آخرین عناوین

شنبه 6 آبان 1402-12:12 کد خبر:128149

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد:

تاخت و تاز آنفلوآنزا در مازندران/ آذر ماه، اوج شیوع آنفلوآنزا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با توجه به اینکه پیک ابتلا به بیماری آنفلوآنزا بیشتر اواخر پاییز است، آذر ماه تعداد بیشتری به این بیماری مبتلا شوند.


به گزارش خزرتیترخبر، همه ساله اواخر آبان ماه زمان ورود ویروس و شیوع بیماری آنفلوآنزا در مازندران بود اما ورود زودهنگام و پیش بینی نشده آن باعث شده از اواخر شهریورماه موراد ابتلا به این بیماری را شاهد باشیم و اکنون در روزهای ابتدای آبان ماه افزایش بیشتر تعداد مبتلایان در استان گزارش می شود.

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این اواخر با صدور اطلاعیه‌ای بر تاثیر مثبت پوشاندن دهان و بینی با ماسک بر کاهش ابتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد.

پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه، در صورت امکان استفاده از ماسک یکبار مصرف، شست و شوی مداوم و مکرر دست‌ها، نوشیدن آب و مایعات و استراحت کافی، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید و البته با تشخیص و تجویز پزشک، استفاده نکردن خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک؛ (این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارند)، پرهیز و حضور نداشتن در اماکن عمومی و تجمعات از جمله توصیه های این مرکز برای مقابله با بیماری های ویروسی تنفسی از جمله کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی است.

فرد مبتلا به آنفلوآنزا در همان مراحل اولیه ابتلا دچار تب، گلودرد و سردرد به‌طور متوالی در چند روز می‌شود و حتی سرماخوردگی معمولی نسبت به این بیماری خفیف‌تر است، علائم سرماخوردگی به طور معمول در حدود هفت تا ۱۰ روز برطرف می‌شود و به سرعت آنفلوآنزا بروز نمی‌کند، علائم آنفلوآنزا ۲ هفته طول می کشد و با بدن درد همراه است.

در صورت ابتلا به عفونت آنفلوانزا، یک روز قبل از بروز علائم آنفولانزا و پنج تا هفت روز پس از بیمار شدن، احتمال سرایت وجود دارد و مدت زمان سرایت در کودکان کم سن یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است طولانی‌تر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: همه ساله در بیشتر موارد از آبان ماه موارد ابتلا به این بیماری در مازندران رویت می شد اما از شهریور ماه موارد ابتلا به آن مشاهده شده و مواردی از ابتلا هم استانی ها گزارش شده است.

عباس علیپور افزود:‌ بررسی های انجام شده مراجعات افراد به مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح استان نشان می دهد که تعداد بیماران با علایم تنفسی به نسبت ماه گذشته بیشتر شده و بررسی روزانه بیماران مراجعه کننده در هفته های اخیر نشان می دهد که موارد درمان به صورت سرپایی و بستری مبتلایان به این نوع بیماری ها افزایش یافته است

وی ادامه داد : سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیماری های واگیری هستند که در حال حاضر مردم مازندران در این روزها به آن مبتلا می شوند که شباهت علائم آنها باعث می شود که تشخیص هر یک از آنها با سختی مواجه باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به درگیری بخش زیادی از مردم این استان به علایم بیماری های مختص فصول سرد سال اظهارداشت:‌ بررسی ها نشان می دهد بیشتر این افراد به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شدند و ویروس این بیماری در جامعه منتشر و بسیاری را مبتلا کرده است.

آذر ماه، اوج شیوع آنفلوآنزا

وی گفت:‌سرفه های مدت دار و حدود ۲ هفته ای، ‌ آب ریزش بینی و تب اصلی ترین علائم بیماری آنفلوآنزا است که در این روزها افرادی با این علائم در جامعه می بینیم.

علیپور با اشاره به اینکه پیک ابتلا به این بیماری بیشتر اواخر فصل پاییز است پیش بینی کرد آذر ماه تعداد بیشتری از افراد استان به این بیماری مبتلا شوند.

وی خاطرنشان کرد:‌ هر چند آمار ابتلا به آنفلوآنزا در مازندران روند صعودی دارد اما خوشبختانه موردی از مرگ و میر براثر ابتلا به این بیماری در استان نداشتیم.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران شمار مبتلایان کرونا به عنوان دیگر بیماری تنفسی محدود، ‌اندک و وضعیت باثباتی در این زمینه استان دارد.

به گزارش خزرتیترخبر، وی همچنان بر رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با بیماری های تنفسی تاکید و خاطرنشان کرد:‌ تجربه استفاده از ماسک و جلوگیری از ابتلا به بیماری در دوران کرونا باعث شده اکنون شاهدیم بیشتر مردم مازندران در این فصل سال و به دلیل شیوع بیماری هایی نظیر آنفلوآنزا و سرماخوردگی بیشتر از ماسک استفاده می کنند./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :