آخرین عناوین

يکشنبه 7 اسفند 1401-16:46 کد خبر:116492

عبارت گزارش می دهد:

ماجرای دردناک گرو گذاشتن انگشتر نقره برای خرید ۱۰۰ گرم گوشت

درحالی که بغضش را فرو می خورد گفت: شب که ماجرای آن خانمی که می خواست برای خرید گوشت انگشتر گرو بگذارد را برای همسرم و بچه‌ها تعریف کردم اصلا کسی نتوانست لب به شام بزند.


خزرتیترخبر: ایران در یکسال اخیر وارد شرایطی شده است که ماهانه، هفتگی و حالا روزانه همه‌چیز، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن در حال گران شدن است، یکی از محصولاتی که گرانی به سرعت، آن را ضربه فنی کرده «گوشت» است، گوشت قرمز از دیرباز در سفره ایرانیان جایگاه خاصی داشته است و اگر نگاهی گذرا به یادداشت های ناصرالدین شاه قاجار بیاندازیم خواهیم دید که در همان دوران نیز از شاه گرفته تا رعیت، آبگوشت را غذایی مرسوم می دانستند و ایرانیان علاقه زیادی به غذاهای گوشتی داشتند.

کاهش 9 کیلوگرمی سرانه مصرف گوشت در 10 سال

آمارهای تازه اما نشان می دهد که وضعیت مصرف گوشت در ایران نسبت به کشورهای همسایه به صورت مداوم در حال بدتر شدن است، به طوری که ایران بعد از کویت، امارات، عربستان، عمان، موریتانی، تونس، مصر، عراق، لبنان و جیبیوتی در رده آخر قرار گرفته است.

همچنین مرکز آمار ایران در آذرماه سال جاری آخرین اطلاعات سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور را منتشر کرد که بر اساس آن در سال جاری تا آخر پاییز سرانه مصرف گوشت ایرانیان 4 کیلوگرم به ازای هر نفر اعلام شده است، این در حالی است که در ابتدای سال 1390 مصرف سرانه گوشت دام در ایران 13 کیلو گرم بوده است.

اما افزایش قیمت گوشت در هفته های اخیر، فاز تازه ای را تجربه کرده و حتی گزارش هایی مبنی بر فروش گوشت درجه یک گوسفندی بسته بندی شده با قیمت هر کیلو 500 هزار تومان منتشر شد که بلافاصله توسط دولت تکذیب گردید، هرچند بررسی های عبارت نشان می دهد که هم اکنون مثلا در فروشگاه های بزرگ عرضه کالاهای خوراکی، گوشت سردست گوسفندی بسته بندی شده به قیمت هر کیلو 530 هزار تومان به فروش می رسد، اما به طور کلی نرخ متوسط گوشت معمولی (بر اساس قسمت های مختلف گوشت) بین 300 تا 400 هزار تومان در نوسان است.

خبرنگار ما به همین بهانه به سراغ بازار گوشت در ساری ؛ مرکز استان مازندران رفته است تا با سوال از فروشندگان و خریداران بتواند تصویری روشن تر از عرضه و تقاضای این کالای مهم پروتیئینی داشته باشد.

در 6 ـ 7 ماه اخیر حداقل نیمی از مشتریانم را از دست داده ام

آقا مرتضی که در یکی از محلات قدیمی شهر ساری صاحب یک دکان قصابی است و این شغل را از پدرش به ارث برده در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که "الان قیمت متوسط یک کیلو گوشت گوساله و گوسفندی چقدر است" می گوید: در حال حاضر گوشت گوساله معمولی هر کیلو بین 300 تا 350 هزار تومان و گوشت گوسفندی هم بین 380 تا 420 هزار تومان است، البته اگر گوشت راسته، سردست یا ماهیچه را جداگانه بخواهید، قیمتش به مراتب بیشتر می شود.

مرتضی ادامه می دهد: در 6 ـ 7 ماه اخیر حداقل نیمی از مشتریانم را از دست داده ام یا کسانی که ماهی 3 الی 4 کیلوگرم گوشت تازه درجه یک می خریدند حالا به زحمت ماهی 1 کیلوگرم گوشت می خرند.

این خرده ‌فروش با سابقه گوشت دلیل این گرانی را افزایش قیمت دام زنده می داند و می‌گوید: وقتی ما سوال می کنیم می گویند چون دام قاچاق می شود و خوراک دام هم به دلار وارد می شود، گوشت انقدر گران شده است.

از لحاظ روحی و انسانی دیگر طاقت ادامه شغل قصابی را ندارم

آقای «ح» نیز از قصاب های باسابقه شهر ساری است، او که به شرط عدم درج نامش حاضر به مصاحبه شده می گوید: الان شرایط طوری شده که ما اصلا می ترسیم مصاحبه کنیم، نکند یک وقت به خاطر همین مسئله اتحادیه یا جای دیگر به سراغمان بیایند و بگویند چرا این حرف ها را زدی.

وی ادامه می دهد: قیمت گوشت که یک متوسط قابل اتکا ندارد، هر روز یک نرخی اعلام می شود و سهمیه ها هم کم شده است، اما مشکل اصلی اینجاست که خریداران به شدت کاهش پیدا کرده اند و فروش گوشت درجه یک ما نیز کاهش چشمگیری داشته است. در واقع دخل و خرج با هم نمی سازد.

وی با تاکید بر اینکه دیگر نمی تواند این شغل را ادامه بدهد می گوید: از لحاظ روحی و انسانی دیگر طاقت ادامه این کار را ندارم، هر هفته تقریبا 3 تا 4 مشتری دارم که از من می خواهند 200 یا 300 گرم گوشت به آنها بدهم، حتی برخی مشتریان سوال می کنند که آیا می شود گوشت قسطی بخرند یا نه؟

گرو گذاشتن انگشتر نقره برای خرید مقداری گوشت

این فروشنده محصولات پروتئینی افزود: هفته قبل یک خانم محترمی با بچه اش وارد مغازه شد، اندکی به قیمت ها نگاه کرد، بعد صبر کرد تا مشتری ها بروند و آرام گفت که 3 ماه است غذای گوشتی درست نکرده و دیروز که پسربچه اش بیمار شده، دکتر توصیه کرده است که برای تقویت عضلاتش بهتر است هفته ای حداقل دوبار گوشت قرمز و تخم مرغ مصرف کند، بعد در حالیکه گونه هایش از خجالت سرخ شده بود، از من خواست 100 گرم گوشت برایش آماده کنم و می خواست انگشتر نقره اش را گرو بگذارد، به خدا می خواستم زمین دهان باز کند و مرا ببلعد، طاقتم را از دست داده بود، پسرش را بغل کردم و با ترازو سرگرمش کردم، بعد نیم کیلو گوشت کشیدم و برای اینکه شخصیت آن خانم را زیر سوال نبرم، گفتم هر ماه می توانید مقداری از پولش را بیاورید، نه اینکه فکر کنم خدای نکرده شما گدا هستید و بخواهم ترحم کنم، نه خواهرم! می خواهم گوشت قسطی ببرید.

وی افزود: آن بنده خدا با یک دنیا شرمندگی مرا کلی دعا کرد، بعد شماره تلفن منزلش را به من داد و گفت می توانید همین الان زنگ بزنید تا مطمئن شوید شماره خانه خود ماست، دخترم خانه است و جواب می دهد،من به خدا داشتم منفجر می شدم، گفتم خواهرم این چه حرفی است من به شما اطمینان دارم.

آقای «ح» درحالیکه بغضش را فرو می خورد گفت: شب که ماجرا را برای همسرم و بچه‌ها تعریف کردم اصلا کسی نتوانست لب به شام بزند و همه گرسنه به رختخواب رفتیم.

برای من الان هزار تومان هم، هزار تومان است

یکی دیگر از فروشندگان گوشت در بازار نرگسیه ساری نیز در گفتگو با ما می گوید: در چند ماه اخیر خرید گوشت های دوریز یا آنچه تحت عنوان گوشت غیرمفید خوانده می شود افزایش داشته است.

او می گوید: این جور گوشت ها غالبا برای حیوانات خانگی خریده می شد اما مدتی است که طبقات ضعیف جامعه آن را می خرند تا آبگوشت بار بگذارند.

او نیز می گوید میزان فروشش کاهش معناداری داشته و تاکید می کند: الان مردم نیازهای فوری تری از گوشت دارند و بسیاری در هزینه های روزمره معمولی مانده اند، خود من پریروز در تاکسی شاهد دعوای یک مسافر با راننده به خاطر 1000 تومان بودم، مسافر 5 هزار تومانی داده بود و منتظر 1000 تومان باقی مانده بود، راننده گفت اگر یک هزار تومانی دارید بدهید تا 2 تومانی به شما بدهم، اما مسافر گفت ندارم و راننده هم گفت من هم خُرد ندارم و بالاخره آنقدر موضوع بالا گرفت که راننده پیاده شد و از یک سیگار فروشی چند 1000 تومانی گرفت و به مسافر داد، وقتی پیاده شدیم به آن آقا گفتم اصلا 1000 تومان ارزشش را داشت که اعصاب خودت و راننده را بهم بریزی .

آن آقا جوابی به من داد که هنوز هم تنم می لرزد، گفت کلا من 2 هزار تومان دیگر در جیبم پول دارم به علاوه 2 تا 500 تومانی ، اگر 1000 تومان را نمی گرفتم برای برگشتم پولی نداشتم که به راننده بدهم و معلوم نبود راننده مسیر بازگشت قبول کند که از من هزار تومان کمتر بگیرد، برای من الان هزار تومان هم هزار تومان است.

کاهش معنادار فروش گوشت بسته بندی

فروشگاه های بزرگ مواد غذایی که به هایپر مارکت ها نیز مشهور هستند یکی از مراکز اصلی توزیع گوشت بسته بندی است، مسئول یکی از این فروشگاه ها در ساری در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه فروش گوشت بسته بندی در 2 ماه اخیر حداقل 30 درصد کاهش پیدا کرده است گفت: دیگر طبقه خاصی برای خرید این نوع گوشت مراجعه می کنند و جالب اینجاست نسبت به قبل بیشتر هم می خرند و اصلا سوال نمی کنند قیمت چقدر است، به جز این مشتریان که ثروتمند هستند، طبقه متوسط مردم مثل معلمان و کارمندان چند وقتی است که دیگر به سراغ گوشت بسته بندی و مرغوب نمی آیند و بیشتر گوشت لخم را دنبال می کنند و خریدها به ندرت از 1 کیلوگرم بیشتر می شود.

وی نیز معتقد است که کنترل نرخ ها از دست دولت خارج شده و می گوید: الان همه چیز به قیمت دلار است عزیز من، تکان که می خوری قیمت ها بالاتر می رود، بالاخره هزینه های دامدار و قصاب و اجاره مغازه و دستمزد و غیره بالا رفته، بنابراین نمی توان انتظار داشت قیمت گوشتی که به دست مصرف کننده می رسد ثابت بماند.

ادامه این وضعیت ناخوشایند عواقب جدی بر سلامتی عمومی جامعه خواهد داشت، مصرف پروتئین ها یکی از اصلی ترین پیش نیازهای رشد جسمانی در جامعه است، اما با افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ و گوشت هر روز شاهد کاهش پروتئین مصرفی خانوارها هستیم.

به نظر می رسد دولت باید هرچه سریعتر علاجی برای این وضعیت بیاندیشد، وگرنه دیر نخواهد بود روزی که بخش عمده جامعه ایران از مصرف گوشت پرهیز کنند و به جایش پول آن را برای هزینه های جاری و ضروری تر مثل اجاره خانه، درمان یا هزینه تحصیل کنار بگذارند./عبارت

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :