آخرین عناوین

دوشنبه 23 آبان 1401-9:6 کد خبر:111195

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

هست و نیست دارو در مازندران/ بازار نسخه ها سیاه و سفید است

شلوغی داروخانه‌ها و کمبود دارو سبب شده تا در استان مازندران بیماران برای تهیه اقلام مختلف درمانی به داروخانه های متعددی مراجعه کنند.


خزرتیترخبر: شیوع زودهنگام بیماری آنفلوانزا در زیرسایه کرونا، شمار بیماران ویروسی و فصلی را در مازندران همانند دیگر مناطق افزایش داده است و مسئله کمبود دارو، درد و فصل مشترک مردم استان به شمار می‌رود.

این روزها کمتر شهروندی در مازندران از کمبود دارو و ارقام نجومی آن گلایه ندارد و اعتقاد دارند برای تهیه آنتی بیوتیک کودکان هم باید به داروخانه‌های زیادی مراجعه کنند، متولیان داروخانه‌ها نیز بر این باور هستند نیمی از هر ۲۰ مراجعه کننده به دلیل نداشتن داروی مورد نیاز، داروخانه را ترک می‌کنند.

بانوی ساروی که از بیماری دیابتی و اعصاب رنج می‌برد، با اشاره به کمبود دارو اظهار داشت: برخی از قرص‌های مربوط به قند و یا قرصی به نام «رپزنیتن» ویژه اعصاب به ندرت یافت می‌شود و داروخانه نسخه‌های پزشکان عمومی و یا خانواده را نمی‌پذیرند.

بیماران دست خالی برمی گردند

وی که خود را علیمحمدی معرفی کرد، با بیان اینکه داروهای مورد نیاز را سخت می‌توان تهیه کرد، گفت: برای هر قلم دارو باید به داروخانه‌های متعددی از جمله مراکز تحت پوشش هلال احمر مراجعه کرد و سرانجام با دست خالی برگشت.

کمبود دارو غرب یا شرق مازندران نمی‌شناسد و بیشتر مردم استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و هرچه فاصله با مرکز استان بیشتر، مشکلات نیز حادتر می‌شود، یک شهروند چالوسی با اشاره به شلوغی داروخانه‌ها طی روزهای گذشته براثر شیوع و طغیان بیماری آنفلوانزا گفت: هر چند روز فرزندم را از مدرسه مستقیم به بیمارستان و نزد پزشک می برم اما داروخانه‌ها با کمبود سرم و آنتی بیوتیک روبرو هستند.

محمد فتحی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به الکترونیکی شدن نسخه‌های دارویی گفت: گاه شاهد هستیم داروخانه دارو را کامل ندارد و اگر دارویی را عرضه کند داروی دیگر را داروخانه دیگر عرضه نمی‌کند و این مسئله از جمله مشکلات است.

وی با بیان اینکه شربت ویژه کودکان و یا داروهایی نظیر وارفرون، گرانیتا و غیره به سختی یافت می‌شود، گفت: بسیاری از این داروها را باید با قیمت گران تهیه کنیم و دغدغه شده است.

متصدیان داروخانه‌ها نیز کمبود برخی اقلام دارویی را تأیید می‌کنند و به گفته آنان تأمین یکسری اسپری‌ها و یا آنتی بیوتیک ها با محدودیت روبرو شده و مجبور به بیشتر مراجعه کنندگان پاسخ منفی دهیم.

عرضه سرم با محدودیت روبرو است

یک شهروند آملی که بیماری آنفلوانزا و سرما خوردگی اعضای خانواده اش را به بیمارستان کشانده است، گفت: چند روز درگیری بیماری هستیم اما سرم به صورت محدود پیدا می‌شود و برای تهیه آن باید تمام داروخانه‌های شهر را سربزنید.

وی کمبود شربت چرک خشک کن، اسپری بینی، ب کمپلکس ۱۲ را از جمله داروهایی برشمرد که تأمین آن سخت شده است و خواستار نظارت مسئولان امر برای تأمین و توزیع مناسب داروها در شهرستان‌ها شد.

تجویز بی رویه و غیرمنطقی برخی اقلام دارویی

در عین حال ابراهیم صالحی فرد معاون غذا و دارو علوم پزشکی مازندران تجویز بی رویه و غیرمنطقی و بیش از اندازه را علت مقطعی کمبود برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک کودکان و سرم‌های تزریقی ذکر کرد و گفت: نیاز به واکسن آنفلوانزا دو و نیم میلیون دز است که یک و نیم میلیون دز وارداتی و مابقی تولید داخل است.

وی با اظهار اینکه شاهد کمبود برخی داروها هستیم، گفت: با توجه به اجرای طرح دارویار، هماهنگی لازم بین افراد ذینفع به خوبی اجرا نشد و پیش بینی‌های لازم در شش ماه اول به طور کامل رخ ندارد.

 

صالحی فرد با اشاره به تغییرات در سازمان غذا و دارو ظرفیت تولید سرم در کشور را بالا دانست و گفت: ۱۰ میلیون لیتر در هفته سرم تولید می‌شود که نسبت به قبل سه برابر شده و وضعیت آنتی بیوتیک های اطفال نیز بهتر شده است.

وضعیت توزیع دارو بهتر شده است

وی با عنوان اینکه خوشبختانه طی چند روز قبل وضعیت تأمین و توزیع دارو بهتر شده است، گفت: با توجه به این میزان تولید آنتی بیوتیک در کشور دو برابر شده است پیش بینی می‌شود این مشکل طی روزهای آتی رفع شود.

وی با بیان اینکه تأمین داروهای بیمارستانی خط قرمز ما است، گفت: معاونت غذا و دارو دانشگاه ۶۰ قلم داروی بیمارستان پرمصرف را به رغم محدودیت‌ها تأمین کرده است و تمام تلاش این است اختلالی در این زمینه پیش نیاید.

صالحی فرد با اظهار اینکه بسیاری از پزشکان داروها را با اسم تجاری و برند می‌نویسند، گفت: برخی از همکاران پزشک اصراری بر تجویز داروهای برند دارند که ممکن است تهیه آن برای بیماران سخت باشد در حالی در بسیاری از موارد تجویز آن لازم نیست.

وی گفت: در بیش از ۹۵ درصد بیماری‌ها نیازی نیست از داروهای برند با قیمت نجومی استفاده شود زیرا داروهای ژنریک نسخه شود، مشکل حل می‌شود.

۳۶۶ قلم دارو به لیست بیمه افزوده شد

معاون غذا و دارو علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه نگاه سیاه و سفید به مقوله دارو نداریم، خواستار اعتماد به نظام داروسازی کشور شد و درباره اجرای طرح دارویار گفت: طرح دارویار فی نفسه خوب و مطلوب بوده و ۳۶۶ قلم دارو به لیست بیمه افزوده شده است.

صالحی فرد درباره توزیع داروهای بیماران خاص نیز با اظهار اینکه توزیع این داروها غیرمتمرکز شده است، گفت: ۵۰ داروخانه در استان این داروها را عرضه می‌کنند.

به رغم تلاش‌های دولت برای حل مشکلات درمانی و تأمین نیازهای دارویی، کمبود دارو در بسیاری از داروخانه‌های مازندران وجود دارد و مردم انتظار نظارت بیشتر از سوی متولیان امر برای ساماندهی اوضاع و رفع نیازها هستند./مهر

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :