آخرین عناوین

جمعه 15 خرداد 1394-11:4 کد خبر:10361

عادل روحی/حقوقدان

امام خمینی (ره ) زیباترین کلمه و اسطوره قرن حاضر است

رویکرد امام (ره) ترکیبی از رویکرد رئالیستی و ایدئالیستی است.


خزرخبر:عادل روحی حقوقدان  و وکیل سابق دادگستری افزود : امام خمینی (ره) زیباترین کلمه قرن  که با پایه‌ریزی انقلاب اسلامی به اسطوره قرن تبدیل شد و همگان باید به این نام افتخار کنیم . .

وی اظهار کرد:امام خمینی (ره) در سال 42 نهالی را کاشتند که امروز در تمام جهان ریشه دارد و میوه‌های این درخت تناور 52 ساله را همه شاهد و ناظر هستند.

روحی گفت: یکی دیگر از برکات امام راحل ابطال باورهای غلط در حکومت‌داری بود تا جایی که امام خمینی (ره) فرمودند که من یک موی این کوخ‌نشینان را به تمام دنیای کاخ‌نشینان نمی‌دهم .

این حقوقدان افزود : انقلاب اسلامی ایران باعث ایجاد یک رویکرد سوم، به ویژه محقق شدن هدف‌های جامعه اسلامی در قیام‌های سال 1342 و مطرح کردن نظریه‌های ولایت فقیه و ولایت‌مداری که سرانجام در سال 1357 به پیروزی رسید، باعث شد تا سیره امام خمینی(ره) بیانگر یک مکتب جدید در برابر دو مکتب ایدئالیستی و رئالیستی باشد که امروزه در سراسر جهان این مکتب طرفدران زیادی پیدا کرده است.

بخشدار سابق رودپی ساری در ادامه افزود : امام خمینی نیز به عنوان یکی از پیروان حکمت متعالیه، با تفکّر برگرفته از فلسفة صدرایی و معارف قرآنی و با تأکید بر فطرت الهی انسان، به استکمال پذیری انسان در قوس صعود قائل است که از مرتبة مادی تا خلافت الهی رشد می­یابد.

وی افزود: امام خمینی (ره ) بر اساس این مبنای فکری، درصدد شکل گیری نهضتی بزرگ در جهان معاصر، به منظور تحقّق اصل کرامت، عزّت و آزادی انسان­ها برآمد و بلاخره توانست بزرگ­ترین انقلاب قرن را با رهبری خویش به پیروزی رساند؛ و پس از آن، عملاً با تشکیل نهادهای متعدّد اجتماعی؛ مانند بسیج مستضعفین، کمیتة امداد، بنیاد مسکن و ...، زمینه­های اجتماعی و فرهنگی لازم برای رشد و تعالی انسان، تربیت اخلاقی او و بالفعل شدن خلافت الهی انسان را فراهم نماید. نتیجة این سیر، بروز خودآگاهی و تربیت انسان­هایی بزرگ در دامن انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی در جهان حاضر است.

 روحی افزود: رویکرد امام (ره) ترکیبی از رویکرد رئالیستی و ایدئالیستی است و هدف عمده آن رسیدن به یک جامعه اخلاقی و آرمان گرا، ارزش مدار و عدالت محور و ایجاد صلح پایدار است.

 کارشناس ارشد حقوق بین الملل در ادامه گفت: امام (ره) ،چه به شکل نظری و منطقی و عقلایی و چه در انجام سیاست ها، این نگرش را در کارهایشان نشان می دادند.

 این حقوقدان نامه رهبری به جوانان اروپایی را نشات گرفته از سیره امام (ره) دانست و اظهار کرد: این نامه بیانگر این است که دولت های غربی و آمریکا آگاه شوند که اسلام دین صلح است و در آن آثاری از زورگویی و استکبار دیده نمی شود.

روحی  افزود : آنچه در پانزده خرداد به وقوع پيوست، يك حادثه‌ي دردناك در بيان حوادث تاريخ اين مرز و بوم نبود. پانزده خرداد به تمام معنا آغاز يك تاريخ جديد در ايران بود. در زندگي اجتماعي انسان هزاران رخداد به وقوع مي­پيوندند، اما همه‌ي آنها تبديل به رخدادهاي تاريخي نگرديده و تاريخ ساز نمي­باشند  و بي­ ترديد رخدادهاي تاريخي پيوند نزديكي با باورها و اعتقادات، بينش­ها و گرايش­ها و آرمان­هاي يك جامعه دارند، پانزده خرداد به اين اعتبار يك رخداد تاريخي است، چون پيوند عميقي با آرمان­هاي جامعه‌ي ايران دارد.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) به ما غرور و خودباوری داد و این پیشرفت که امروز در تمام عرصه‌های علمی و فرهنگی و نظامی داریم به برکت همین خودباوری و غرور است و امروز نیز خلف صالح معمار کبیر انقلاب حضرت امام خامنه‌ای (مدظله) با رهبری داهیانه و مدبرانه خود در این راه ما را راهنما هستند یادآور شد: در آن روز تاریخی که ایشان را خبرگان به عنوان رهبر انتخاب کردند مستکبران جهان بر سرخود کوبیدند و این روز برای آنها روز یأس و ناامیدی بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :