آخرین عناوین

يکشنبه 21 تير 1394-1:11 کد خبر:13506

یک کارشناس سیاسی اعلام کرد:

بی توجهی به نخبگان حوزه کشاورزی مشکلات کشاورزان را دوچندان کرد

یک کارشناس سیاسی گفت: واقعیت امر این است که ما در بخش کشاورزی با چالش های زیادی مواجه هستیم و توجه ای به نخبگان در این حوزه نداریم و انتصابات براساس یک فرمول قدیمی و سنتی انجام می شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از اصلاح نیوز، عادل روحی حقوقدان و فعال سیاسی که در منطقه دودانگه شهرستان ساری در جمع مهندسان بخش کشاورزی و جمعی از کشاورزان  سخنرانی می کرد افزود : یکی از مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی مسأله خرید تضمینی است که هنوز بخش قابل توجهی از طلب کشاورزان پرداخت نشده و یک سیستم خاص که بتواند این چالش را برطرف کند متاسفانه طراحی نشده است .

وی افزود: واقعیت امر این است که ما در بخش کشاورزی با چالش های زیادی مواجه هستیم و توجه ای به نخبگان در این حوزه نداریم و انتصابات براساس یک فرمول قدیم و سنتی و باند بازی هدایت می شود که این یک آفت بزرگ است و بی توجهی به نخبگان و کارشناسان کشاورزی مشکلات کشاورزان را دوچندان کرده است .

 وی در خصوص آناتومی مشکلات کشاورزی مازندران گفت : پایین بودن سطح سواد عمومی در بین کشاورزان ، پایین بودن سطح آموزش‌های حرفه‌ای کشاورزان ، کمبود نیروی جوان در بین کشاورزان ،امکانات حمل‌و‌نقل نامناسب ، بهره‌مندی اندک روستاییان از ماشین‌‌های کشاورزی مدرن. امنیت غذایی از یک سو و مسأله خشکسالی و موضوعات دیگر از این قبیل  در آناتومی مشکلات کشاورزان موثر است .

وی افزود: حلقه پس از تولید و بازار ساختارهای لازم را ندارد و تولید براساس بازار انجام نمی‌شود، لذا هم مصرف‌کننده و هم تولید‌کننده از این شرایط متضرر می‌شوند و رشد اقتصادی در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی به دلیل نداشتن بازار مناسب محقق نمی‌شود.

این حقوقدان در ادامه افزود :  تولیدکننده قاچاق کالا، صادرات و واردات محصولات کشاوزی را یکی از مشکلات مهم بازار این بخش برشمرد و گفت: برای حل مسائل بازار بخش کشاورزی باید قوانین موجود اصلاح شود.

وی گفت: در برخی از موارد قوانین مشکلی ندارد اما هماهنگی لازم بین دستگاه‌های متولی موجود نیست که نبود هماهنگی میان تولید و بازار بزرگترین معضل بخش کشاورزی است و این بخش را از حالت اقتصادی خارج کرده است.

عادل روحی  عنوان کرد : اگر مدیریت و حمایت مناسبی در کار باشد می‌توانیم تولید داخلی را تأمین کنیم اما اگر مجددا قیمت تولید داخلی از خارجی بالاتر رود، واردات تولیدات خارجی بیشتر می‌شود اما اگر دولت یارانه کشاورزی را پرداخت کند مشکلات بخش کشاورزی کم‌تر می‌شود.

این حقوقدان افزود : کمیسیون ماده 99  ، راه را برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی هموار می کند و این قانون باید اصلاح شود .

عادل روحی تصریح کرد: باید از سنین پایه به گسترش فناوری و افزایش دانش در کودکان و نوجوانان پرداخت تا زمینه اقتصاد مقاومتی و تولید داخل فراگیر شود و این کار به عهده نخبگان بخش کشاورزی است که با فرهنگ سازی در حوزه کشاورزی  مشکلات این بخش  تا حدودی برطرف شود .

وی عنوان کرد: هم اکنون پژوهش پژوهشگران تنها در قفسه های کتابخانه ها جای دارد که باید برای استفاده از این دانش، آموزش های چهره به چهره با کشاورزان تقویت شود.

 وی در پایان از نخبگان بخش کشاورزی خواست تا با ارائه برنامه مدون و بررسی قوانین و خلاهای موجود  آینده کشاورزی مازندران را براساس شرایط اقلیمی و وضعیت ساخت و سازها و واردات  ترسیم نمایند تا با  ارائه  طرح مناسب بخش قابل توجه ای از مشکلات کشاورزان برطرف گردد .

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :