آخرین عناوین

سه شنبه 30 مرداد 1403-15:3 کد خبر:133566

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

جان‌هایی که در پیچ وخم جاده تسلیم می شود/ کجوری‌های آزرده از وعده

خانواده‌های کجوری داغدار جان‌ها و نفس‌هایی هستند که در مسیر پرپیچ خم و صعب العبور جاده این منطقه دچار حادثه شده و جان خود را از دست می دهند.


خزرتیترخبر: (علیرضا نوری کجوریان) -:چند روزی از حادثه دلخراش سقوط یک دستگاه خودرو پراید به دره‌ای در محور کوهستانی کوچولو می‌گذرد و داغ آن همچنان برای اهالی و هر شنونده‌ای دردناک و غم انگیز است.

در این حادثه یک دستگاه خودرو در مسیر حادثه خیز روستای کینس به دره سقوط می‌کند و یکی از سرنشینان آن درجا فوت می‌کند و سه نفر دیگر نیز زخمی و روانه بیمارستان می‌شوند.

هنوز صدای ضجه این خانواده و بسیاری از رهگذرانی که در مسیر کوهستانی کجور در شبانه روز گرفتار حادثه می‌شوند در کوهستان‌های منطقه شنیده می‌شود، مسیر کوهستانی کجور حد فاصله دو آب تا کدیر حدود ۵۰ کیلومتر طول دارد و این جاده همواره آبستن حوادثی است که اهالی بومی و رهگذران را درگیر می‌کنند.

علاوه بر این سال‌های سال است که پروژه جاده جایگزین نوشهر - دلسم به دلیل مخالفت‌های زیست محیطی مسکوت و ناتمام مانده است در حالی که با اجرای این جاده می‌توان بخشی از بار ترافیک را به این محور منتقل کرد و سرعت دسترسی نیروهای خدمات رسان و بخش سلامت را به منطقه محروم و دور افتاده کجور دوچندان کرد.

وجود پیچ‌های خطرناک، نبود علائم راهنمایی و رانندگی، نداشتن روشنایی، نبود حفاظ و جان پناه به ویژه روی پل‌ها، کم عرض بودن جاده و نداشتن شانه‌های خاکی محور کوهستانی کجور را دستخوش حوادث مختلفی در شبانه روز کرده است.

همچنین تردد تریلی‌های کشنده حامل گاز و کامیون‌های حامل شن و ماسه، مسیر کوهستانی کجور را بیش از دیگر محورهای استان مازندران حادثه خیز کرده است.

روزانه ترددهای زیادی از این محور انجام می‌شود و حجم تردد خودروها در روزهای پایانی هفته به دلیل گردشگر بودن منطقه مضاعف است.

یکی از روستاییان توابع بخش کجور با بیان اینکه محور منطقه حادثه خیز به شمار می‌رود، گفت: همواره شاهد وقوع تصادف‌های دلخراش در این محور هستیم و به دلیل فاصله طولانی با مرکز شهرستان اعزام دستگاه‌های امدادی نظیر آمبولانس هلال احمر با تأخیر صورت می‌گیرد.

وی که خود را خواجوند معرفی کرد با بیان اینکه نداشتن شانه خاکی و نبود علائم و خط کشی مسیر کوهستانی کجور را حادثه خیز مرگبار کرده است، افزود: وجود پیچ‌های تند و کم عرض بودن جاده از یک سو و اجرای عملیات عمرانی و گازرسانی در حاشیه مسیر، این محور را پرحادثه کرده است.

یکی دیگر از اهالی این منطقه از مسئولان خواست تا به داد مردم مظلوم و دور افتاده کجور برسند و گفت: اهالی منطقه برای انجام امور اداری و یا روزمره مجبورند مسیر کوهستانی را چند نوبت در روز و یا هفته طی کنند و این مساله سبب شده که خطرهای برای آنان در پیش باشد.

علی حسینی با اشاره به حادثه دردناک و دلخراش تصادف در محدوده روستای کینس و جان باختن یکی از اعضای خانواده و مجروح شدن سه نفر دیگر افزود: همواره در بخش کجور شاهد چنین وقایعی هستیم و اهالی مظلوم منطقه تا کی باید از بی‌تدبیری مسئولان در رنج باشند.

وی ادامه داد: نداشتن خط کشی و نبود علائم راهنمایی و رانندگی تردد از این مسیر کوهستانی را هنگام شب و یا در زمانی که جاده مه آلود و لغزنده است پرخطر کرده و لازم است که مسئولان برای بهسازی وضعیت جاده تدبیری اساسی و عاجل به خرج دهند.

طبیعت زیبای ییلاقی بخش کجور سبب شده تا هر روز مسافران زیادی برای بهره‌مندی از جاذبه‌های آن به منطقه سفر کنند و این وضعیت در حالی است که جاده نامناسب منطقه پاسخگوی حجم زیادی از سفر و مسافران نیست.

۱۱ نقطه جاده کجور برای پیچ بری مشخص شده است

رستم زرودی فرماندار نوشهر با اشاره به حادثه خیز بودن جاده کوهستانی کجور گفت: ما نیز برای بهسازی و رفع مشکلات این مسیر کوهستانی دغدغه داریم.

وی اظهار کرد: برای آسفالت این مسیر کوهستانی اعتبار گذاشته شده و اجرای عملیات به زودی آغاز می‌شود.

فرماندار نوشهر با بیان اینکه خط کشی محور و نصب علائم نیز در آخرین جلسه شورای ترافیک مصوب شده است، گفت: پلیس راه و دستگاه‌های ذی‌ربط باید مناطقی را که نیازمند نصب علائم است را مشخص کنند و خط کشی مسیر نیز مستلزم آن است که تا عملیات لوله گذاری گاز در حاشیه محور به پایان رسد.

زرودی ادامه داد: علاوه بر این ۱۱ نقطه از مسیر کوهستانی کجور برای پیچ بری مشخص شده است و از بخش خصوصی و دولتی تقاضا داریم که برای اجرای این طرح ما را یاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما نیز دغدغه جاده کجور و حفظ امنیت مردم را داریم، ادامه داد: بارها درخواست کردیم که جاده موسوم به معدن که نوشهر را به دلسم پیوند می‌دهد را بهسازی و برای زیر بار رفتن ترافیک آماده کنیم اما متأسفانه مخالفت‌های دوستداران محیط زیست و غیره سبب شد که این طرح به سرانجام نرسد.

فرماندار نوشهر گفت: حتی پیشنهاد دادیم که دو طرف جاده را گاردریل نصب کنند تا از ورود مسافران و رهگذران به جنگل حاشیه جلوگیری شود اما باز هم مخالفت شده است.

وی ادامه داد: در صورت بهسازی و آماده شدن این مسیر، بار ترافیک از جاده قدیم کجور کاسته می‌شود و این مسئله سبب خواهد شد تا دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی با سرعت بیشتری برای خدمات رسانی به منطقه اعزام شوند.

فرماندار نوشهر در عین حال تصریح کرد: رسیدگی به مشکلات جاده کوهستانی کجور در دستور کار قرار دارد عملیات خط‌کشی و نصب علائم آن پیگیری خواهد شد.

ورود دستگاه قضائی برای حل مشکلات جاده کجور

دستگاه قضائی و مدعی العموم نیز برای حل مشکلات جاده کوهستانی کجور از مدت‌ها قبل ورود کرده و آرای مختلفی مبنی بر محکومیت برخی دستگاه‌ها از جمله اداره راه صادر کرده است.

میثم اکبری رئیس دادگستری بخش کجور گفت: نامه نگاری‌های متعددی برای پای کار آوردن ادارات متولی صورت گرفت و حتی آرایی منجر به محکومیت اداره راه صادر شد.

وی اظهار کرد: تا وقتی که ادارات دولتی به ویژه در رأس آن فرماندار و بخشدار کمک نکنند دستگاه قضائی فقط می‌تواند ادارات خاطی را محکوم کند.

وی ادامه داد: قرار است چهارشنبه هفته بعد جلسه‌ای برگزار شود و نماینده مردم در مجلس نیز وعده‌هایی برای رفع مشکلات این محور داده است و از سوی دیگر دادگاه نیز پیگیر روشنایی و فاز شب جاده کجور نیز هست.

بخش کجور نوشهر با دارا بودن ۶۶ آبادی و دو شهر، دوسوم شهرستان گردشگری نوشهر را تشکیل می‌دهد. این منطقه از استان مازندران به‌دلیل دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و نیز آب و هوای مطبوع و کوهستانی همواره موردتوجه بومیان منطقه و نیز مسافران و گردشگران قرار گرفته است؛ از این رو جمعیت خوش‌نشین غیربومی نیز در مناطق مختلف روستایی بخش کجور به جمعیت بومی اضافه شده و همین امر سبب شده میزان تردد خودروها در جاده کجور در طول ایام سال به‌ویژه ایام نوروز و تعطیلات تابستان افزایش قابل‌توجهی پیدا کند.

نداشتن راه دسترسی مناسب در بخش کجور از ضروری‌ترین نیازهای اولیه زیرساختی برای مردم منطقه، مسافران و گردشگران است، اما این موضوع بسیار مهم و حیاتی در بخش کجور از سوی راهداری استان مازندران نادیده گرفته شده و این محور مواصلاتی به ۶۶ روستا و دو شهر را کمین‌گاه مرگ ساخته است.

نبود آسفالت مناسب در طول مسیر و خط‌کشی، نبود گاردریل در برخی مسیرهای خطرناک و منتهی به دره‌های عمیق و دست‌اندازها، نبود علائم راهنمایی و رانندگی کافی و مناسب، عدم‌تعریض و رفع اشکالات جاده‌ای و نداشتن روشنایی طول مسیر از مطالبات بحق مردم بخش تاریخی کجور است./مهر

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :