آخرین عناوین

يکشنبه 20 اسفند 1402-13:27 کد خبر:130848

سوری که هر سال تلخ می‌شود

هشدارها از چند روز مانده به آخرین چهارشنبه سال آغاز شده است، همگی در تلاش هستند تا تخت‌های سوختگی بیمارستان‌ها در این روزها خالی بماند.


به گزارش خزرتیترخبر، قصه حوادث آخر سال آن هم با رنگ‌ و بوی چهارشنبه‌سوری، قصه‌ای دردناک است که هر سال کام خانواده‌های زیادی را تلخ می‌کند، نوجوانان و جوانانی که با وجود هشدارهای هرساله با پهن‌کردن بساط ساخت مواد منفجره ‌و آتش‌زا در خانه فاجعه‌ای ویرانگر را رقم می‌زنند. گذشته از داغی که ناشی از این حوادث بر دل خانواده‌ها می‌نشیند، خسارت ناشی از آن هم در جای خود قابل‌تامل است.

به گزارش خزرتیترخبر، مسئولان انتظامی شهرستان‌های غرب مازندران با هشدار به برهم زنندگان آرامش شهروندان در آخرین چهارشنبه سال(چهارشنبه سوری) از خانواده‌ها خواستند تا در این روز مراقب فرزندان خود باشند.

شهرستان نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس‌آباد، تنکابن و رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت در غرب مازندران قرار دارند که در آستانه آیین چهارشنبه سوری و عید نوروز نیز صدها هزار مسافر از جای جای کشور به این منطقه سفر می‌کنند.

به گفته کارشناسان امور اجتماعی، چهارشنبه آخر سال برای خلق لحظه های با نشاط و شادی آور است اما نباید چاشنی تلخ انفجار مواد آتش‌زا را وصله این آیین کرد.

آنان اظهار داشتند: هوشیاری والدین و آموزش فرزندان عامل مهم پیشگیری از هرگونه آسیب دیدگی در چهارشنبه آخر سال است، با اعتقاد به این که پیشگیری مقدم بر درمان است، مشارکت همگانی با هدف جلوگیری از وقوع هر گونه حادثه ناگوار در این روز، وظیفه همه است.

فرماندهان انتظامی هفت شهرستان غرب مازندران روز یکشنبه در گزارشی به برهم زنندگان چهارشنبه سوری آخر سال هشدار دادند و تاکید کردند: افرادی که بخواهند آرامش مردم را در این آیین سنتی برهم بزنند و با پرتاب مواد ترقه و مواد آتش زا سبب آتش گرفتن اموال عمومی یا آسیب زدن به شهروندان شوند رفتارشان در هیچ شرایطی قابل توجیه نبوده و اگر شناسایی و دستگیر شوند تا پایان نوروز در بازداشتگاه به سر خواهند برد.

به اعتقاد آنان، حفظ امنیت و آرامش جامعه از اولویت‌های این نهاد و ایجاد بی نظمی و سلب آرامش مردم خط قرمز پلیس است.

طبق قانون خرید، نگهداری، حمل، توزیع و فروش مواد منفجره و آتش زا جرم است که به گفته این مسئولان انتظامی با متخلفان این روز مطابق با قوانین برخورد می شود.

این فرماندهان انتظامی از والدین اهالی غرب مازندران خواستند که هشدارهای پلیس را در خصوص حوادث احتمالی چهارشنبه‌سوری جدی بگیرند تا فرزندانشان با مشکل نقص عضو مواجه نشوند.

با این توصیف، والدین کنترل و نظارت بیشتری بر حرکات و رفتار فرزندان خود داشته باشند و از آن جایی که در چنین ایامی سال های گذشته شاهد اتفاقاتی ناشی از هیاهو و رفتارها هنجارشکنانه در شهرستان های غرب مازندران بودیم، این رفتارها اصالت تاریخی این سنت را زیر سوال برده است.

در تب و تاب این هیجان های نامتعارف، هیچ فرد و گروه سنی از خطر حوادث ناشی از این آتش بازی ها در امان نیست اما به گفته این مسوولان هرچند پلیس مخالف شادی و سرور مردم در برگزاری این آیین نیست اما در شب چهارشنبه سوری با تدابیر انتظامی با کسانی که امنیت وآرامش مردم، بیماران، کودکان و سالمندان را با ایجاد ترس وحشت به مخاطره بیاندازد حسب وظیفه ذاتی برخورد خواهد کرد.

سخنگوی اورژانس مازندران نیز در این باره گفت: اورژانس ۱۱۵ در تمام شهرهای استان برای حوادث احتمالی چهارشنبه سوری در حالت آماده ‌باش قرار دارد.

زکریا اشک‌پور افزود: تاکنون گزارشی از بروز حادثه در پیوند با چهارشنبه‌سوری در استان مازندران نداشتیم.

وی با بیان اینکه پیشگیری از حوادث تلخی همانند چهارشنبه سوری، نیازمند فرهنگ ‌سازی است، اظهار کرد: اورژانس ۱۱۵ مازندران در تمام شهرهای استان در حالت آماده‌ باش قرار دارد.

سخنگوی اورژانس مازندران بیان کرد: چهارشنبه سوری سال گذشته در استان ۱۱۲ نفر مصدوم شدند که بیشتر از ناحیه چشم آسیب دیدند.

اشک‌پور بیان کرد: مصدومان سال گذشته در استان مازندران در رده سنی ۶ تا ۱۸ سال بودند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها مراقب فرزندان خود باشند تا از مواد آتش زا و ترقه استفاده نکنند.

به گزارش خزرتیترخبر، سخنگوی اورژانس مازندران گفت: افراد در صورت بروز هرگونه حادثه منجر به آسیب با حفظ خونسردی با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و با ارائه دقیق آدرس محل حادثه زمان رسیدن به محل را کوتاه کنند./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :