آخرین عناوین

چهارشنبه 30 شهريور 1401-13:44 کد خبر:110083

قانون خوب با اجرای بد، می‌شود: نقض‌غرض!!

بی‌سلیقگی در اجرای قانون رتبه‌بندی/موفقیت دولت در قانون رتبه ‌بندی را بکام دبیران و معلمان تلخ نکنید

قانونی که سال‌ها راکد مانده بود، توسط دولت سیزدهم به دست گرفته شد، اما کارشکنی در اجرای آن در درون وزارت آموزش و پرورش همچنان فعال است.


به گزارش خزرتیترخبر، قانون رتبه ‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بسیار مهم است، همچنین، این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز می‌باشد.

رتبه‌بندی، معلمان را به عدالت نزدیک‌تر می‌کند

طرحی که می‌خواهد تفاوت حقوق معلمان را با سایر کارمندان دولت کم کند و در سوی دیگر انگیزه‌ای باشد برای ارتقای توانمندی‌های معلمان در مدارس، با این حال اجرای نظام رتبه‌ بندی معلمان برای مسئولان آموزش و پرورش چندان آسان هم نبود، از اجرای فاز اول این طرح سه سال است که می‌گذرد، تا حالا آنها دلایل اجرایی نشدن هرساله این نظام را کمبود اعتبار و بودجه می‌دانستند.

رتبه ‌بندی بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود، صلاحیت‌های عمومی شامل شخصیت افراد، تخصصی شامل دانش و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی و حرفه‌ای شامل مجموعه ای از شایستگی ها، توانمندی ها و مهارت هایی است که معلم حین کار به دست آورده و خود را ارتقا می‌دهد و کاملاً مرتبط با شغل معلمی است.

این طرح با هدف استقرار نظام پرداختی حقوق فرهنگیان بر مبنای صلاحیت، شایستگی و تجربه لحاظ شده که جامعه هدف نیز معلمان بالای ۲ سال سابقه کاری را شامل می‌شود، بر این اساس با تخصیص اعتبارات لازم، از مهر امسال در احکام فرهنگیان نیز لحاظ خواهد شد و معلمان با سابقه  بیش از ۲۴ سال نیز بطور ویژه در این طرح مد نظر قرار گرفته اند، دریافتی معلمان ابتدایی هم به دلیل تمام وقتی و سختی کار به احتمال زیاد  ۱۰ درصد بیش از حد نصاب محاسبه خواهد شد و پرداختی‌ها میانگین ۴۲۰ هزار تومان لحاظ شده که این طرح به نوبه خود رضایتمندی گروه‌های هدف را به دنبال دارد، بخشی از اختلاف رقم پرداختی ها که در سال های گذشته وجود داشت با اجرای این طرح مرتفع خواهد شد و در مجموع رویه بهتری در این سیستم حاکم خواهد شد.

قانونی که با عدالت نسبی، ارتقاء آموزشی را موجب می‌شود

اجرای نظام رتبه بندی معلمان طرحی خوب و مثبت به شمار می‌رود که استمرار آن طی سال‌های آینده نیز می تواند آثار و نتایج مطلوبی را برجای بگذارد، به این مهم باید توجه داشت که هم اکنون دریافتی معلمان نسبت به کارکنان سایر دستگاه‌های دولتی کمتر است و هیچ مزایایی به آنان تعلق نمی گیرد، از طرفی تسهیلات رفاهی نیز به سایر کارمندان شاغل در دستگاه‌های دولتی تعلق می گیرد که معلمان بی بهره از آن هستند، اجرای رتبه بندی معلمان اتفاق خوب در شرایط کنونی از سوی دولت به شمار می رود که کاهش اختلاف دریافتی ها، رضایت نسبی این قشر زحمتکش را به دنبال خواهد داشت، با توجه به  افزایش نرخ تورم، تداوم اجرای این طرح امری مهم به نظر می رسید چرا که می تواند فاصله دریافتی کارکنان بزرگ ترین دستگاه متولی تعلیم و تربیت را با شاغلان دیگر دستگاه ها به حداقل برساند.

در طرح رتبه بندی، پنج طبقه برای معلمان تعریف شده است، این پنج طبقه شامل معلم پایه، معلم مربی، معلم حرفه‌ای، معلم سرآمد و معلم راهبر خواهد بود، بدیهی است که با افزایش رتبه فرد، حقوق و مزایای دریافتی نیز افزایش خواهد داشت، البته این طرح تنها شامل کلیه معلمانی می‌شود که تحت عناوینی همچون دبیر، آموزگار، هنرآموز، مشاور، مراقب سلامت، معاون و کادر مدرسه در مدارس دولتی حضور دارند و نیروهای نهضتی و حق‌التدریس را در بر نمی‌گیرد.

تبعیض، رتبه‌ بندی را از ریل عدالت خارج می‌کند

اما حال که این طرح پس از کش و قوس‌های فراوان بمورد اجراء گذارده شد، از سوی وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌شود که قریب 100 هزار نفر از معلمان و دبیرانی که تحت عنوان "طرح مهرآفرین" پس از طی همه فرآیندهای جذب، وارد آموزش و پرورش شده و بالغ بر 10 سال سابقه تدریس در مقاطع مختلف را دارند، از شمول قانون رتبه ‌بندی خارج می‌شوند و این قانون شامل حال آنها نمی‌شود.

اسماعیل روح‌اللهی، که دانشجوی دوره دکتری و از جذب‌شدگان طرح مهرآفرین است، می‌گوید: براساس فراخوان عمومی آموزش و پرورش در آزمون جذب تعدادی در سارسر کشور جذب شدند و پس از دوره آموزشی چند ماهه، مجدد از میان آنها گزینش صورت پذیرفت و با طی شدن همه فرآیندها و مراحل، این گروه بصورت رسمی جذب و راهی کلاس‌های درس برای تدریس شدند، حال که از آن زمان بیش از 10 سال می‌گذرد، برخورد تبعیض‌آمیز با این گروه از دبیران، غیرقابل قبول و موجب بروز تنش و اعتراض می‌شود که جا دارد هم وزیر محترم و هم مجلس شورای اسلامی برای رفع این بی‌عدالتی، وارد موضوع شوند تا از این قانون خوب، که افتخاری برای دولت آیت‌الله رئیسی است، نقض غرض رخ ندهد.

مخالفت عضو کمیسیون شوراهای مجلس با کج سلیقگی مجریان

محمدرضا صباغیان بافقی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ، در این زمینه خطاب به وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: مجلس در یک اقدام بجا طرح رتبه بندی معلمان را تصویب کرد و امروز در حال اجرای آن است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز قانون رتبه بندی معلمان سلیقه ای اجرا می شود، بیش از ۸۰ هزار معلم در قانون معلمان طرح مهرآفرین، معلمان در حال اشتغال و معلمان مامور استثناء شده اند و آن ها را از این قانون محروم کرده اند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد: چرا باید در این شرایط سخت اقتصادی بخشی از معلمان استثناء بشوند؟ مگر این تورم روی آن‌ها تاثیر نمی‌گذارد؟ مگر آن‌ها معلمان خارج از کشور هستند، از هیات رئیسه مجلس درخواست دارم این مشکل را حل کند.

صباغیان مطرح کرد: وزیر آموزش و پرورش با این کار مجلس را خلع سلاح کرده است و تیر به پای مجلس زده است./بلاغ

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :