آخرین عناوین

چهارشنبه 8 آذر 1402-13:41 کد خبر:128714

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

اما و اگرهای ساخت مسکن ملی در زمین‌های ساحلی جویبار

واگذاری زمین‌های ساحلی جویبار به مسکن و شهرسازی برای ساخت مسکن ملی، موضوعی است که این روزها مخالفان بسیاری دارد و کار ساخت مسکن را به اما و اگر کشانده است.


خزرتیترخبر: (معصومه مریخ)- چند روزیست که خبری مبنی بر واگذاری زمین‌های ساحلی جویبار به مسکن و شهرسازی جهت ساخت مسکن ملی دست به دست می‌چرخد، خبری که مخالفان زیادی را به همراه داشته است.

عده‌ای بر این عقیده‌اند که ساخت مسکن ملی در زمین‌های ساحلی به دلیل خرید و فروش بالایی که به دنبال دارد رانت محسوب می‌شود، عده‌ای نیز معتقدند به دلیل نبود امکانات مناسب در آن مناطق، این سکونتگاه‌ها نصیب مردم عادی نمی‌شود و به ویلا و تفرجگاه خوش نشینان تبدیل می‌شود.

فرماندار جویبار: مطلع نیستم!

شنیده‌ها خبرنگار ما را بر آن داشت تا ضمن گفت‌وگو از مسئولان مربوطه، صحت و سقم ماجرا را دنبال کند که در همین زمینه کمال رستمعلی فرماندار جویبار گفت: مستندات اداری باید رویت شود تا اظهار نظر کنیم و بنده از ماهیت موضوع اطلاعی ندارم و هنوز چیزی به ما اعلام نشده است.

*اولویت در اختصاص زمین ساحلی با طرح‌های گردشگری باشد

مصطفی صابریان بخشدار گیلخواران جویبار نیز در این زمینه بیان کرد: صحبت از شهرک جدیدی است که از  مسیر لاکدشت شروع می‌شود و تا انارمرز ادامه دارد؛ اداره‌کل منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی یک سری مصوباتی را انجام دادند که البته هنوز عملیاتی نشده و ما با نهضت ملی مسکن مشکلی نداریم ولی ساخت مسکن ملی در نوار ساحلی آسیب‌هایی را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی افرادی از کل کشور وارد جویبار شوند مطمئناً این شهرستان از حالت بکر بودن خارج شده و دستخوش موضوعاتی چون فضای شهری و روستایی و فرهنگی می‌شود؛ تمام تلاشمان این است که یک سری از مکان‌ها را به‌صورت بکر و دست نخورده برای نسل آینده باقی بگذاریم؛ ما با اصل ماجرا مشکل نداریم ولی با نحوه و شیوه و مسیر رفتن‌ها مشکل داریم.

بخشدار گیلخواران جویبار تصریح کرد: چطور می‌شود منابع طبیعی برای شهرداری کوهی‌خیل که به نفع عامه مردم کار می‌کند و سال‌هاست به دنبال زمینی برای ایجاد طرح دریاست زمین ندارد ولی برای فردی که بومی منطقه نیست و بدون کارشناسی زمین در اختیارش گذاشته؛ چرا حتی با گذشت ۲۳ سال که کاری انجام نداده، زمین را پس نمی‌گیرد؟

*مخالفت شهرداری کوهی‌خیل با مسکن ملی در ساحل

علی‌اصغر قاسمی شهردار کوهی‌خیل نیز در این‌باره گفت: در استعلامی که برای واگذاری و ساخت مسکن ملی برای اراضی ساحلی از ما گرفتند، مخالفتمان را اعلام کردیم و در این منطقه اصلا زیرساختی برای مسکن وجود ندارد که برای آن تصمیم‌گیری شود‌.

وی اظهار کرد: شهرداری کوهی‌خیل فاقد طرح دریا برای عموم به دلیل نداشتن زمین است و سالهاست که از منابع طبیعی برای بخش عمومی و طرح دریا درخواست زمین کردیم ولی ندادند و می‌گویند زمین نداریم اما اکنون که بحث جهش ملی مسکن پیش آمد می‌خواهند با تغییر کاربری، زمین در اختیار مسکن و شهرسازی قرار دهند، برای ساخت مسکن ملی که معلوم نیست چه کسانی می‌خواهند آنجا صاحب مسکن شوند.

شهردار کوهی‌خیل تصریح کرد: این مناطق ظرفیت بالایی را در حوزه گردشگری و کاربری گردشگری دارند و اولویت با طرح‌های گردشگری می‌باشد ضمن اینکه مسکن هم مهم است اما مسکن را می‌شود در جاهای دیگری مثلاً اطراف روستاها، اطراف شهر و داخل شهر پیاده کرد، نه اینکه در خط ساحلی که چندین طرح گردشگری وجود دارد.

*مسکن ملی در ساحل به تفریحگاه تبدیل می‌شود

حجت‌الله احسانی عضو شورای شهر کوهی‌خیل نیز با بیان اینکه ساخت مسکن ملی در ساحل به هیچ عنوان عقلانی نیست زیرا مطمئناً رانت به دنبال دارد، افزود: وقتی مسکن ملی در ساحل ساخته شود، دیگر مسکن ملی نمی‌شود، بلکه ویلا و تفریحگاه به حساب می‌آید.

وی بیان کرد: چندین سال است که با شهرداری کوهی‌خیل پیگیر زمینی برای طرح دریا شده‌ایم که عموم بتوانند از آن استفاده نمایند ولی متاسفانه منابع طبیعی می‌گوید زمین نمی‌دهم و نداریم؛ درست است که طبق قانون زمین‌هایی که در حریم شهر وجود دارد در ید مسکن و شهرسازی می‌رود ولی مسکن و شهرسازی باید این را بداند که ساحل به دلیل بالا بودن ارزش زمین‌ها فرق می‌کند و رانت پشت آن می‌آید پس این موضوع بیشتر باید بررسی شود.

*۲۰ طرح گردشگری در جویبار معطل زمین است

محسن نژادابراهیم سرپرست اداره گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی جویبار عنوان کرد: طرح‌های گردشگری برای زمین‌های ساحلی اولویت دارند؛ در حال حاضر برای ۲۰ طرح گردشگری سرمایه‌گذار داریم ولی زمین نداریم به آنها معرفی نمائیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قرار است در سه منطقه کرفون، انارمرز و لپوصحرا در بخش گیلخواران شهرستان جویبار سه شهرک ایجاد شود که یکی از آن‌ها ساحلی خواهد بود و همچنین برای یکی از شهرک‌ها مصوب گرفته شد و دو شهرک دیگر در دست اقدام است.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :