آخرین عناوین

چهارشنبه 15 آذر 1402-17:50 کد خبر:128825

یادداشت کوروش غفاری چراتی روزنامه نگار:

چالش های زیست محیطی در مازندران و انفعال مسئولان !

تراژدي بحران زیست محیطی در مازندران به گونه اي است كه مسئولان ذیربط هنوز نتوانسته اند در موضوع پسماند به یك تصمیم مدیریتی مشخص درباره چگونگی امحای بهداشتی یابند.


خزرتیترخبر: روند شتابناک توسعه شهری وبهره برداری غیر اصولی از منابع طبیعی ، محیط زیست مازندران را با تهدیدات فزاینده مواجه ساخته است.

کاهش نزولات جوی، فشار مضاعف بر سفره های آبی زیرزمینی و درنتیجه شوری منابع مذکور، عدم رعایت الگوی کشت و اصرار بر کشاورزی سنتی ،عدم استفاده از سیستم های نوین در مدیریت و بهره برداری از منابع آب و خاک، افزایش توليد پسماند و آلودگی روز افزون اکوسیستم های آبی،خاکی،دریایی و جنگلی ، چرای بی رویه دام، شکار غیرمجاز، برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها،جنگل زدایی ، تغییر کاربری زمین های کشاورزی ،بهره برداری بی ضابطه از معادن،سرازیر شدن شیرابه زباله و پسماند در رودخانه و دریا و استقرار صنایع آلاینده، محیط زیست مازندران را بر لبه نابودی قرار داده است.

بطورکلی فقدان برنامه و استراتژي براي مديريت چالش های زیست محیطی، تاثیرات مخربی را برای استان مازندران به همراه داشته است، صرف نظر از فرایند جمع آوري پسماند در داخل شهرهای استان كه نسبتاً مطلوب انجام مي شود، در بيشتر موارد امحای آن مشكلات عديده اي را در پي داشته و فقدان سيستمهاي روزآمد باعث شده تقريبا تمامي زباله هاي توليدي به صورت كاملا غير بهداشتي ، ابتدايي و سنتي در مناطق زيباي جنگلي دپو يا دفن شوند كه آثار مخرب اينگونه اقدامات غيرعلمي بر تمامي جوانب زيست بوم مازندران كاملا مشهود و ملموس است.

امروزه گستردگي و شدت آلودگي هاي زيست محيطي در مازندران به گونه ای است كه نقطه اي را نمي توان يافت كه از تاثيرات مخرب اين آلودگي ها در امان باشد.

به بیان ديگر؛ تقريباً تمامي عرصه هاي طبيعي و زيست محيطي مازندران از سواحل دريا و حاشيه رودخانه ها گرفته تا حواشي جاده ها و محورهاي مواصلاتي و فضاي شهري و روستايي گرفتار انواع پسماندها و آلودگي شيميايي و بيولوژيك است.

با وجودي كه سالهاست صيانت از محيط زيست و مديريت پسماند بصورت گسترده در ادبيات توسعه اي مديران استان مطرح بوده و حتي بعنوان يك پيش شرط مهم براي استقرار صنايع لحاظ شده است، متاسفانه مشاهده مي شود علي رغم حساسيت و شكنندگي زيست بوم مازندران ،معظلات زیست محیطی، سيماي مازندران را مخدوش ساخته است.

آنچه مسلم است ؛ افزایش تولید زباله های خانگی در نتیجه توسعه روز افزون اقامتگاه هایی که در همه مناطق استان به ویژه در گستره های ساحلی،جنگلی و نواحی کوهستانی به بهانه توسعه گردشگری تکثیر می شوند به همراه ساخت و سازهای غیراصولی كه تخریب منابع طبیعی را در پی دارد ، مصرف انواع کود شیمیایی و سموم كشاورزی و نفوذ آنها به طبیعت شکننده مازندران بویژه در خاک و آب های زیرزمینی و ورود میلیونی گردشگرانی كه افزایش تولید زباله و پسماند مهمترین ره آورد سفر آنان است ، سبب شده تا مشكلات زیست محیطی استان به بحراني منجر شود كه رهايي از آن نيازمند رهيافت هاي ملي است.

بر اساس آمارهای رسمی ، روزانه بیش از 5هزار تن زباله در استان مازندران تولید می شود كه این میزان، در ایام گردشگری مانند تابستان و نوروز كه استان شاهد حضور بیش از 20 میلیون مسافر مي باشد ، تا دو برابر افزایش می یابد.

تراژدي بحران زیست محیطی در مازندران به گونه اي است كه مسئولان ذیربط هنوز نتوانسته اند در موضوع پسماند به یك تصمیم مدیریتی مشخص درباره چگونگی امحای بهداشتی ، سوزاندن ، گرفتن انرژی برق ، كمپوست و مانند آن دست یابند و در نتیجه، این طلای كثيف اكنون به بلایی برای ساكنان اين خطه رويايي تبدیل شده است.

خلاصه كلام اينكه استان مازندران دربیش از چهار دهه اخیر24 استاندار را به عنوان نماینده عالی دولت های مختلف به خود دیده است كه هر یك از آنان یكی از ماموریت های اصلی خود را  «مدیریت پسماند » اعلام كرده بودند ، اما اكنون با رفتن 23 نفر از آنان نه تنها این مشكلات غم انگیز حل نشده بلكه به مرحله بحرانی نیز رسیده است.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • سه شنبه 22 اسفند 1402-14:9


    محیط زیست مازندران و مدیرش تعطیل
    کسی که هیچ جیز جز دوستی و رقاقت با سلاجقه نداشته وندارد .......

    • يکشنبه 20 اسفند 1402-10:24


      چرا کسی به تخلفات مدیر محیط زیست رسیدگی نمی کند
      چرا شما اصحاب رسانه سکوت کردید؟؟

      • شنبه 16 دی 1402-9:12


        درود
        واقعا از مدیر محیط زیست چه انتظاری دارید !!
        کشته شدن پلنگ . تلف شدن فوکهای خزری . خشکی میاکاله . آتش سوزی میانکاله . از بین رفتن پاسگاه محیط بانی سمت مرز سمنان . نارضاینتی مردم وپرسنل . پسماند و هزار مورد دیگر که علیرغم فاجعه بار بودن موضوعات تنها با سانسور و پوشش کار می کند ، حتی در بسیاری از موارد دروغ و خلاف واقع پخش می کند :
        آتش سوزی میانکاله بیش از 400 هکتار بود ولی مدیر صورتجلسه امضاء زده را تعویض و کمتر از 200 هکتار صورتجلسه کرد و نوشت . پاسگاه محیط بانی نابود شد و...
        راستی امید کجاست ؟!
        راستی پروژه رویا کو (یک نفر فقط مانده و تر وخشکش می کند ؟)
        پسماند ها ی عفونی با عادی ریخته می شوند و اصلا کاری ندارند ؟!
        جواب آیندگان ......