آخرین عناوین

يکشنبه 21 اسفند 1401-9:34 کد خبر:116814

اتمام حجت دادستان مازندران :

اجرای حکم صادر شده در صورت اقدامات لازم/ قرار دفن زباله‌ یک ‌ساله‌ای که ۲۳ ساله شد

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: اگر مشکل دفن زباله در منطقه انجیل‌سی حل نشود و اقدام درستی صورت نگیرد ، حکمی که صادر شده قطعیت پیدا کرده با قوت اجرا می‌شود.


به گزارش خزرتیترخبر، اینجا روستای هلی‌خال از توابع بابل‌کنار شهرستان بابل است، روستایی که طی بیش از دو دهه گذشته روز خوش به خود ندیده است.

براساس این گزارش، به دو دهه قبل برویم زمانی‌که قرار بود زباله برای مدتی کوتاه در این مکان دپو شود شاید اگر آن روز پیش‌بینی می‌شد مشکلات زباله تا این حد خواهد رسید، جلویش گرفته می‌شد ولی اکنون دیگر هیچ...

*رودخانه‌ای که شیرابه‌دان شد

قصه تلخ‌تر اینکه صدای رودخانه و آب در همه طبیعت مظهر سرزندگی است ولی اینجا رودخانه نوای غم را در طبیعت طنین‌اندار می کند؛ چرا که به‌ جای آب، مظهر حیات، شیرابه در دل آن نفوذ کرده، رودخانه‌‌ای که از دل روستا می‌گذرد به‌ جای آب تبدیل به مکانی برای عبور شیرابه‌های زباله شده که بوی تعفن آن تا دوردست‌ها به مشام می‌رسد.

مرکز دفن زباله منطقه انجیل‌سی بابل در منطقه بابل کنار با گذشت بیش از ۲۰ سال انباشت زباله‌ به بزرگ‌ترین معضل منطقه تبدیل شده که خود مشکلات دیگری را رقم زده از زباله تا شیرابه...

به گفته اهالی روستاهای منطقه، انواع بیماری پس از تاسیس دپوی زباله انجیل‌سی شیوع فراوان یافت، تاثیر آلودگی تا حدی بوده که افرادی که درحاشیه رودخانه بودند براثر بیماری سرطان فوت شدند و عامل بیماری هم آلودگی هوا و آب تشخیص داده شد.

*فراموشی نکات بهداشتی دفن عادی زباله

نکته مهمی است که نگرانی‌ها را بیشتر کرده اینکه اینجا دارد زباله روی زباله ریخته می‌شود، یعنی برای دفن عادی باید آهک‌پاشی و سایر موارد انجام شود ولی همه موارد به فراموشی سپرده شده است.

روستای هلی‌خال ۲۰۰ خانوار را زیرپوشش دارد که متاسفانه شیرابه‌ها و آلودگی زباله به عمق جان مردم نفوذ کرده است.

*قرار دفن زباله‌ یک‌ساله‌ای که ۲۳ ساله شد

حسین حیدرپور رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست شهرستان بابل در این‌باره، می‌گوید: محیط زیست برای دپوی زباله در منطقه انجیل‌سی مجوز موقت یک ساله به شرط کمپوست صادر کرده ولی اکنون به حدود ۲۳ سال رسیده است.

از مشکلات زباله در منطقه هر چه بگوییم،کم گفتیم، از صدای آزاردهنده کلاغ‌ها تا بوی تعفن و مشکلات شیرابه زباله و آلودگی آب و هوا و خاک....

*زمین از شیرابه سیراب شد

شیب بالای منطقه موجب نفوذ بالای شیرابه زباله به مناطق پایین دست شده که خود معضلات خود از جمله آلودگی‌ها و همچنین بیماری‌ها را به دنبال داشته است.

مشکل شیرابه زباله در حدی است که در عمق زمین نفوذ پیدا کرده و آن را سیراب کرده و اکنون در طبیعت روان شده است.

مشکلات متعدد زباله در منطقه ۱۵۰ متر مکعب شیرابه، شیرابه‌ای که از همین زباله در زمین نفوذ پیدا کرده اما شیرابه‌های به ‌صورت روان‌آب جاری شدند آن روزانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب است.

با توجه به مشکل شیرابه زباله، شهرداری ۴۰ مترمکعب را روزانه تصفیه می‌کند اما این میزان با توجه به حجم بالای شیرابه زباله در طبیعت پاسخگو نیست.

در ارتباط با مشکل آب رودخانه هم باید بگوییم شاید اکنون آب این رودخانه باتوجه به بارندگی کمی شفاف‌تر است ولی در تابستان و روزهای گرم هم تیره‌تر می‌شود.

*پیگیری برای حل معضل زباله انجیل‌سی

حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران درباره ادامه درباره مشکل دفن زباله در منطقه انجیل‌سی، اظهار می‌کند: در این زمینه یک سال مهلت داده شد و معاون امور عمرانی استاندار مازندران متعهد شدند پیگیری لازم را به عمل آورند.

البته امیدواریم پایان یک سال به این وضعیتی که الان مردم با آن مواجه هستند، خارج شویم.

*اجرای حکم صادر شده در صورت اقدامات لازم

رئیس کل دادگستری مازندران با پوزش از مردم منطقه، اضافه می‌کند: همه ما از این موضوع ناراحت هستیم ولی امیدواریم به این مشکل پایان داده شود؛ اگر در این زمینه اقدام درستی صورت نگرفت حکمی که صادر شده و قطعیت پیدا کرده با قوت اجرا می‌شود.

به گزارش خزرتیترخبر، لازم است مسئولان هرچه سریع‌تر به داد مردم روستای هلی‌خال برسند، چرا که این مشکل، مساله‌ای نیست که به ‌راحتی بتوان از کنارش گذشت./فارس

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • يکشنبه 21 اسفند 1401-11:54


    امان از محیط زیست و مدیر بی تدبیرش
    همش به فکر طرح وپول
    رد صلاحیتش با پارتی بازی حل شده