آخرین عناوین

جمعه 23 ارديبهشت 1401-18:0 کد خبر:100475

خبرگزاری تسنیم گزارش می دهد:

بحران حل نشده دپوی زباله در جنگل‌های شمال/ طلای کثیف بلای جان طبیعت

دپو شدن پسماند در برخی از نقاط استان شمالی امروز به یک چالش‌ بحث برانگیز تبدیل شده که رفع این مشکل اهتمام جدی مسئولان متولی را می‌طلبد.


خزرتیترخبر: موضوع پسماند از جمله چالش‌های بحث‌ برانگیز استان‌های مختلف به‌ ویژه شمال کشور محسوب می‌شود، استانهایی که در کنار جاذبه دریا، کوه، جنگل و رودخانه‌های خروشانش، زباله به عنوان طلای کثیف آن جذابیت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کوه زباله در دل جنگل‌های هیرکانی مازندران، انباشت در کنار رودخانه‌ها و ورود شیرابه‌ها به دل خاک و آب بخشی از تاثیر قدرت پسماند بر محیط ‌زیست، منابع طبیعی و انسانی است، منابعی که هر چند وقت یک بار ابراز نگرانی نسبت به حیاتشان اتفاق می‌افتد.

جنگل زیبای استان مازندران، متاسفانه امروز به عنوان مامن دپوی زباله و مقتل محیط زیست تبدیل شده است، در جنگل‌های  سوادکوه که در شهرهای آن مدیریت پسماند در حداقل‌ها چندان رضایت ‌بخش نیست اگرچه وضعیت پل ‌سفید و آلاشت در رعایت حداقل‌ها متعادل ‌تر به نظر می‌رسد اما آنچه در سایت زباله زیراب دیده می‌شود، بحرانی ‌تر از حدی است که بتوان حداقل‌ها را در آن سنجید، سایتی که در بکرترین جنگل‌های منطقه معروف به " جنگل‌های بهمنان" همچون ضایعه‌ای بدخیم بلای جان پیکره‌ زیست شده و حیات درختان، نهرها، حیوانات وحشی، دام‌های اهلی، پرندگان و حیات انسانی را در چنبره‌ خود گرفته است.

نقطه‌ای نزدیک به منطقه مسکونی که در فصل گرم سال بوی تعفن زباله، تنفس ناخوشایندی به مشام می‌رساند، محصور نبودن کامل، ورود حیوانات وحشی و دام‌های اهلی، خشک شدن درختان، آلوده شدن سفره آب زیرزمینی و نهر، نابودی لایه‌های خاک، پراکندگی زباله در جنگل، تلف شدن دام، تفکیک زباله در آن توسط اتباع خارجی، وضعیت نامناسب لاگون، همه اینها حساسیت‌ها نسبت به بحرانی بودن این محل دپوی زباله را افزایش داده و پیگیری‌های محیط زیست و دادستانی شهرستان را در پی داشته است.

تقاضا از دادستان شهرستان برای ورود به فاجعه زیست محیطی

علی بابایی عضو شورای روستای بهمنان درمورد پیگیری‌های صورت گرفته از سوی شورا برای وضعیت محل دپوی زباله، خاطرنشان کرد: با وجود پیگیری‌های زیاد مبنی بر تلف شدن دام‌ها، سرازیر شدن شیرابه‌ها به رودخانه و آب‌های زیرزمینی، تخلیه شدن زباله‌های عفونی از سوی شهرهای دیگر در محل دپو اما ترتیب اثر داده نشد و عده‌ای ما را وادار به سکوت کردند.

وی افزود: با توجه به محصور نبودن کامل محل دپوی زباله، علاوه بر دام‌های اهلی، سگ‌های ولگرد و حیوانات وحشی به راحتی بیماری را از سایت زباله در نقاط مختلف انتقال می‌دهند، درختان نیز در اثر آسیب شیرابه‌ها ، خشک شده‌اند.

بابایی با انتقاد نسبت به عملکرد متولیان شهرستانی، تصریح کرد: فرماندار با وجود بومی بودن چه طور به این معضل اشراف ندارد؟ منطقه چندلا و عباسکتی تحمل بوی تعفن را ندارند، انتقال بیماری از دام به انسان و خطر شیوع سرطان مردم را تهدید می‌کند.

عضو شورای روستای بهمنان با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی منطقه را بِرَند می‌دانند اما در عمل کاری انجام نشده، اظهار داشت: سوادکوه، بهمنان توریست پذیر است اما فقط نام جنگل‌های هیرکانی را بُرد کرده‌اند در زمان بارندگی جریان شیرابه وارد چشمه می‌شود و فاجعه انسانی در حال رخ دادن است، دام به راحتی در آن محل تردد دارد چراکه دیواره‌ها شکسته است.

بابایی معضل افزایش موش در منطقه را یکی دیگر از صدمات برشمرد و افزود: آب، هوا، خاک، زیست جانوری و انسانی و منابع طبیعی دچار معضل شده اما افزایش موش مشکل دیگر است ، موجودی که عامل انتقال بیماری‌های زیادی است،آیا متولیان فاجعه را نمی‌بینند تا حداقل‌ها را انجام دهند؟

عضو شورای بهمنان ضمن درخواست از دادستان شهرستان برای بررسی این معضل، بیان کرد: با توجه به برخورد جدی دادستان با متخلفان در حوزه‌های مختلف و اجرای عدالت تقاضا داریم به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود پیدا کنند و منطقه را از این فاجعه نجات دهند.

فاجعه زیست محیطی در انتظار زیرآب

ابراهیم فلاحی رئیس اداره محیط زیست سوادکوه و سوادکوه شمالی درمورد محل دپوی زباله در شهرهای شهرستان گفت: محل دفن زباله پل ‌سفید اگر چه در یک مدتی وضعیت مناسبی نداشت اما در حال حاضر سروسامان پیدا کرد، به موقع دفن می‌شود، محصور است و نگهبان دارد اما اخیراً شاهد حضور اتباع افغانی برای تفکیک زباله بودیم که از نظر بهداشتی می‌توانند باعث انتقال بیماری شوند.‌

وی خاطرنشان کرد: در زیراب نیز شاهد تفکیک زباله در محل دپو بودیم که مانعی برای پوشش به موقع خاک از سوی شهرداری بر روی زباله‌ها بودند که علاوه ‌بر طولانی شدن زمان خاک‌ ریزی باعث پراکندگی زباله‌ها حتی خارج از محل دپو شدند. 

فلاحی تصریح کرد: اگرچه در بازدید چند روز گذشته از محل دپوی زباله در زیراب این اتباع دیده نشدند اما این دلیل بر نبودن آنها نیست و ممکن است باشند.‌

این مسئول با توجه به آسیب‌های زیست محیطی زباله، اظهار داشت: درختان "انجیلی" از مقاوم‌ترین درختان محسوب می‌شوند اما شیرابه‌ها باعث خشک شدن آنها شده‌اند، شیرابه‌ها آب‌ها و گیاهان را آسیب می‌زند.

فلاحی افزود: اگرچه در سایت پل ‌سفید حداقل‌ها رعایت می‌شود اما در زیراب شیرابه‌ها وارد آب‌های زیرزمینی و دو نهر مجاور محل دپوی زباله می‌شوند در ادامه با ورود به رودخانه، زمین‌های شالیزاری آلوده و دام‌ها نیز از آب آلوده استفاده می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست سوادکوه و سوادکوه شمالی با بیان اینکه با وجود بودجه 500 میلیون تومانی از سوی استانداری برای سایت زباله اما حداقل‌ها در زیراب اصولی انجام نشده، خاطر نشان کرد: در زیراب از ابتدا کار غیراصولی بوده، زباله‌ها در شیب تخلیه و دیوارکشی روی زباله است که باعث تخریب دیوار می‌شود از سوی استانداری 500 میلیون تومان بابت مناسب سازی وضعیت محل دپوی زباله به شهرداری داده شد اما اقدامات خوبی در زیراب انجام نشد و سال گذشته مجبور به شکایت شدیم.

فلاحی زباله را معضل اصلی زیست محیطی کشور و مازندران برشمرد و تصریح کرد: نیازمند عزم ملی هستیم، سایت زباله زیراب به راحتی محل ورود حیوانات اهلی و وحشی شده که بیماری‌ها را در سطح وسیعی منتقل می‌کنند با دادستان بازدیدی داشتیم، وضعیت خیلی حاد بود، اخطار و مهلت دادیم و با توجه به مدیریت جدید شهرداری باید با او نشستی داشته باشیم تا جدی‌تر کنترل کند.

وی تصریح کرد: اگر این روند زیست محیطی ادامه یابد تا چند سال دیگر در زیراب فاجعه زیست محیطی خواهیم داشت.

منطقه گردشگرپذیر جنگل بهمنان در اوج زیبایی با درختان بکر و سر به فلک کشیده، غمی سنگین از ناملایمات تحمیل شده از سوی انسان را صبوری می‌کند، وقتی از منطقه " چِندِلا" به سمت بهمنان می‌رویم بوی تعفن زباله، ناخوش احوالی جنگل را پیش قراول می‌شود و رفته رفته زباله‌های بیرون ریخته از آن کوه متعفن در نهر، لابه‌لای درختان و در اوج قامت بلندترین شاخه‌ها به رخ کشیده می‌شود و دام‌هایی که در راه بازگشت از چرای زباله توجه را به خود جلب می‌کنند، دامی که قرار است شیر و گوشتش به مصرف انسان برسد و بیماری را منتقل کند، حیوانات وحشی، موذی و پرندگان ، پازل دیگر آلودگی زیست محیطی را کامل می‌کنند، پازلی که همت متولیان و در راس نماینده عالی دولت در شهرستان را برای حل شدن چالش‌هایش می‌طلبد.

حیات درختان ، خاک و آب درگیر مبارزه با شیرآبه‌هایی است که به خوردش می‌رود اما دریغ از اصول صحیح دفن زباله، دفنی که با تاخیر عمدی در آن جریان تفکیک زباله در مقصد را به راه انداخته‌اند و از قِبَل طلای کثیف، جان طبیعت را می‌ستانند، جانی که می‌توان با محصور کردن و دیوارکشی اصولی، لاگون و زهکشی شیرابه، آهک‌پاشی مداوم ، دفن به موقع زباله و تفکیک از مبدا به حیات زمین بازگرداند.‌

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :