آخرین عناوین

دوشنبه 11 تير 1403-19:15 کد خبر:133036

خبرگزاری تسنیم گزارش می دهد:

10 سال سوادکوه را آب و مسئولان را خواب برده است

سیل بی‌سابقه چند روز گذشته در سوادکوه هنوز برآورد خسارت نشده و رسیدگی به مردم خسارت دیده نقاط شهری و روستایی در سایه بازگشایی محور سوادکوه قابل قبول نیست.


خزرتیترخبر: باران که می‌بارد و بوی خاک نم خورده همه جا می‌پیچد، آدمی دلش می‌خواهد گوش به ترانه سهراب زیر باران برود، چترها را ببندد و ضرباهنگ باران بر زمین را بشنود اما همیشه آسمان قصه را شاعرانه پیش نمی‌برد، گاهی  آسمان به تجمع ابرهای سیاه باخته می‌شود و غرش ویرانی سر می‌دهد، آنقدر می‌غرد و می‌تازد تا سیل به راه اندازد و چهره نامهربان خود را به رخ زمین می‌کشد، زمینی که تحمل بارش را از دست می‌دهد، ویران می‌شود و غم‌نامه به تصویر می‌کشد، غم‌نامه‌ای که یک دهه در سوادکوه تکرار شده و وقتی باران می‌بارد مردمان این دیار آرزو می‌کنند هیچ وقت ابرها به هم نرسند!

قصه ویرانی سیل در سوادکوه قدمت معاصرش یک دهه می‌شود از همان سال 94 که ویرانی به بار آورد در 97 یکه‌‌ تازی کرد و در 98 همه چیز را در هم پیچید، مردم سوادکوه فهمیدند که آسمان روی خوش به سوادکوه ندارد.

از همان سال هرگاه باران شدت می‌گیرد ترس طغیان " تِلار" وجود همه را فرا می‌گیرد تا اینکه بهار 1403 به اواخر که رسید باران‌های سیل‌آسا گریبان‌گیر سوادکوه شد و سیل به راه انداخت، تابستان فرا رسید و سیل‌های ویرانگر به راه افتاد و خسارت به بار آورد، شامگاه 5 تیر سیل رخ داد، محور استراتژیک سوادکوه مسدود شد، ماشین‌ها درهم پیچیده شدند، مصدوم، مفقودی ، فوتی سیل همه و همه نگرانی‌ها را افزود.

در حوزه شهری پل‌سفید و زیراب خانه‌ها سیلابی شدند، زمین‌های کشاورزی نابود، پل‌ها خراب و جاده‌ها مملو از گل و لای شد و اما سیل در حوزه روستایی بخش مرکزی خانه‌ها و دام‌سراها را با خود برد و دام‌ها را تلف کرد و بار دیگر مردمان سوادکوه در سوگ بی‌رحمی سیل نشسته‌اند، مردمانی که در شهرها و روستاها منتظر بازگشایی محور سوادکوه بودند تا بلکه ماشین آلاتی برای کاهش مصیبت ناشی از سیل برایشان فرستاده شود و پی در پی مشغول کار شوند.

اکنون که محور سوادکوه باز شده، بار دیگر همچون روز نخست بحران سیل، تسنیم به سراغ خانواده‌های سیل زده رفت، رفتیم تا ببینیم وضعیت‌شان چگونه است در حالی که تصویر اولین روز مصیبت سیل هنوز از جلوی چشمان نرفته است.

این درحالی است که هنوز هر روز عصر شاهد باران که گاهی سیل‌آسا می‌شود هستیم، اما دیگر کار از کار بحران گذشته و باید دید چه چاره‌‌‌‌ای برای سیل‌زدگان و وضعیت بحرانی اندیشیده شده است.

روستای " دِهمیان" بخش مرکزی سوادکوه از جمله روستاهایی بوده که دچار خسارت سنگین شده است با یکی از خسارت دیدگان گفت‌وگو کردیم، فرزند خانواده حرف‌های خود را اینگونه شروع کرد: حاصل تلاش یک عمر زندگی پدر و مادرم و سرمایه اصلی‌شان یکباره از بین رفت، گندم و جویی که به تازگی درو کرده بودند و علوفه دام را سیل برد، دام‌ها هم تلف شدند.

وی افزود: طبق معمول بعد از هر بحران مدیران استانی و شهرستانی از روستا بازدید کرده بودند اما هنوز در تامین تجهیزات مشکل وجود دارد، بازدید و عکس یادگاری چاره‌ای از درد مردم روستای ما دوا نمی‌کند.

فرزند این خانواده سیل‌زده باتوجه به وضعیت اهالی، یادآور شد: همسایگان نیز خانه‌ها و سرمایه خود را از دست دادند، سیل " دِهمیان" به خاطر سیل جاده سوادکوه دیده نشد.

وی با بیان اینکه یک ماه گذشته سیلی در همان منطقه باعث از بین رفتن دیواره حفاظتی و بخشی از جاده شده بود، تصریح کرد: اگر بعد آن سیل دیواره‌سازی انجام، دهانه پل‌ها باز و استانداردها رعایت می‌شد، خسارت کمتری را الان داشتیم و تمام سرمایه مردم از بین نمی‌رفت.

وی با انتقاد نسبت به نحوه رسیدگی، اظهار داشت: نحوه کار کردن ماشین آلات مدیریت نمی‌شود، یک روز مشغول کار می‌شوند و نیمه تمام به جای دیگر می‌روند ، مردم هم دچار استرس می‌شوند که معلوم نیست دوباره چه زمانی ماشین آلات به روستا برگردد.

یکی از اعضای خانواده سمیعی از دیگر خسارت دیدگان سیل در سوادکوه و البته در منطقه  آزادمهر گفت: حوالی ساعت 10 شب سیل از دو راهی آزادمهر رسید و جریان شدید و حجم بی‌سابقه آب به همراه چوب، سنگ، گل و لای در کمترین زمان به منازل مسکونی، کوچه، حیاط و انباری‌ها رسید.

وی افزود: شدت و سرعت آب باعث شد دروازه آهنی یکی از خانه‌ها را سیل با خود ببرد، بیش از 100 متر دیوار باغ و کوچه از بین رفت و حدود 300 مرغ ، خروس، غاز و سایر ماکیان نیز مفقود شدند، محصولات باغی و همه درختان محوطه منزل مسکونی از بین رفتند و کوچه نیز به دلیل حجم زیاد ماسه و آورده‌های سیل مسدود شده بود.

وی یادآور شد: از بنیاد مسکن جهت بازدید آمدند اما هیچ قولی ندادند.

یکی دیگر از آسیب‌دیدگان سیل خانواده‌ای در زیراب است که یکی از همسایگان این خانواده که در موقع وقوع سیل برای کمک جهت تخلیه اسباب منزل اقدام کرده بود، گفت: شب بود که متوجه طغیان رودخانه " تِلار" شده بودیم و همین‌طور که سیل ویرانی به بار می‌آورد به خانه همسایه ما رسید و ناگهان دیوار حیاط را با خود برد و آب وارد خانه شد.

وی افزود: بلافاصله برای کمک اقدام کردیم تا لوازم منزل را از سیل ویرانگر نجات دهیم.

او ادامه داد: درحال حاضر نیز این خانه بحران زده قابلیت سکونت ندارد و نیازمند توجه و رسیدگی است.

در جلسه ستاد مدیریت بحران سوادکوه معاونت عمرانی استانداری مازندران برای بازگشایی محورهایی که هنوز بازگشایی نشدند مواردی را مطرح و در این جلسه در مورد در اختیار قرار دادن ماشین‌آلات توسط دستگاه‌ها و نهادها مصوباتی ارائه شد، اما برآورد خسارت در حوزه‌های مختلف هنوز انجام نشده و دستور سرعت بخشیدن به برآورد خسارت‌ها داده شد.

این درحالی است که هر روز باران می‌بارد، شدتش کم و زیاد می‌شود و چشم‌ها نگران به " تِلار" می‌نگرند، وضعیت بحرانی است، مردم به شدت خسارت دیدند و  مردمی که رسیدگی به آنها در سایه بازگشایی محور سوادکوه مورد قبول نبوده است.

هنوز علت وقوع حادثه را به زبان نمی‌آورند، شاید اگر به دیواره ‌سازی در تمام نقاط توجه و هدایت آب‌ها مدیریت می‌شد، اکنون شاهد این حجم از خسارت نبودیم، خسارتی که با توجه به استاندارد نبودن دیواره‌ها در برخی نقاط، نبود دیوار حفاظتی در نقاط دیگر، لایروبی نکردن صحیح رودخانه، جبران نکردن کامل خسارت‌های گذشته، اجرا نکردن به موقع مصوبات، مدیریت نکردن به کارگیری ماشین‌آلات برای کاهش بحران، بار دیگر تکرار خواهد شد و دهه بحرانی سیل سوادکوه به دهه دوم خواهد رسید.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :