آخرین عناوین

پنجشنبه 14 خرداد 1394-14:59 کد خبر:10360

هشدار به مسئولین! جنگل های مازندران را در یابید!

حمله حشره های نابود کننده به جنگل های شمال/مسئولین بشتابند

وجود حشره ای همه چیزخوار در جنگل های مازندران،خطری برای جنگل ها و مزارع شده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مازنی خبر،جنگل یکی از نعمت های الهی است که متاسفانه در سال های اخیر عوامل انسانی و غیر انسانی دست در دست هم دادند تا آنرا به سمت نابودی هدایت کنند.

به گزارش مازنی خبر ؛ حضور حشره ای همه چیزخوار به نام "کرم ابریشم ناجور" در جنگل های "کرچنگ" شهرستان قائمشهر باعث شده است تا قسمت وسیعی از این جنگل به سمت نابودی برود.

این حشره که گفته می شود در فصل گرما و بی آبی به شکل تعجب آوری تکثیر می شود ، تهدید جدی برای جنگل های مازندران  محسوب می شود.

بخش وسیعی از جنگل های مازندران که توسط این حشره مورد آسیب قرار گرفته از سمت های مختلف به جنگل های ناحیه ی "شیرگاه" و "زیراب" شهرستان سوادکوه ، "کیاسر" ، "دودانگه" ، "چهاردانگه" شهرستان ساری منتهی می شود و جالب اینجاست که ذخیره گاه  اصلی درختان "شمشاد" کشور هم در نزدیکی این منطقه قرار دارد.

یکی از اهالی روستای "سیف کتی" قائمشهر در گفتگو با "مازنی خبر" مدعی شده است در سال 1350 این حشره در همین منطقه خسارت های سنگینی را به جنگل های مازندران تحمیل کرد که با توجه به بارندگی فراوان آن سال ها با گذشت یک سال جلوی تکثیر آن گرفته و منقرض شد.

به گزارش مازنی خبر ؛ با توجه به فرا رسیدن فصل سرما اگر راه مناسبی از سوی اداره کل منابع طبیعی و سازمان محیط زیست برای مقابله با این حشره اتخاذ نشود به زودی شاهد هجوم آنها به روستاها و نابودی اراضی کشاورزی خواهیم بود.

از نکات دیگری که اهالی منطقه از آن گله مند بودند می توان به نزدیکی محل دپوی زباله شهرستان ساری در منطقه "پهنه کلا" به مناطق آسیب دیده اشاره کرد که گفته می شود حضور این حشرات ، بی ارتباط با دپوی زباله در جنگل نمی باشد.

یکی از کارشناسان منابع طبیعی در گفتگو با "مازنی خبر" اظهار داشت : هر چند این حشره گیاه خوار با سم‌پاشی از بین می رود ولی به دلیل اثرات مخرب به گیاهانو جانواران موجود در جنگل ، اصلاً توصیه نمی شود.

به گزارش مازنی خبر ؛ صبح امروز (پنجشنبه)چهره های حامی محیط زیست از جمله دکتر نظام الدین نوری محقق ، استاد دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن تلارپی ، علیرضا رحمانی از فعالین حوزه طبیعت ، کی‌خسرو یزدانی عضو هیات مدیره انجمن دوست داران دماوند ، محسن عزیزی رئیس موزه مردم شناسی ریحانه کوتنا ، عباد طیبی سف کتی مسئول روابط عمومی انجم تلارپی ، ولی الله ولی پور دبیر انجمن کوهنوردان قائم شهر ، مسعود نورانی مسئول کمیته اجرائی انجمن تلارپی ، کاظم باقرزاده مسئول کانون طبیعت و سلامت مازند ، دکتر شاهپور ابراهیم زاده عضو هیات مدیره انجمن توسعه پایدار و مسئول مرکز تحقیقات کشاورزی قراخیل ، سعید امینی مسئول ستاد اجرائی همایش سوادکوهی های مقیم تهران ، علی درزی عضو ستاد اجرائی همایش سوادکوهی های مقیم تهران ، اعضای شورای اسلامی روستاهای کرچنگ و سیف کتی و تعداد دیگری از فعالین حوزه طبیعت و محیط زیست با همراهی سید هادی حسینی نماینده مردم در مجلس از مناطق آسیبب دیده در جنگل های مازندران بازدید به عمل آوردند .
به هر حال این مطلب و عکس های زیر هشداری برای مسئولین مازندران می باشد تا هر چه زودتر آستین همت را بالا زده و به فکر حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست استان بیافتند !

فردا دیر است همین امروز باید بشتابید...

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :