آخرین عناوین

دوشنبه 1 تير 1394-2:7 کد خبر:11438

محمد تیموری/کارشناس رسانه ای

رقابت در استعفاء

"استعفای انتخاباتی" به صورت یک موج عظیم چند ماه است کشور را فرا گرفته که بدون هیچ تردیدی در برخی از شهرها باعث مشکلات زیادی می شود.


خزرخبر:اعضای شورای شهری که با رای مردم برای حل معضلات یک شهر روی کار می آمدند یکی پس از دیگری استعفا می دهند.

این روزها جلسات شورای شهر به جلسات تودیع و معارفه تبدیل شده است،استعفاء پشت استعفاء،معارفه پشت معارفه.

عده ای در عطش رسیدن به صندلی سبز مجلس بال بال می زنند و عده ای دیگر پشت درب شوراها برای رسیدن به صندلی شورا بال بال می زنند.

شهر ساری مرکز استان مازندران پر شده از بنرها و تابلوهای تبریک و عملکرد و حضور در مراسم ها که مزین به عکس این عده شده است.

خدا را شکر حداقل دیگر در شهر ساری شاهد تصاویر شیر و پلنگ و بعضا زرافه بر روی تابلوهای شهری نیستیم و تصاویر این شیرمردان بر تابلوهای شهری نقش بسته است ولی نمی دانیم این عزیزان در شکار کردن فرصت های توسعه استان و گرفتن امتیازها برای استان  و همچنین تعامل و همکاری با دیگر نمایندگان شهر و استان و سایر مدیران مانند شیر عمل می کنند یا پلنگ!

جالب است این عزیزان طی همین دو سال نتوانستند حداقل همین تابلوهای شهری را ساماندهی کنند که اکنون داعیه نمایندگی مجلس را دارند.

اینها که آمده بودند تا نماینده مردم در پارلمان شهری باشند و گره‌ای از مشکلات شهرشان باز کنند، اکنون سودای نشستن بر کرسی های نمایندگی مجلس را دارند.

خبر داریم برخی اعضای شوراهای اسلامی شهرهای کشور در هفته‌های گذشته با تقدیم استعفای خود به هیات رئیسه شوراها، خواستار کناره گیری از شوراهای شهر شدند تا 6ماه قبل از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خود را برای حضور در کارزار انتخابات آماده کنند.

افرادي كه با استفاده از اعتماد مردم خود را به شوراي شهر رسانده بودند تا به مشكلات شهر رسيدگي كنند، اكنون از اعتماد مردم و جاده هاي شهر، به دنبال رسيدن به قدرتي تازه براي حضور در مجلس و استفاده از جاذبه هاي آن هستند.

نکته اینجاست آنهایی که دو سال قبل با هزار وعده ، خود را نماینده مردم در پارلمان شهری کردند، اکنون با کدامین هدف پشت به آرای مردم در شوراها کرده و استعفا می دهند؟ آیا حضور این افراد در شوراها آنقدر مثمر ثمر بوده و توانسته اند مشکلات شهرها را حل کنند که اکنون به دنبال حضور در مجلس هستند؟ آیا مردمی که دو سال قبل به اعضای شوراها و وعده های آنها اعتماد کرده و رای به حضورشان در پارلمان محلی دادند، اکنون باید شاهد میل به قدرت نمایندگان‌شان برای حضور در مجلس شورای اسلامی باشند؟ شاید آنها که در هفته‌های اخیر از شوراهای شهر استعفا داده اند، حق قانونی و شهروندی خود بدانند که کاندیداي  انتخابات مجلس شوند اما آیا کسی هست که سوال کند در این دوسالی که در شوراها بودند چه میزان به وعده هایشان در شورا عمل کردند؟ و خلاصه اینکه اگر قصد از نامزدی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، خدمت به مردم و رفع مشکلات آنها است پس در همین شوراهای شهر نیز می توان به مردم خدمت و مشکل‌شان را برطرف کرد! اما اگر قصد از نامزدی کسب قدرت بیشتر و رسیدن به آمال و آرزوهای شخصی است که دیگر حرفی برای گفتن نیست.

استعفاهای پر شمار هفته‌های اخیر در شوراهای شهرهای کشور این نکته را نیز به ذهن می رساند که جایگاه فعلی شوراهای شهر و روستا جایگاهی قوی برای پیگیری مشکلات و خواسته های مردمی نبوده و برخی اعضای شوراها از کم اثری حضور در شورا است که میل به نمایندگی در مجلس دارند.

به هر روی هرچه باشد، استعفاء از نمایندگی مردم برای حضور در جایگاه  نمایندگی دیگر اقدام پسندیده ای نیست و جز اخلال در روند امور شهر ها و توجه به نیازهای مردم نتیجه‌ای دیگر ندارد.

چنانچه با استعفای اعضای شوراها نوبت به حضور اعضای علی البدل در شورا می رسد که نشستن بر کرسی شوراها و آشنایی با وظایف و امورنمایندگی از سوی اعضای شوراها، پروسه ای زمانبر است و  این مهم رسیدگی به مسائل شهرها را پیچیده‌تر می کند اما در حالی که برخی افراد از استعفاء برای مجلس حمایت می‌کنند برخی دیگر آن را به ضرر شوراهای شهر می‌دانند.

در این میان توجه به چند نکته و پیامدهای این استعفاها ضروری است:

شهرداری و اعضای شورای شهر همانند سایر دستگاه‌ها از منابع عمومی استفاده می‌کنند و نمی‌توانند عملکرد حزبی داشته باشند.

شوراها از نهادهای عمومی کشور محسوب می‌شوند و صاحب‌منصبان قانونی هستند که امکانات بیت‌المال عمومی را در دسترس دارند و نقش و تاثیرگذاری آنها در انتخابات کمتر از رئیس یک اداره نیست.

شهرداری و اعضای شورای شهر همانند سایر دستگاه‌ها از منابع عمومی استفاده می‌کنند و نمی‌توانند عملکرد حزبی داشته و از موقعیت اجتماعی خود له یا علیه کاندیداها بهره‌برداری کنند.

طبق ماده 29 قانون انتخابات مجلس در صورتی که عضو شورای شهر بخواهد از حوزه دیگر کاندیدای نمایندگی مجلس شود، لازم نیست استعفا دهد، اما این نگرانی وجود دارد که عضو شورای شهر از امکانات شورا برای دستیابی به کرسی قوه مقننه استفاده کند.

از اين رو نمايندگان مجلس در قالب طرحي دوفوریتی الحاق یک جزء به ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیشنهاد كردند که اعضای شورای شهر در صورت کاندیدا شدن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از شورا  استعفاء دهند،از اين رو و با تصويب مجلس شوراي اسلامي، اعضاي شوراي شهر متقاضي شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي باید 6 ماه قبل از انتخابات مجلس نسبت به استعفاء و خروج از پست خود اقدام کنند و اين چنين شد كه اعضاي شوراي شهر يكي پس از ديگري استعفا دادند تا از يك نمايندگي به نمايندگي ديگر برسند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :