آخرین عناوین

سه شنبه 4 مرداد 1401-9:32 کد خبر:107293

مصیبت طرح‌های نیمه تمام در مازندران:

پلی که متروپل نشد/ از احتمال احضار فرماندار سابق تا تشکیل کمیته حقیقت‌یاب!

پل روگذر کمربندی فریدونکنار در تقاطع ولیعصر(عج) دچار نقص فنی جدی شد تا افتتاح آن بعد از دو دهه به اما و اگر بیفتد.


به گزارش خزرتیترخبر: بیش از دو دهه از کلنگ‌زنی پروژه کمربندی فریدونکنار می‌گذرد و در این مدت این کنارگذر جنوبی که شرقی‌ ترین نقطه این شهر ساحلی یعنی بندر فریدونکنار را به غربی‌ترین نقطه آن در ورودی شهر توریستی سرخرود متصل می‌کند، به طور کامل آسفالت شده، بخشی از آن دارای روشنایی است و فقط استانداردسازی پل روگذر تقاطع ولیعصر(عج) را برای افتتاح پیش‌روی خود می‌بیند.

همین مورد آخری البته ماه‌هاست جلوی خروج بار ترافیکی سنگین شهر توریستی فریدونکنار از خیابان‌های اصلی امام رضا(ع) و امام خمینی(ره) را گرفته و حسابی مردم را کلافه کرده است.

تقاطعی که به نظر برخی کارشناسان اگر در همان ابتدای کار میدان می‌شد، سال‌ها از افتتاح پروژه نیز گذشته بود اما به هر ترتیب تصمیم مسئولان بر اجرای پل روگذر در این نقطه که در واقع ورودی بخش دهفری و محور فریدونکنار به آمل است، نهایی شد.

کنارگذری که در این سال‌ها بارها موجب ناامنی، تصادفات منجر به جرح و فوت و برخی معضلات اجتماعی نیز بود.

در روزهای گذشته اما حرف و حدیث‌ها پیرامون این پل روگذر که هنوز نامی هم ندارد، بر اثر نشست و ریزش بخشی از دیواره ضلع جنوب غربی آن به اوج رسیده و با این وضعیت نقص فنی جدی احتمالا افتتاح آن بعد از ۲۰ سال به اما و اگر بیشتری بیفتد.

* پل روگذر کمربندی فریدونکنار قابلیت افتتاح ندارد

کوروش ابراهیم‌ نژادگرجی فرماندار فریدونکنار در این رابطه با تاکید بر اینکه پیشتر بارها در مورد عدم استاندارد سازی مطلوب این پل تذکر داده است، اظهار کرد: بعید می‌دانم هیچ فرد منصفی بخواهد فرمانداری فریدونکنار در دولت سیزدهم را مقصر این حادثه بداند.

وی با اشاره به اینکه فقط چند قطعه از دیواره حفاظتی پل فرو ریخته و وزنی روی آنها نیست، تصریح کرد: البته هنوز هم این پروژه دارای نقص بوده و همانطور که از روزهای نخست حضورم در فریدونکنار اعلام کردم پل روگذر کمربندی فریدونکنار قابلیت افتتاح ندارد.

فرماندار فریدونکنار گفت: همه مسئولانی که در ساخت و نظارت پروژه در سال‌های گذشته مشارکت داشتند و رسانه‌هایی که سکوت کردند نیز در این حادثه نقش دارند.

ابراهیم ‌نژادگرجی با اشاره به اینکه منتظر اعلام نظر قطعی با نگاه همه‌ جانبه توسط کارشناسان هستیم تا سهم هر یک از افراد، ادارات یا بخش‌ها مثل پیمانکار و ناظر مشخص شود، خاطرنشان کرد: در روند تکمیل پرونده و شناسایی مسببان وضع موجود با دستگاه قضا نهایت همکاری را خواهیم داشت.

فرماندار فریدونکنار با تاکید بر اینکه بعید نیست تحرکات روزهای گذشته برخی افراد برای مقصر جلوه دادن دولت و مدیرانش در این ماجرا با شلوغ بازی رسانه ‌ای یک فرار رو به جلو با هدف گم‌ کردن رد مدیران سابق باشد، ادامه داد: بر سر جان، مال و حقوق مردم با احدی تعارف و مماشات نداشته و نداریم.

*در صیانت از جان مردم و بیت‌المال هیچ مماشاتی نیست

علیرضا برخور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فریدونکنار با تاکید بر اینکه از محل بیت‌المال برای ساخت پل روگذر کمربندی فریدونکنار به عنوان یک پروژه ملی استفاده شده است، اظهار کرد: هر مدیری از زمان کلنگ ‌زنی پروژه تاکنون در این ۲۰ سال در وظایف محوله سهل‌انگاری یا تخطی داشته، باید پاسخگو باشد.

دادستان فریدونکنار با اشاره به اینکه در موضوعات حقوق عامه، بیت‌المال و جان مردم با هیچ مسئول یا جریانی مماشات نمی‌کند، بیان کرد: در همین رابطه پرونده‌ای تشکیل و دستورهای لازم صادر شده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فریدونکنار که پس از ریزش بخشی از پل کمربندی فریدونکنار در مقام مدعی‌العموم در محل حادثه حاضر شد، افزود: برای صیانت از جان و مال شهروندان و پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار و با توجه به نواقص متعدد در پل تقاطع غیرهمسطح فریدونکنار، تا رفع کامل نواقص و اطمینان از ایمنی قطعی پل، افتتاح پروژه غیرممکن است.

وی از بررسی دقیق عملکرد پیمانکار و ناظر پل روگذر کمربندی فریدونکنار خبر داد و خاطرنشان کرد: اگرچه اجرای پروژه به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار شده اما این امر نافی تکلیف اداری و رافع مسؤولیت قانونی مدیران و مسئولان اجرایی نبوده و مدیران موظف به پاسخگویی در دادستانی عمومی و انقلاب هستند.

*هیچ ضرری متوجه بیت‌المال نیست

محمد فاطری رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار با بیان اینکه دیواره پل از هفته‌ها قبل دچار قوس شده بود که موضوع را به پیمانکار ابلاغ کردیم، اظهار کرد: به دلیل وجود چند نقص فنی با دستور فرماندار فریدونکنار از هفته‌های گذشته جلوی افتتاح پل روگذر کمربندی فریدونکنار را گرفته و به پیمانکار اعلام شد موظف است موارد را برطرف کند.

وی از حضور تیم کارشناسان وزارت راه و شهرسازی در محل حادثه خبر داد و افزود: آخرین مبلغ قرارداد برای ساخت این تقاطع غیرهمسطح بیش از ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار با تاکید بر اینکه دیواره‌ای که در ضلع جنوب غربی پل فرو ریخته نقش سازه‌ای نداشته و فقط محافظ و نمای پل بوده است، گفت: این قسمت به عنوان ستون پل نیست و حتی آسفالت زیر آن نیز رانش یا ترک نخورده و بسترسازی پروژه کاملاً استاندارد است.

فاطری با اشاره به اینکه هرچند از سالم بودن جسم پروژه خرسندیم اما آسیب به نمای آن نیز ناراحت کننده و بار روانی بدی دارد، تصریح کرد: نرده محافظ و گاردریل پل نیز کیفیت لازم را نداشت که با دستور فرماندار تعویض یا تقویت شده است.

وی بیان کرد: برخلاف موضوعات مطروحه مبنی بر تجزیه بیت‌المال و هدررفت اعتبارات دولتی اما بر اساس قرارداد اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران با شرکت رابتوس به عنوان سازنده پروژه و تضامینی که از این شرکت داریم تمامی هزینه‌ها در این موارد بر عهده پیمانکار است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان های بابلسر و فریدونکنار خاطرنشان کرد: بر اساس این قرارداد تا دو سال آینده هزینه رفع هرگونه مشکل و نقصی در این پروژه بر عهده شرکت سازنده خواهد بود./فارس

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :