آخرین عناوین

دوشنبه 30 آبان 1401-14:17 کد خبر:111316

دانا گزارش می دهد:

سردرگمی بیماران از کمبود انسولین

از ابتدای سال زمزمه کمبود انسولین در کشور به گوش می‌رسید و بعد از مدتی این معضل رفع شد، حال با گذشت ۸ ماه از سال مساله کمبود انسولین باز هم یکی از دغدغه‌های جدی بیماران دیابتی است.


خزرتیترخبر: سالانه آمار بیماران مبتلا به دیابت در کشور در حال افزایش است؛ البته این به معنای افزایش تعداد بیماران نیست بلکه آگاهی مردم از نشانه‌های آن و پیگیری‌ها و مراجعه به پزشک برای درمان است، بخشی از افراد مبتلا به دیابت نیاز به انسولین پیدا می‌‌کنند که به استفاده از انسولین قلمی روی می‌‌آورند زیرا استفاده از نوع قلمی از نوع ویالی آسان‌‌تر است.

از ابتدای سال زمزمه کمبود انسولین در کشور به گوش می‌رسید که سبب شده بود تا بیماران دیابتی با مشکل روبه رو شوند که بعد از مدتی این معضل رفع شد، حال با گذشت ۸ ماه از سال ، مساله کمبود انسولین باز هم یکی از دغدغه‌های جدی بیماران دیابتی است، به طوری که  برخی از بیماران دیابتی از کمبود انسولین قلمی گلایه  دارند.

انسولین قلمی نیاز بسیاری از بیماران دیابت است که کمیاب شده و بیماران دچار استرس و سردرگمی شده‌اند و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی دارو و تجهیزات پزشکی کشور باید در این رابطه سیاست‌های بلند مدت و پایداری را دنبال کند که در نهایت منجر به در دسترس بودن انسولین و نوارهای تست قند خون برای تمامی بیماران باشد.

علیرضا استقامتی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نیازهای اساسی بیماران دیابتی، گفت: تامین به موقع انسولین، یکی از مهم‌ترین نیازهای بیماران دیابتی نوع یک است و حتی در لیست داروهای سازمان بهداشت جهانی نیز این موضوع درج شده است و تامین آن باید نظم و نظام درستی داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر از تنوع انسولین‌های قلمی رنج می‌بریم، گفت: وقتی برای بیمار نسخه می‌نویسیم، اصلا نمی‌دانیم که کدام انسولین در اختیار بیمار قرار می‌گیرد، این حجم از تنوع انسولین قلمی در بازار دارویی کشور اصلا خوب نیست و باعث آشفتگی سطح عرضه می‌شود، بیمار و پزشک در میان این تنوع انسولین، رنج می‌برند، ضمن اینکه داروخانه و نظام بیمه نیز متحمل بار کاری غیرضروری می‌شوند.

استقامتی با اشاره به اینکه بحث واردات انسولین به صورت فوریتی است که آن هم باعث این اغتشاش در تامین انسولین می‌شود، افزود: سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که اقدامات بر اساس نیازها انجام شود و از آشفتگی و بی نظمی در بازار باید خودداری شود، سیاستگذار در این حوزه باید  روی یکی دو مورد برند مشخص انسولین که با کیفیت و قابل اعتماد هستند، تمرکز کنند و بازار دارویی کشور را از این حجم بی نظمی رهایی بدهد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران،‌ تولید انسولین داخلی نباید دچار اخلال و مشکل شود و این وظیفه‌ای است که سیاستگذار باید به آن توجه داشته باشد تا تولیدکننده داخلی که انسولین با کیفیت تولید می‌کند، مشکلاتش در حوزه مختلف و به خصوص بحث ارزی برطرف شود.

محمد پیکانپور مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو درباره وضعیت انسولین در کشور اظهار داشت: انسولین قلمی تولید داخل در بازار موجود و طبق برنامه در حال افزایش است و با توجه به سیاست‌های سازمان غذا و دارو، واردات و تامین برخی برندهای انسولین برای پوشش کامل نیاز بیماران، در کنار تولیدات داخلی نیز صورت می‌گیرد.

به گفته مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو، مشکلی در تامین انسولین چه در بخش تولید و چه در واردات وجود ندارد و پیش‌بینی‌های لازم نیز برای تولید و واردات در زمان مقرر این محصولات انجام شده تا نیاز بیماران دیابتی تامین شود.

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو در مورد انسولین قلمی لانتوس نیز افزود: انواع انسولین‌های گلارژین که ژنریک انسولین لانتوس هستند به وفور در کشور یافت می‌شود، اما برخی از بیماران تمایل به استفاده از برندهای وارداتی آن را دارند که بخشی از این محصول در حال توزیع و بخشی نیز در حال ورود به کشور است.

پیگیری‌های خبرنگار ما نشان دهده آن است که در سطح داروخانه‌های تهران انسولین قلمی وارداتی با کمبود رو به رو بوده  که به گفته داروخانه داران این کمبود در حال رفع است و به زودی این مشکل نیز برطرف می‌شود، حال باید دید بیماران دیابتی چه زمانی از این معضل نجات خواهند یافت و بدون دغدغه انسولین را دریافت خواهند! چرا که انسولین یکی از نیازهای جدی بیماران دیابتی است که در صورت عدم دسترسی به آن، زندگی فرد ممکن است به شدت به خطر بیافتد./دانا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :