آخرین عناوین

دوشنبه 9 آبان 1401-11:27 کد خبر:110877

بازار گزارش می دهد:

برنج بورس نشین شد و شالیکار خانه نشین/ شالی‌ها روی دست ماند

نماد برنج در بازار بورس برای دومین سال روشن شد اما همچنان چراغ برنج در شالیکوبی ها و بازار قرمز و خاموش است.


خزرتیترخبر: اگرچه برای دومین سال چراغ برنج در بورس روشن می شود و ارقامی کیفی و پرمحصول نظیر طارم و فجر روی تابلوهای بورس ثبت شده است اما در کف بازار و شالیکوبی ها حال وروز برنجکاران چندان خوب نیست.

برنج طارم و فجر بورس نشین اما کشاورزان و شالیکارن آن خانه نشین و منتظر ورود تاجران و یا دولت برای خرید برنج هستند و محصول آانان روی دست مانده است،علی جعفری کشاورز میاندرودی با بیان این که وضعت تولید برنج امسال خوب بود اما همچنان محصول را به فروش نرساندیم، افزود: سال قبل از فروض برنج ضرر کردیم و بعدها با قیمت چندبرابری در بازار عرضه شده است.

ضرورت ورود دولت برای خرید ارقام برنج

وی با اشاره به این که دولت کشاورزان را تشویق به کشت برنج پرمحصول کرده است، افزود: قیمت برنج پرمحصول نسبت به ارقام محلی و کیفی پایین است از این رو تقاضا داریم نسبت به خرید تضمینی این محصولات برنامه ریزی شود.

وی با بیان این که کشاورزان برای کشت و برداشت برنج به بانک ها و اشخاص بدهی دارند، گفت: بسیاری از آنان چاره ای ندارند محصول با نرخ پایین برای تامین نیازها به فروش برسانند.

بی اعتمادی به بازار بورس

برنج مازندران دومین سال حضور در بورس را تجربه می کنند و این بورس نشینی در سال گذشته دستاورد چندانی برای کشاورزان نداشت و در نهایت حجم اندکی از محصولات از طریق بورس به فروش رفت، بی اعتمادی مردم به بورس در پی قرمزشدن های مکرر سبب شده تا بسیاری از فعالان اقتصادی و مردم به این بازار چندان اعتمادی نداشته باشند اما با این حال متولیان امر توصیه می کنند که حذف دلال و واسطه گری از مزیت های این بازار است.

اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران برای دومین سال معاملات برنج در تالار کالای کشاورزی ایران اظهار داشت: سال قبل برنج طارم وارد بورس شده بود و امسال علاوه بر آن برای حمایت از برنج های پرمحصول، نماد برنج فجر وارد بورس کالای کشاورزی شد.

وی با اظهار این که کشاورزان می توانند برنج طارم و فجر را از طریق بورس کالای کشاورزی در سراسر ایران به فروش برسانند، گفت: مرکز تجارت برنج ایران به عنوان انبار معتمد بورس کالای کشاورزی است موفق شد برنج را وارد بورس کند و کشاورزان می توانند برنج را به این مرکز ارائه دهند.

وی از کشاورزان خواست تا دغدغه ای برای فروش محصول نداشته باشند، افزود: در بورس کالای کشاورزی، کشاورزان می توانند محصول را به صورت کلی و یا جزئی به فروش می رسانند و با توجه به حذف واسطه ها، مصرف کنندگان می توانند به صورت مستقیم و با قیمت شفاف برنج مورد نیاز را خریداری کنند.

در بورس کالای کشاورزی، کشاورزان می توانند محصول را به صورت کلی و یا جزئی به فروش می رسانند و با توجه به حذف واسطه ها، مصرف کنندگان می توانند به صورت مستقیم و با قیمت شفاف برنج مورد نیاز را خریداری کنند

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز با اظهار این که عرضه کالاهای مختلف نظیر فولاد، سیمان در بورس موفقیت آمیز بود، افزود: طی یکسال گذشته این روش توانسته منجر به تعادل قیمت در بازار شود و تولیدکننده و مصرف کننده از آن رضایت داشته است.

بازار برنج همچنان بی مشتری؛ دسترنج کشاورزان دپو شده است

بیش از دو ماه از برداشت برنج می گذرد و درصد بالایی از محصولات کشاورزان در انبارها و شالیکوبی ها مانده است و باید دید آیا بورسی شدن می تواند بازار برنج را در استان گرم کند.رضا حاجی پور نمایندم مردم آمل درمجلس با اشاره به نوسانات بازار بورس و ضررهای مردم گفت: افراد زیادی سرمایه و دارایی ها خود را در این بازار از دست داده اند و نوعی بی اعتمادی به این بازار وجود دارد.

وی با اظهار این که محصولات کشاورزان در شالیکوبی ها دپو شده است و فروش نمی رود از دولت و موتولیان امر خواست تا نسبت به خرید تضمینی برنج از کشاورزان اقدام کنند تا انگیزه برای تولید در کشت بعدی داشته باشند.

وی درباره واردات برنج گفت: امسال میزان تولید ۵۰۰ هزار تن بیشتر از سال قبل بود و با این حال شاهد واردات مقادیر زیادی رنج هستیم بنابراین باید توزیع این اقلام در بازار با مدیریت صورت گیرد تا تولیدکننده داخلی متضرر نشود.

نرخ برنج در فروشگاه ها

در فروشگاه های شهرهای مازندران نیز قیمت هر کیلوگرم برنج سفید طارم محلی و هاشمی ۸۷۴ هزار و ۴۴۴ ریال ،شیرودی ۴۱۷ هزار و ۷۷۸ ریال، ندا ۳۶۳ هزار و ۳۳۳ ریال و فجر با ۵۶۵ هزار و ۵۵۶ ریال است، قیمت شلتوک طارم نیز در بازار استان بین ۴۸۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال، شیرودی ۲۳۰ هزار تا ۲۵۰ هزار ریال، فجر ۳۲۰ هزار تا ۳۳۰ هزار ریال و ندا ۱۹۰ هزار تا ۲۲۰ هزار ریال است.

معمولا بیشتر کشاورزان مرکز و شرق یعنی جوییار، قائم شهر ،ساری ، نکا، بهشهر و گلوگاه برخلاف کشاورزان شهرستان های آمل ،بابل ، فریدونکنار ، بابلسر و محمود آباد با محصول شلتوک خرید و فروش می کنند.

طبق آما رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت اول رفته است و پس از آن حدود ۱۰۵هزار هکتار نیز از اراضی استان به خصوص حوزه آبریز دشت هراز به زیر کشت دوم رفت که اکنون کشاورزان سخت مشغول برداشت کشت دوم هستند.

بررسی های میدانی درمازندران نشان می دهد همچنان بازار برنج در شالیکوبی های استان کم رونق است و بیشتر تقاضای خرید بریا کشت دوم یا رتون است که هر کیلو برنج کشت دوم حدود ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان خرید و فروش می شود./بازار

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :