آخرین عناوین

شنبه 30 خرداد 1394-19:55 کد خبر:11431

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

قوت گرفتن تب کنگو و آنفلوآنزای مرغی در مازندران/قصور دامپزشکی مازندران

در حالی بیماری تب کریمه‌کنگو و آنفلوآنزای مرغی در مازندران قوت گرفت که اطلاع‌رسانی شفاف درباره این بیماری حلقه مفقوده‌ای است که متولیان مربوط سعی دارند که بیماری را از مردم پنهان کنند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، در حالی که از روزهای گذشته شایعه بروز بیماری آنفلوآنزای مرغی در استان مازندران قوت گرفته بود، مسئولان دامپزشکی به فکر تهیه جوابیه و رد این موضوع بودند.

اخبار شیوع آنفلوآنزای مرغی در مازندران از طریق منابع محلی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت و این موضوع توسط مسئولان در سایر استان‌ها اطلاع‌رسانی شده بود، این در حالی بود که در مازندران، در شهرهای آمل و بابل که کانون شیوع بیماری بود، بسیاری از مردم از وقوع این بیماری اطلاع نداشتند.

با تلاش خبرنگاران و اصحاب رسانه موضوع شیوع آنفلوآنزای مرغی به‎خوبی اطلاع‎رسانی شد و در کنار این موضوع مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز موارد بهداشتی را به اطلاع مردم رساندند.

در روزهای اخیر نیز در فضای مجازی بحث شیوع بیماری تب کریمه‌کنگو در مازندران مطرح شد؛ تب کریمه‌کنگو حتی در شهرستان چالوس موجب مرگ یک مرد 39 ساله دامدار شد و این موضوع به تایید مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز رسیده است.

شیوع تب کریمه‌کنگو در مازندران، در حالی در بین مردم دهان به دهان می‌شود که مسئولان دامپزشکی استان در این‎باره هیچ‎گونه اعلام نظری نمی‌کنند و حداقل توصیه‌های بهداشتی که در حوزه کاری این نهاد است، در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‎دهند و حتی سایت منتسب به این ارگان نیز موارد لازم را اطلاع‎رسانی نمی‌کند.

تب کریمه‌کنگو در مازندران در حالی در بین دام‎های استان بنا به مصاحبه معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وجود دارد که مسئولان دامپزشکی استان باید نسبت به سم‌پاشی دام‎ها اقدام می‌کردند.

بنا به گفته محسن اعرابی از بین نبردن کنه‌‌ها در دام‌ها یکی از دلایل اصلی بروز این بیماری در بین دام است که در حال حاضر مسئولان دامپزشکی تنها اقدام به سم‌پاشی مناطقی که علائم بیماری تب کریمه‌کنگو مشخص شده، مبادرت می‌ورزند.

یکی از نکاتی که این روزها نیاز است مسئولان دامپزشکی استان به آن توجه داشته باشند، اطلاع‎رسانی مورد نیاز به بروز بیماری آنفلوآنزای مرغی و تب کریمه‌کنگو است، انتظار می‎رود در این سایت نکاتی که لازم است آگاهی جامعه را درباره این بیماری‎ها افزایش دهد، منتشر شود و اتفاقات و حقایق را اطلاع‎رسانی کنند تا رسانه‌های استان برای اطلاع‎رسانی دچار مشکل نشوند، اما در این مدت کمتر خبری و یا حتی توصیه‌ای از این درگاه منتشر شده است.

با در جریان قرار ندادن مردم نمی‌توان از بروز خسارت‌های احتمالی جلوگیری کرد، مهم‌ترین مواردی که به منافع اقتصادی استان ضربه وارد می‌کند، قوت گرفتن شایعات و پاسخ‎گو نبودن متولیان است که موجب می‌شود شایعات کم‌کم به باور تبدیل شوند.

حداقل انتظار از متولیان دامپزشکی استان این است که موارد بهداشتی و نیز نکاتی که نیاز است عامه مردم در ارتباط با این بیماری‌ها آگاهی داشته باشند را در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • دامدار
    دوشنبه 12 مرداد 1394-10:47


    اصولا فکر نمیکنم مدیر کل دامپزشکی استان درباره بیماری تب کریمه کنگو و انفلوانزای پرندگان اطلاعاتی داشته باشه که با اصحاب رسانه تبادل خبر نمی کنه.صنعت مرغداری استان که ویران شدحالا نوبتی هم باشه نوبته دامداراست