آخرین عناوین

چهارشنبه 18 خرداد 1401-20:11 کد خبر:101293

بلاغ گزارش می دهد:

ناز مرغ‌ها دیگر خریدار ندارد!/مشکل صادرات و مصوباتی که اجرا نمی‌شود

این روزها فعالان صنعت مرغداری از کاهش میزان جوجه ریزی‌ها در مرغداری‌های مازندران خبر می‌دهند؛ موضوعی که در صورت صحت آن قطعا تبعات کمبود گوشت مرغ و آینده صنعت مرغداری نگران‌کننده خواهد بود.


خزرتیترخبر: در پی اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ها از سوی دولت، مرغداران تمایل زیادی به جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری ندارند که دلیل اصلی این موضوع عدم قطعیت هم در قیمت نهایی عرضه محصول و هم در تامین نهاده‌های مورد نیاز واحد‌های مرغداری است که این موضوع در کنار کاهش قدرت خرید مردم بی‌انگیزگی بیشتر مرغداران از جوجه ریزی را به دنبال داشته است.

این روزها فعالان صنعت مرغداری از کاهش میزان جوجه ریزی‌ها در مرغداری‌های مازندران خبر می‌دهند؛ موضوعی که در صورت صحت آن قطعا تبعات کمبود گوشت مرغ و آینده صنعت مرغداری نگران‌کننده خواهد بود.

*جوجه‌ریزی در مازندران طبق روال در حال انجام است

عطاءالله حسن‌ زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران در این باره گفت: با توجه به حذف ارز ترجیحی یارانه‌ای از سبد حمایتی طیور، هزینه‌های تمام شده برای مرغداران افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر که در نیمه اول خردادماه هستیم در سطح مرغداری‌های مازندران حدود 7 میلیون قطعه جوجه ‌ریزی داریم؛ یعنی در واقع جوجه‌ ریزی طبق روال قبل در حال انجام است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران، خاطرنشان کرد: قاعدتاً در شرایط حاضری که پیش آمد، طبیعی است وقتی قیمت‌ها بالا کشیده شد تقاضا هم کاهش پیدا می‌کند و لذا وقتی تقاضا در بازار مصرف کاهش پیدا می‌کند، تقاضای تولید هم بر اساس تقاضای مصرف کاهش پیدا می‌کند.

این مسئول، ادامه داد: باید در چنین شرایطی، برای میزان تولید، برنامه‌ ریزی شود؛ چرا که انجام جوجه‌ ریزی بدون برنامه موجب تبعات و خسارات خواهد شد.

حسن ‌زاده گفت: ما در فروردین‌ ماه شاهد افزایش 20 درصدی جوجه ‌ریزی بودیم، در اردیبهشت ‌ماه نیز 4 درصد افزایش جوجه ‌ریزی داشتیم و در خردادماه که بحث حذف ارز ترجیحی را داشتیم تا الآن حدود 7 میلیون قطعه جوجه‌ ریزی انجام شده است و پیش‌بینی ‌می‌شود به طور میانگین تا پایان ماه، این میزلان به 12 تا 13 میلیون قطعه برسد.

وی بیان کرد: هر چند در برخی از استان‌های کشور شاهد کاهش جوجه‌ریزی هستیم؛ اما در استان مازندران تا الآن، طبق برنامه‌ریزی و سنوات گذشته، جوجه‌ریزی در حال انجام است.

*بقای تولید مشروط به عدم زیان تولیدکننده است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران، عنوان کرد: این انتظار را باید داشته باشید که به هر میزانی که هزینه‌های تولید افزایش پیدا می‌کند افزایش قیمت را نیز در دستور کار داشته باشیم؛ اگر قرار باشد هزینه‌های تولید بالا برود و تولید کننده متضرر شود، فردا تولیدی باقی نمی‌ماند که بیاییم و برای تولید، قیمتی را تعیین و تکلیف کنیم.

این مسئول، اعلام کرد: در شرایط حال حاضر نکته مهم آن است که اگر تولید کننده، سودی نمی‌کند حداقل متضرر هم نشود، تا بتواند تولید را ادامه دهد.

حسن‌ زاده تاکید کرد: در شرایط حاضر باید بپذیریم که هزینه تولید، بالا رفته است و نباید تقاضای تولی به حدی برسد که نگران ‌کننده شود و لذا وقتی بنگاهی به ضرر برسد، ادامه کار برایش سخت و یا غیرممکن می‌شود.

*حمایت از تولید و مصرف‌کننده نیازمند مدیریت است

وی مطرح کرد: ما امیدواریم که بازار و تطابق آن با هزینه‌های تولید به نحوی رقم بخورد که از یک سو، مرغدار متضرر نشود و از سویی دیگر مصرف ‌کننده نیز آسیب نبیند و این امر نیاز به مدیریت شرایط دارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران، تصریح کرد: دولت باید در امر ذخیره ‌سازی حداقل مرغ‌ها را همسان با هزینه‌ تولید از مرغدار خریداری کند تا مرغدار متضرر نشود و بتواند تولید خود را ادامه دهد.

این مسئول متذکر شد: قطعا اگر نهاده‌ها به میزان و در زمان مقتضی از سوی دولت تامین و در اختیار مرغداران قرار گیرد، طبیعتا اگر نگرانی هم بابت تولید وجود دارد که عمدتا به تامین نهاده بر می‌گردد، مرتفع خواهد شد؛ چرا که اگر نهاده، تامین شود تولید کننده بالاخره در بازار عرضه و تقاضا، سود و زیان خود را پوشش خواهد داد.

حسن‌زاده یادآور شد: تنش‌های بازار جوجه مستقیما تحت تاثیر نهاده‌ها قرار دارد و اگر نهاده تامین شود علیرغم اینکه هزینه تولید بالا رفته است، جوجه ریزی طبق روال انجام می‌گیرد.

* مشکل تامین مرغ نداریم

مسعود احمدی ‌حاجی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران می‌گوید: در حال حاضر، وضعیت جوجه ‌ریزی در سطح مرغداری‌های مازندران، عادی است و مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به میزان جوجه ‌ریزی انجام شده طی ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد، مشکلی در تامین مرغ نداریم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: برخی شنیده‌ها خبر از کاهش جوجه‌ ریزی در برخی از استان‌های کشور می‌دهد اما در استان مازندران، طبق روال در حال انجام است.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر، نهاده به میزان کافی وجود دارد و در خصوص قیمت‌گذاری نیز ما تابع تصمیم دولت هستیم و مشکل خاصی برای تولید وجود ندارد.

* عبور از دوره گذار با تعامل میان دولت و تولیدکننده

احمدی ‌حاجی بیان کرد: طی انعقاد قراردادی با اتحادیه مرغداران مقرر شد که ضمن تامین جوجه برای تولید کننده، مرغ هم از او به‌ صورت تضمینی خریداری می‌شود و اگر مرغ آرین باشد تا 12 درصد بالاتر از قیمت تعیین شده برای سایر مرغ‌ها، خریداری می‌شود.

وی عنوان کرد: باید این دوره گذار را پشت سر بگذاریم و این نیاز به مشارکت و تعامل میان هم دولت و هم تولیدکنندگان دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران، اعلام کرد: دولت در حال حاضر در حال حمایت از تولید کننده و تامین نهاده‌ها است و از سوی دیگر مرغداران مازندران تولید کنندگان بسیار کارکشته و خبره‌ای هستند و با تلفیق تعامل و توانایی میان دولت و مرغداران، می‌توان از این شرایط عبور کرد.

این مسئول، اظهار کرد: دولت در شرایط حاضر در حال حمایت از مرغداران است و در شرایط موجود، به یکباره پشت تولیدکنندگان را خالی نکرد و تا لحظه آخر، نهاده با ارز 4200 تومانی در اختیار آنان قرار داد و ما به‌ التفاوت فروش مرغ با قیمت آزاد برای تولید کننده، سرمایه برای دوره‌های بعدی خواهد بود.

احمدی ‌حاجی تاکید کرد: ما از مرغدار و دامدارانی که تقاضای ثبت ‌نام تسهیلات داشته باشد، استقبال می‌کنیم و محدودیتی در ارائه تسهیلات 10 درصدی نداریم.

وی متذکر شد: میزان تسهیلات شناور و بدون محدودیت تعیین شده است که می‌تواند مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش، تولیدکنندگان را مرتفع کند.

*افزایش قیمت مرغ موجب کاهش مصرف شد

حسین ایزدیار یکی از فعالان صنعت مرغداری در مازندران می‌گوید: رابطه بین قیمت و مصرف یک رابطه معکوس است یعنی هرچه قیمت یک کالا در بازار افزایش یابد، به همان میزان مصرف آن کالا در بازار نیز پایین می‌آید.

وی افزود: حالا اگر این کالا، اقلامی نظیر نان یا مرغ باشد طبیعتا خودش را بیشتر نشان می‌دهد و لذا با افزایش قیمت اخیر مرغ در بازار، شاهد کاهش مصرف آن نیز هستیم.

این مرغدار مازندرانی، خاطرنشان کرد: حال که مصرف، پایین آمد، روی قیمت اثر می‌گذارد؛ چرا که تولید به همان نسبت، کم نشده است و جوجه‌ها طبق روال وارد سالن می‌شود و به بازار عرضه می‌شوند.

*شکستن قیمت مرغ در پی کاهش تقاضا

این فعال صنعت مرغداری، ادامه داد: با توجه به اینکه دولت آمد و نرخ جدیدی را اعلام کرد اما باید به این نکته توجه کنیم که از یکسو، مرغ یک تاریخ مصرف کوتاه و مشخصی دارد و از سویی دیگر دولت هم نمی‌تواند مازاد تولید را خریداری کند؛ در نتیجه موجب کاهش قیمت مرغ در بازار می‌شود.

ایزدیار بیان کرد: مرغ در واقع در این فرآیند جزو تره ‌بار محسوب می‌شود چرا که نه قابل نگهداری و نه انبار است؛ در واقع فاسد شدنی است و مرغدار مجبور است که مرغ را به بازار عرضه کند؛ لذا قیمت آن می‌شکند؛ اما کالایی مثل روغن که هم قابل نگهداری و هم انبار است مشمول کاهش قیمت در چنین شرایطی نمی‌شود.

*تولید دیگر به‌ صرفه نیست

وی عنوان کرد: البته دولت نیز از قبل پیش‌بینی و تدارک کاهش تولید را ندید؛ هر چند بارها این موضوع را متذکر شدیم که باید با توجه به سیاست اصلاح ارز ترجیحی باید حداقل تولید کاهش 20 درصدی داشته باشد اما دولت سیاست‌های خودش را دارد و لذا این شد که قیمت مرغ پایین آمد، قیمت نهاده‌ها بالا رفت، قیمت تمام شده محصول افزایش پیدا کرد و قیمت خرید محصول هم پایین کشید؛ لذا تولید برای تولید کننده دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود.

این مرغدار مازندرانی، گفت: در حال حاضر قیمت مرغ طبق آن چیزی که دولت اعلام کرد حدود 60 هزار تومان است که اکنون در بازار قیمت عرضه حدود 45 هزار تومان است؛ طبیعتا هیچ عقل سلیمی نمی‌آید و دست به تولید ببرد؛ چرا که تولید کننده نه از آینده جوجه ریزی و قیمت فروش خبر دارد و نه می‌خواهد سرمایه‌اش را از دست بدهد.

*افزایش قیمت تمام شده برای تولید کننده تا لزوم حمایت دولت برای تعدیل هزینه‌ها

این فعال صنعت مرغداری، ادامه داد: لذا همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا میل به جوجه ‌ریزی پایین می‌آید و ما پیشنهاد دادیم دولت برای پیشگیری از این اتفاق بیاید و قیمت تولید را برای مرغدار، تعدیل کند.

ایزدیار اعلام کرد: همواره بین مرغداران و دولت یک تفاوت 10 درصدی وجود دارد، ما می‌گوییم قیمت ما این است اما دولت کمتر اعلام می‌کند و باید بپذیریم در ایام کرونا طی حدود دو سال، لطمات فراوانی با توجه به تعطیلی واحدهای پذیرایی و رستوران‌ها به این صنف وارد شد و حالا این فشارها موجب کم میلی تولید کنندگان به ادامه فعالیت می‌شود.

وی عدم به صرفه بودن تولید در شرایط حال حاضر را عامل اصلی کاهش جوجه‌ ریزی در مرغداری‌های کشور عنوان کرد و گفت: در حالی دولت بر اساس مولفه‌هایی که اعلام کرده است نرخ خرید را 40 هزار تومانم تعیین کرده است که هم اکنون مرغ را از مرغدار کیلویی 34 هزار تومان خریداری می‌کند؛ یعنی همان حداقلی را هم در عمل شاهد اجرا نیستیم.

*درهای بسته صادرات به‌روی مرغداران

این مرغدار مازندرانی، تاکید کرد: باید تولید به نحوی ساماندهی شود که دولت مجبور به خرید مازاد تولید نشود؛ چرا که همین امر در ادامه موجب آسیب به تولید خواهد شد؛ از سویی دیگر چون یارانه صادرات هم داده نمی‌شود راه صادرات این محصول نیز برای تولیدات مازاد وجود ندارد و لذا تنها راه پیش رو، کاهش قیمت است.

این فعال صنعت مرغداری، تشریح کرد: متاسفانه باید تصمیمات کارشناسانه باشد چرا که ما نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم که افزایش قیمت بر روی مصرف، اثر نمی‌گذارد؛ چرا که نه تنها  قیمت را پایین می‌آورد حتی بر روی کالاهای جانبی و جایگزین نیز اثر می‌گذارد.

ایزدیار اذعان کرد: علیرغم کاهش جوجه‌ریزی اما شاهد تبعات آن‌چنانی نخواهیم بود، چرا که در نهایت قیمت طی ماه‌های آینده با توجه به اختلاف قیمت 15 هزار تومانی حال حاضر، به نرخ مصوب حدود 60 هزار تومانی می‌رسد و از آن فراتر نمی‌رود.

* آینده مبهم صنعت مرغداری در زیر سایه سنگین رکود/دخل و خرج تولید با هم نمی‌خواند

وی افزود: از سویی دیگر آن قدر دولت ذخیره ‌سازی انجام داده است که بعید است بازار دچار تنش کمبود مرغ در بازار شود، شاید در تابستان امسال در یک مقطع کوتاهی به نرخ مصوب برسد؛ چرا که اکنون نزدیک به 100 هزار تن مرغ در انبارها ذخیره سازی شده است و اگر دولت بخواهد روزانه 1000 تن به بازار تزریق کند کفاف سه ماه آینده را خواهد داد.

این مرغدار مازندرانی، تصریح کرد: اما در شرایط حال حاضر، من آینده بدی را برای فعالان صنعت مرغداری پیش‌بینی می‌کنم؛ چرا که این روال موجب رکود در این صنعت و خروج بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان از چرخه تولید به دلیل مقرون به صرفه بودن خواهد شد.

این فعال صنعت مرغداری، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر مرغدار حداقل کیلویی 10 هزار تومان ضرر می‌دهد و اگر مرغدار بخواهد با همین قیمت در فصل تابستان تولید کند به ازای هر مرغ، 25 هزار تومان ضرر می‌دهد و این ضرر برای یک سالن 10 هزارتایی حدود 250 میلیون تومان از اصل سرمایه است و این موجب می‌شود که مرغدار دیگر توانی برای تولید در دوره بعد را داشته باشد.

ایزدیار متذکر شد: در حال حاضر حداقل نقدینگی در سالن‌ها حدود 4 برابر شده است، یعنی یک سالن 10 هزارتایی که با نرخ قبل نیاز به 120 میلیون سرمایه داشت اکنون نیاز به حداقل 500 میلیون تومان دارد و حال سایر هزینه‌ها هم هست که روی قیمت تمام شده می‌آید.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :