آخرین عناوین

چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403-16:12 کد خبر:131381

خبرگزاری بازار گزارش می دهد:

بازار مسکن مازندران در خواب و بیدار/ خرید و فروش راکد است

مسکن مازندران در حالت خواب و بیداری قرار دارد و پیش بینی می شود پس از رکود یک ساله، ماه های آینده در سال جاری برای آن پرجنب و جوش باشد.


خزرتیترخبر: حال و روز بازار مسکن در سالی که گذشت به افزایش نرخ ارز و قیمت مصالح روند رو به رکودی را تجربه کرده است اما فعالان این حوزه بر این عقیده هستند این دوران گذرا بوده و جهش حوزه مسکن دور از انتظار نیست.

افزایش قیمت ولید و مصالح و هزینه‌های جانبی بازار معاملات را در حوزه مسکن در حالت رکود قرار داد اما این همانند آتش زیر خاکستری است که طی ماه‌های آینده اثرات خود را بر جای خواهد گذاشت.

در مازندران در هر کوی و برزنی بنگاه معاملات املاک سبز شده و بیشتر این واحدها مجوزهای قانونی ندارند و در یکسال گذشته چندان از بازار خرید و فروش رضایت ندارند، اگرچه بازار معاملات مسکن به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها سرد و راکد است اما صاحبان زمین املاک روز بر نرخ قیمت‌ها می‌افزاید و آن را به دلار گره می‌زنند.

احمد اعوانی عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک و مستغلات شهرستان نوشهر و نائب رئیس کمیسیون بودجه و اقتصاد اتاق اصناف شهرستان نوشهر و کارشناس خبره املاک ومسکن شهرستان نوشهر می گوید: طبق آمارها میزان معاملات مسکن و املاک در مقایسه با سال گذشته روند روبه کاهشی داشته که امیدواریم این میزان معاملات درسال ۱۴۰۳ با افزایش تولید، روند روبه رشدی پیدا کند.

وی د گفتگو با خبرنگار بازار افزود: بازار سال ۱۴۰۲ رکودی بوده و تعداد قراردادهای املاک ومسکن تا پایان سال ۱۴۰۲طبق آمار کاهشی بوده وما شاهد کاهش حجم معاملات مسکن و املاک بوده ایم.

اعوانی تصریح کرد: بازار مسکن درسال ۱۴۰۳ در حال حاضر قابل پیش بینی نیست و باید منتظر باشیم و ببینیم این بازار در سال جاری با توجه به نوسانات ارزی به چه سمت و سویی حرکت می کند.

این کارشناس حوزه مسکن یادآور شد: سال  ۱۴۰۲قیمت مسکن متعادل حرکت کرد، اما در اسفند ماه قیمت ها به دلیل افزایش نرخ دلار نوساناتی را تجربه کرد.

وی گفت: ناگفته نماند رکود حاکم بر بازار املاک ومسکن درآمد،مشاوران املاک را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

رکود سنگین بازار مسکن

بازار مسکن وارد یک دورۀ رکود سنگین به لحاظ قیمتی شده و داده‌های تجربه شده از روند معاملات طی ۲۰ سال اخیر نشان می‌دهد، روند کاهش قیمت می‌تواند تا مدت ها ادامه داشته باشد.

انتظارات شکل گرفته پیرامون نهضت ملی مسکن سبب هدایت بخشی از تقاضا به این طرح شده و همین کاهش تقاضا یکی از دلایل رکود معاملات است.

به تاکید فعالان حوزه مسکن، در حال حاضر بازار مسکن در رکود است و میزان معاملات کاهش پیدا کرده‌ اما باید توجه داشت که بازار مسکن تجربه رکود تورمی در سالهای گذشته را هم دارد و در صورت رشد نرخ دلار امسال هم شاهد رکود تورمی در این بازار خواهیم بود.

از سوی دیگر قدرت خرید مردم توان قیمت‌های فعلی را ندارد و اگر همین قیمت‌های فعلی افزایش پیدا کند میزان معاملات کمتر می‌شود و در حالی که قیمت مسکن بر اثر عوامل متعدد افزایش پیدا می‌کند، قدرت خرید مردم بیشتر از قبل کاهش پیدا می‌کند.

دولت در ٨ ماه اول سال ١۴٠٢ توانسته بود با سرکوب نرخ دلار، افزایش قیمت مسکن را هم مهار کند اما رشد نرخ دلار، بر مسکن هم اثر می‌گذارد، نگاهی به قیمت های مسکن در سایت های فروش مجازی و مراجعه به بنگاه های املاک نشان از رشد قیمت ها به رغم رکود این بازار دارد.

قیمت یک واحد آپارتمان ۱۰۴ واحدی در خیابان شهبند ساری حدود دو میلیارد تومان، آپارتمان ۱۰۵ متری در میدان شهدا سه میلیارد تومان، آپارتمان ۹۶ متری در خیابان ۱۸ دی دو میلیارد و ۷۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

بازار به مسکن ملی چشم دوخته است

در حال حاضر به دلیل مالیات بر خانه های خالی، رشد ساخت و سازها، افزایش قیمت دلار و هزینه ها تلاطم موجود در بازار مسکن کمتر شده است، رونق بازار مسکن در مازندران چشم به طرح مسکن ملی دوخته است و یوسف نوری استاندار مازندران در جلسه شورای مسکن مازندران، افزود: طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم به صورت جدی پیگیری می شود.

وی با بیان این که تامین مسکن در افزایش نرخ ازدواج و باروری مازندران بسیار تأثیرگذار است، از فرمانداران مازندران خواست تا در تامین زمین مسکن حمایتی همت بیشتری داشته باشند.

استاندار مازندران با تاکید بر این نکته که موانع تامین زمین مسکن حمایتی مازندران باید با همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی بر طرف شود، ادامه داد:‌ روش ها و همگرایی ها در اجرای طرح ها بسیار مهم است، هر یک از شهرستان های مازندران در طرح نهضت ملی مسکن برای مسکن حمایتی وارد عمل شوند.

نوری با اشاره به این که تعهد ساخت ۱۶۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن مازندران دست یافتنی است و فقط به همت و تلاش و همگرایی وابسته است، تصریح کرد: بخشی نگری مانع پیشرفت و آبادانی مازندران می شود

مسکن مازندران در حالت خواب و بیداری قرار دارد و پیش بینی می شود ماه های آینده در سال جاری برای آن پرجنب و جوش باشد.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :