آخرین عناوین

دوشنبه 15 تير 1394-18:14 کد خبر:13491

لزوم ورود جدی وزیر بهداشت:

تجمع کارکنان درمانی و غیردرمانی در بیمارستان بهشتی نوشهر/ناتوانی علوم پزشکی مازندران/جوابیه

تجمع اعتراض‌آمیز کارکنان درمانی و غیردرمانی بیمارستان شهید بهشتی نوشهر نسبت به ناعادلانه بودن طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در شهرستان نوشهر برگزار شد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، هم‌زمان با ده‌ها شهر کشور، کارکنان کادر درمانی و غیردرمانی بیمارستان شهید بهشتی نوشهر اعم از پرستاران، بهیاران، پرسنل اتاق عمل، آزمایشگاه، خدماتی و ... نسبت به بی‌عدالتی در نحوه پرداخت معوقات و کارانه مبتنی بر عملکرد در سالن اجتماعات این بیمارستان تجمع کردند.

معترضان درحالی به میزان دریافتی خود انتقاد داشتند که وزارت بهداشت تاکید دارد با اجرای این طرح در پرداخت بین تمام رده‌های مختلف کارکنان بیمارستان‌های زیر پوشش این وزارتخانه مهم عدالت برقرار می‌شود و سبب افزایش روحیه نیروی انسانی و ارتقا کیفیت کار کارکنان می‌شود.

بیشتر اعتراض‌کنندگان به این نکته اشاره کردند که در حال حاضر اجرای طرح مبتنی بر عملکرد منافع گروه خاصی را تأمین کرده و باعث شکاف عمیق طبقاتی میان کارکنان در نظام سلامت شده است و به‌طور قطع ادامه اجرای این طرح با شکست مواجه می‌شود.

سیدرحیم سیدپور رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان و مصطفی درخشش سرپرست بیمارستان شهید بهشتی نوشهر در جمع معترضان حضور یافتند و قول مساعد دادند مشکلات پیش‌آمده اجرای این طرح را در اسرع وقت به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی اطلاع‌رسانی کنند.

در پایان بیانیه اعتراضی تجمع‌کنندگان که به امضای حاضران رسید، تحویل رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شد.

&&&جوابیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران به خبر فوق:

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در بیمارستان‌ها کیفیت خدمات درمانی را ارتقاء خواهد داد

پس از انتشار گزارش اعتراض پرستاران در تیر ماه سال جاری با عنوان «دستورالعمل حاشیه ساز؛ حقوق براساس عملکرد یا درآمد؟!» جهت روشن شدن افکار عمومی و پاسخ به شبهات پیش آمده برای برخی از پرستاران گفتگویی را با دکتر محمد سلطان تویه مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام دادیم که وی به شبهات پیش امده در این ارتباط پاسخ داد

وی در مورد هدف از اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در بیمارستان‌ها گفت:همزمان با آغاز دولت یازدهم تغییرات شگرفی در حوزه سلامت با سه هدف بنیادین ذیل با عنوان اجرای طرح تحول سلامت شروع گردید که محافظت از مردم در مقابل هزینه‌های درمانی، ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و برقراری عدالت در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمان از جمله اهداف این طرح بوده است.

وی گفت ارتقاء کیفیت خدمات درمانی منوط به ارائه خدمت با کیفیت بالاتر توسط پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌ها می‌باشد لذا بعد از شروع طرح در یکی از اقدام‌های مهم تعرفه‌های غیر واقعی خدمات درمانی بعد از بازنگری لازم در غالب ارزش نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت در مهرماه 93 جهت اجرا به مراکز درمانی ابلاغ شد باتوجه به انکه ارزش خدمات ارائه شده افزایش یافته بوده طبق دستور مقام عالی وزارت در طی 6 ماه دوم 93 مبلغ کارانه پرداختی پرسنل بیمارستانی 7/1 برابر قبل پرداخت گردید تا در غالب طرح مبتنی بر عملکرد به جای پرداخت قبلی مراکز درمانی که در غالب اضافه کار و کارانه می‌بود با اهدافی همچون: عادلانه شدن سیستم پرداخت مالی به کارکنان، همسو کردن اهداف کارکنان با اهداف سازمان، افزایش تعهد سازمانی، افزایش علاقمندی به کار و افزایش انگیزه بین کارکنان تا بتواند ضمن ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش کارائی، افزایش رضایت مندی مردم را نیز ایجاد گردد.

وی افزود: در این طرح به کلیه کارکنان با هرنوع رابطه استخدامی کارانه تعلق خواهد گرفت در حالی که تا قبل از این طرح گروهی از کارکنان مشمول دریافت کارانه بوده‌اند.

از ویژگی‌های دیگر این طرح لحاظ شدن سختی مراقبت از بیماران در پرداخت کارانه به کارکنان آن بخش بوده به گونه‌ای که در بخش‌هایی از بیمارستان مانند اورژانس و ICU که مراقبت‌های دشوار و پیچیده‌تری از بیماران انجام می‌شود دریافتی کارکنان هم به همان نسبت بالاتر خواهد بود. بطور کلی ارتباط مستقیمی بین میزان مراقبت‌های لازم برای بیماران در هر بخش با میزان دریافتی کارانه کارکنان شاغل در آن بخش بوجود آمده است. البته در این طرح برای کارکنان برخلاف طرح قبلی بابت شیفت‌های غیر موظف نیز کارانه تعلق خواهد گرفت.

وی در پاسخ به اعتراض‌هائی که به شیوه ارزیابی و امتیاز‌هایی که برای پرسنل در نظر گرفته شده است بیان داشت: در ارتباط با شیوه ارزیابی و امتیازهای آن که بیان نمودید امتیازهای حاکمیت بالینی، اعتبار بخشی، کنترل عفونت و بهداشت محیط و آموزش برای توجه ویژه آن در راستای ارتقاء کیفیت خدمات و مراقبت‌های پرستاری برای نهادینه شدن آن در وظایف جاری آنان می‌باشد و بعنوان یک اوراق نوشتاری در نظر گرفته نشده است. ضمناً امتیازهایی که به واحد درآمد، ترخیص، فناوری اطلاعات و تجهیزات پزشکی داده شده است برای مراقبت از منابع درآمدی و اموال بیمارستان در نظر گرفته شده است که در حال حاضر در بسیار از بیمارستان‌های مدرن در کشورهای توسعه یافته جزئی از رفتار سازمانی کارکنان بیمارستان شده است.

وی همچنین در اعتراض یکی از پرستاران به محاسبه پایین ضریب عملکردی در این طرح بیان داشت: در این طرح برای ارزیابی پرسنل 4 پارامتر ضریب سطح تحصیلات، امتیاز شغل، ضریب کیفی و تایمکس در نظر گرفته شده است. در مورد اعتراض مطرح شده، امتیاز شغل در ارتباط با جایگاه پرستار ضریب 4، سرپرستار 6، سوپروایزر 7، مترون 12، مسئول واحد پشتیبانی 6، کارکنان پیشتیبانی 4، مدیر 12 و رئیس بیمارستان 16 می‌باشد که این اعداد با دیگر آیتم‌های ارزیابی جمع می‌گردد.

وی در مورد اعتراض مطرح شده کارکنان بیمارستانی با این مضمون که با اجرای این طرح برخی از پرسنل به سیستم مالی بیمارستان بدهکار شدند افزود: در ارتباط با بدهکار شدن بعضی از همکاران کادر درمانی باید گفت در طی چند ماه گذشته مبلغی بعنوان اضافه کار و کارانه به پرسنل پرداخت گردید که بعد از محاسبه نهایی احتمالاً آن دسته از کارکنان که در شیفت صبح مشغول انجام وظیفه بودند و اضافه کاری نداشته‌اند با توجه به آنکه به شیف غیرموظفی همکاران کارانه تعلق گرفته است و دریافتی آنان از میزان محاسبه نهایی بیشتر بوده است بنابراین به سیستم مالی خود بدهکار شدند. در بیمارستان امام نیز چون در گذشته براساس یک طرح عملکردی که اضافه کار و کارانه با هم پرداخت گردیده است مبلغ پرداختی اضافه کار همکاران نیز ضریب 7/1 داده شده بود تعدادی از همکاران در محاسبه نهایی بیش از میزان طرح عملکرد در محاسبه دریافت نموده بودند. درمجموع طبق دستور رئیس محترم دانشگاه‌ای مبالغ فوق بعنوان پاداش برای آنان درنظر گرفته شد و از بدهکاری آنان حذف گردید.

اما طبق دستور رئیس دانشگاه کارگروهی تحت عنوان هیئت رئیسه در تمام بیمارستان‌های استان تشکیل گردیده تا به سوالات، ابهامات و شکایات همکاران گرامی رسیدگی ودر صورت محاسبه اشتباه در پرداخت نسبت به جبران آن اقدام لازم را انجام دهند.

وی در ادامه در ابراز نارضایتی پرسنل بیمارستان امام از وضعیت گرمایشی و سرمایشی نامطلوب در این بیمارستان گفت:

در ارتباط با اعتراض فوق، ضمن عذر خواهی از مردم صبور و فهیم و همچنین کادر درمانی که با عشق و محبت، صداقت و مهربانی به بیماران ارائه خدمت می‌نمایند باید گفت بسیاری از بیمارستان‌ها استان با قدمت بالای 30 تا 50 سال می‌باشند و در ساخت آن شاخص‌های لازم برای یک بیمارستان استاندارد رعایت نگردیده بود و از کیفیت مناسب ابنیه و تاسیسات برخوردار نبوده و نیز فرسوده گردیدند. هرچند در برنامه تحول سلامت دولت خدمتگزار تدبیر و امید مبالغی را برای هزینه هتلینگ همه بیمارستانهای استان در نظر گرفت و اقدامات مثبتی از جمله نوسازی و تجهیز بخش داخلی بیمارستان امام (ره) ساری اتفاق افتاده است. هم اکنون در بسیاری از شهرهای استان بیمارستان‌های کوچک وجود دارد اما قادر به انجام خدمات فوق تخصصی به مردم نمی‌باشد. لذا پیشنهاد من برای رسیدن به یک هدف ایده آل در ارائه خدمت بیمارستانی در استان این است که با حمایت نماینده ولی فقیه در استان مازندران و همت مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار و پیگیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، یک طرح بنیادی برای ساخت یک بیمارستان مدرن بالای 1500 تختخوابی(megahospital) باید برای ارائه خدمات فوق تخصصی به بیماران استان در نظر گرفت که البته دست یافتنی است.

****

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگاران :

اشکالات پرداخـت مبتنـی بر عملکرد بیمارستان های دولتی اصلاح می شود

دکتر قاسم جان بابایی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اصلاح اشکالات موجود در اجرای دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان درمانی خبرداد و گفت: برقراری عدالت در پرداخت کارانه به کارکنان زحمتکش در اولویت برنامه های دانشگاه است .

دکتر جان بابایی افزود : دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اجرای دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد کادر درمانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی پیشرو می باشد که در مرحله نخست پرداخت به پرستاران در قالب این دستورالعمل و در مراحل بعدی پرداخت کارانه پزشکان در قالب این دستورالعمل اجراء خواهد شد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد:  حدود 30 سال قیمت خدمات درمانی  واقعی نبود و این سبب آسیب به بیمارستان و نامناسب بودن وضعیت هتلینگ و نارضایتی بیماران شد و البته با افزایش کیفیت و کمیت برخی از خدمات  بیمارستانی موجب شد تا وضعیت کلی بیمارستان ارتقا یابد و سهم‌بری کارکنان از افزایش درآمد بعد از کاهش هزینه‌ها و سهم فنی به صورت عادلانه در قالب نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد توزیع شود.

دکترجان بابایی عنوان کرد: با افزایش ارزش نسبی خدمات، سهم پرداخت مردم کمتر شده، به‌طوری‌که در گذشته همه‌روزه درخواست‌هایی برای تخفیفهزینه های درمانی در بیمارستان داشتیم اما اکنون با افزایش کیفیت خدمات و اجرای طرح تحول سلامت، حجم این درخواست‌ها تقریباً به صفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به پاره ای از اعتراضات برخی پرستاران استان اشاره کرد و افزود: اعتراض این افراد به  اختلاف رقم دریافتی ها است در حالیکه میزان کارانه پرداختی به پرستاران نیمه دوم سال گذشته به نسبت نیمه اول پارسال بیشتر بود.

  وی با تاکید بر اینکه در اجرای هر ایده و طرح تازه اشکالات و نواقصی وجود دارد ، ادامه داد : تا دستیابی به استانداردهای لازم با حضور کارشناسان مرتبط در بیمارستان ها ،روند ارزیابی عملکردها و پرداخت ها کنترل و نظارت می شود .

دکتر جان بابایی رضایتمندی پرسنل و بیماران در دریافت خدمات درمانی را ازاهداف اجرای این دستورالعمل برشمرد وگفت : سالها قبل بیمارستان های امام ساری ، فاطمه الزهراء ساری ،رازی قائمشهر و نکا بصورت ابتکاری مبادرت به اجرای این دستورالعمل کردند. وی از اجرای این دستورالعمل در بیمارستان های فوق به عنوان تجربه موفق نام برد وگفت :دستاوردهای خوبی در زمینه ارتقای خدمات درمانی به بیماران و افزایش انگیزه در کادر درمانی ایجاد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در بیمارستان های استان ،  هدف این طرح  را  بالابردن میزان کارانه پرسنل درمانی  و  افزایش رضایتمندی مردم عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح گام مثبت دیگر وزارت بهداشت است که سبب پرداخت عادلانه می شود اما  در عین حال این طرح هنوز با ایده آل مورد نظر ما فاصله دارد .

وی در تشریح چگونگی پرداخت کارانه به پرستاران بیمارستان ها گفت : در گذشته اهمیت پرداخت کارانه براساس ساعت حضور بود و کیفیت کار اهمیت کمتری داشت.

دکترجان بابایی  اظهار داشت:کشیک های مستمر ، فعالیت در بخش های ویژه و پرحادثه و با مراجعات بیشتر ، میزان مرگ و میر ، عفونتهای بهداشتی و کشیک های در گردش از جمله آیتم های درنظر گرفته شده برای پرداخت کارانه به پرستاران است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: میانگین بدهی کارانه بیمارستان‌ها قبل از انجام طرح تحول سلامت، به‌طور میانگین، 10 تا 14 ماه ودر برخی بیمارستان‌ها نیز تا 17 ماه بدهی داشتیم که توانستیم این رقم را به سه ماه برسانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان با اشاره به افزایش دمای هوا و اعتراضاتی مبنی بر کمبود تجهیزات سرمایشی در بیمارستان‌ها گفت: در سال‌جاری، بیش از 3 میلیارد تومان به خرید وسایل سرمایشی بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران اختصاص داده شده و وسایل مربوطه نیز خریداری و نصب شده‌ یا در حال نصب هستند.

دکترجان بابایی درباره سیستم خنک‌کننده بیمارستان امام خمینی(ره) ساری نیز گفت: با صرف 700 میلیون تومان یک دستگاه چیلر و سیستم هواساز برای بیمارستان امام خمینی ره ساری خریداری شد و هم اکنون در حال نصب است.

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :