آخرین عناوین

چهارشنبه 15 فروردين 1403-11:48 کد خبر:131054

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خبر داد:

تاخت و تاز بیماری های ویروسی در نوروز مازندران

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت‌:‌ کرونا،‌ سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیماری های واگیری هستند که در حال حاضر مردم مازندران در این روزها به آن مبتلا می شوند.


به گزارش خزرتیترخبر، کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری های ویروسی به طرز رفتار و برخورد با آن بر می گردد، از اینکه فرد علامت دار در اجتماع ها و دورهمی ها حضور نیابد تا پرهیز از روبوسی در عید دیدنی ها را شامل می شود.

ایرانیان به مردمان میهمان ‌نواز و با ارتباطات قوی در میان اقوام و دوستان معروف هستند، ایام نوروز هم فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط بیشتر، دید و بازدیدها، میهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی است و در برخی مواقع جمع دوستانه و بستگان به بیش از ۵۰ نفر در روز هم می‌رسد.

بیماری‌های تنفسی شایع انواع مختلفی دارند، شایعترین آنها سرماخوردگی و آنفلوانزاست و از حدود چهار سال پیش کرونا هم به آنها اضافه شده است، بیماری‌هایی که علائم مشابه دارند و می‌توانند چندین روز انسان را گرفتار و بی حال کنند.

اغلب این بیماری‌ها منشا ویروسی دارند و به صورت تنفسی از طریق عطسه، سرفه و حتی تنفس منتقل می‌شود، بنابراین اولین راه پیشگیری از این بیماری‌ها، فاصله گرفتن از افراد بیمار و پرهیز از ارتباط تنفسی با بیماران است، برخی از این بیماری‌ها واکسن هم دارند که البته نه به صورت ۱۰۰ درصد اما تا حد قابل قبولی می‌توانند از ابتلای شدید به برخی از بیماری‌های تنفسی جلوگیری کنند.

یکی از عوامل مهم شیوع بیماری‌های تنفسی، حضور مردم در اجتماعات مثل دورهمی های خانوادگی است .

در این روزهای نخستین سال جدید کمتر خانواده ای در مازندران وجود دارد که در میان اطرافیانش افرادی با علائم سرفه ،‌ تب و لرز را در کنار خود ندیده باشد و به نوعی هر یک از خانوارهای مازنی نمونه ای از مبتلایان به ویروس این نوع بیماری ها را در کنار خود حس کرده اند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و رییس مرکز بهداشت استان مازندران گفت‌:‌ کرونا،‌ سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیماری های واگیری هستند که در حال حاضر مردم مازندران در این روزها به آن مبتلا می شوند که شباهت علائم آنها باعث می شود که تشخیص هر یک از آنها با سختی مواجه باشیم.

رضا صفری عربی با اشاره به درگیری بخش زیادی از مردم این استان به علایم بیماری های مختص فصول سرد سال اظهارداشت:‌ بررسی ها نشان می دهد بیشتر این افراد به بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی مبتلا شدند و ویروس این بیماری در جامعه منتشر و بسیاری را مبتلا کرده است.

وی ادامه داد:‌ همچنین تعداد محدودی از افراد علامت دار به بیماری کرونا مبتلا شده اند اما با توجه به اینکه این بیماری به شرایط مسالمت آمیز با جامعه مبدل شده است جای نگرانی نیست.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران اصلی ترین عامل فعلی ابتلای افراد به ویروس این بیماری ها را آداب و رسوم عید نوروز اعلام کرد و گفت: روبوسی و حضور در جمع های خانواد گی باعث انتشار سریع و بیشتر ویروس این بیماری ها شده است به طوری که آمار جمعیت مبتلا به این بیماری ها در مازندران افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همانطور که سالهای قبل و دوران پیدایش و شیوع کرونا نکات بهداشتی جدی گرفته می شد اکنون نیز ضرورت دارد این نکات مورد نظر قرار گیرد.

به گفته صفری عربی در سالهای اپیدمی بیماری کرونا و ضرورت استفاده از ماسک برای در امان ماندن از این بیماری باعث شده بود تا در این مدت تعداد مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا کاهش یابد و حتی به صفر رسیده بود.

وی در تشریح علائم ابتلا به آنفلوآنزا گفت:علائم این بیماری در مقایسه با کرونا شدیدتر است، فرد مبتلا به آنفلوآنزا در همان مراحل اولیه ابتلا دچار تب، گلودرد و سردرد به طور متوالی در چند روز می‌شود و حتی سرماخوردگی معمولا نسبت به این بیماری خفیف‌تر است.

صفری عربی ادامه داد: علائم سرماخوردگی معمولاً در حدود هفت تا ۱۰ روز برطرف می‌شود و به سرعت آنفلوآنزا بروز نمی‌کند،علائم آنفولانزا ۲ هفته طول می کشد و با بدن درد همراه است.

این مسئول در حوزه بهداشت مازندران در صورت ابتلا به عفونت آنفلوانزا، یک روز قبل از بروز علائم آنفولانزا و پنج تا هفت روز پس از بیمار شدن، احتمال سرایت وجود دارد و مدت زمان سرایت در کودکان کم سن یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است طولانی‌تر باشد.

وی گفت: برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا به سایر افراد باید دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده که برای عدم ابتلا به کرونا وجود دارد، رعایت و مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خزرتیترخبر، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران اظهار داشت: رعایت این نکات می تواند افراد را در مقابل این بیماری مصون کند و از تداوم شیوع این بیماری و ابتلای افراد دیگر به آن جلوگیری شود./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :