آخرین عناوین

پنجشنبه 25 تير 1394-18:19 کد خبر:14531

مهدی قاسمی /مدرس دانشگاه

روحانی امیر کبیر ملت ایران

امیر کبیر ملت ایران خوب میدانست که توافق هسته ای ، چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، تغییر در تفکر و عمل ما و بازیگران جهانی است


خزرخبر:ملت ایران مردان بزرگی را به جامعه تقدیم کرد که با اندک زمان مسئولیتشان توانسته اند خدمات شایانی را تقدیم کنند که یکی از انها صدراعظم ناصرالدین شاه ،میرزا تقی خان امیرکبیر با 39 ماه صدارت بود که بقول  یکی ازنویسندگان هم عصرش که می گفت :(( اميركبير يكي از كساني بود كه سبب شد مردم ايران در راه تمدن قدم گذارند.))
مهمترین فاکتور مدیریتی امیر کبیر نگاه زیر بنایی و اساسی با توان داخلی و مشارکت خارجی برای پیشبرد کشور با وجود مخالفتهای دلواپسان بود .

مبارزه با فساد و ارتشاء ، كوتاه كردن دست اجانب در امور كشور ، اصلاح امور مالي و تعديل بودجه، اصلاح امور قضايي ، تاسيس چاپارخانه ، تاسيس دارالفنون ، اعزام ايرانيان به خارج از كشور براي تحصيلات ، ايجاد روزنامه ، بناي بيمارستان ، مرمت ابنيه تاريخي ، ، تقويت بنيه اقتصادي كشور ، ترويج صنايع جديد ، فرستادن صنعتگر به روسيه ، استخراج معادن ، توسعه كشاورزي و آبياري ، توسعه تجارت داخلي و خارجي، تعيين مشي سياسي مستقل در سياست خارجي و ... از اقدامات زیربنایی امیرکبیر در دوران صدارتشان بود که منجر به ماندگاری نام نیکی از او در اذهان ملت ایران در طول سالیان دراز گردید .
غالب خوانندگان روزهای پایانی سال 91 که متاثر از فضایی غبار الود ، اندوهگین و تیره و نا امید کننده برای اقتصاد و معیشت شهروندان ایران بود را به خاطر دارند که همه چیز کشور به مذاکرات هسته ای گره خورده و هیچ امیدی به باز شدن گره ی کورش نبود و همه مبهوت و منتظر انتخاب ناجی ای بودند که بتواند در مقابل کشورهای مدعی بیاستند و حقوق بالحقه ملت ایران را بستاند .

شاید خیلی از مخاطبین اصطلاح بزنگاه تاریخی را خوانده و یا شنیده باشند، موقعیت زمانی که در یک کشور تحولی صورت می گیرد که در همان زمان ،تغییر و اثر ان ملموس نباشد و تنها با گذر چندین دهه از آن بزنگاه تاریخی است که اثر تحول انجام شده رخ می نمایاند نمونه‌ای از بزنگاه‌های تاریخی، زندانی شدن همسر مائو و گروهش در چین، جنگ داخلی آمریکا، شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم است؛ نمونه‌هایی تاریخی که گاهی مردمی که زندگیشان از این وقایع متاثر بود، نمی‌توانستند در مورد مثبت و منفی بودن آن قضاوت کنند.

دولت تدبیر و امید به ریاست دکتر حسن روحانی با اکثریت ارا در 24 خرداد 92 وارد فضای مدیریتی با شعار عقلانیت و اعتدال و حل مسائل و مشکلات جاری کشور در تمامی حوزه ها گردید.

روحانی دولتی را با تورم 45 درصدی ،رکود شدید بازارها ،بیکاری جوانان و تحصیلکرده ها  ، سیاست خارجی متزلزل و وجود ناامیدی در بین شهروندان کشور ، بی ثباتی اقتصادی ، و بن بست کامل هسته ای و خزانه خالی و مهمتر از همه فساد اداری و اقتصادی مدیران و ... را تحویل گرفت .

وی با تدبیر و درایت و هوشمندی خویش فهمید که مهمترین و جدی ترین معضل موجود حل گره کور مذاکرات هسته ای و هدایت کشورهای طرف مذاکره به مسیری است که هم اعتماد بوجود آید و هم تحریم های ناجوانمردانه به طور کلی برچیده شود.

دکتر روحانی با انتخاب تیم مدیریتی به رهبری  سردار سیاست خارجی دکتر محمد جواد ظریف ،نشان داد دیگر قرار نیست همیشه تفنگ ها بیاندیشند. ملّت بزرگ ایران با انتخابِ عقلانیّت و تدبیر، بجای خشونت و تهدید، حُسن نیّت خود را به جهان نشان داد، و پیامی شفاف برای دنیا ارسال نمود؛ پیامی که ایرانیان انرژی هسته ای را نه برای مقاصد نظامی و نه برای جنگ افروزی و تهدید، بلکه برای اهداف صلح جویانه، پیشرفت و تعالیِ نوع انسان می خواهند؛ و البته جهان نیز پیام ارزشمند ملّت ایران را از زبان سردار سیاست خارجی ایران  شنید،و جامعه عمل پوشاند.

 بدون شک، دنیا این پیروزی عظیم را مدیون درایت، دوراندیشی، عقلانیّت و انتخاب صحیح مردم ایران در انتخابات24خرداد92 میداند ،اما امیر کبیر ملت ایران خوب میدانست که توافق هسته ای ، چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، تغییر در تفکر و عمل ما و بازیگران جهانی است.

تغییری که هر چند در زندگی روزمره حال ما نمود نیابد، اما با گذشت چند ماه و سال آثار این تحول مشخص می‌شود.

سیاست مداران داخلی و خارجی خوب می دانند که اگر درایت و حمایت همه جانبه رهبر فرزانه انقلاب حضرت ایت اله خامنه ای نبود این مهم اتفاق نمی افتاد و معظم له در تمامی سخنانشان پشتیبان و حامی تیم مذاکره کننده هسته ای بوده و صفاتی همچون شجاع و مومن و متدین و فرزندان نظام لقب دادن خود گواه حمایتهای بیدریغ بود و منجر به این شد تیم با تمام توان در صف دیپلماسی وقت و زمان بگذارند
و انشااله با تدبیر دولت به اهداف چشم انداز 20 ساله نظام هر چه سریعتر برسیم و کاستی های چند سال گذشته جبران شود و ملت ایران در تمامی زمینه ها با درایت امیر کبیر خویش به قله های توسعه و پیشرفت نایل آید .

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • ashraf
    يکشنبه 28 تير 1394-11:50


    البته ضمن تشکر از زحمات تیم مذاکره کننده ، اما بنظر من اگه مردم و مسئولین از اول پی حرفهای رهبری رو می گرفتند نیازی هم به مذاکرات هسته ای نبود ما احتیاجی به حمایت دشمنان نداریم مخصوصا آمریکا که بعد از توافق همچنان بر گزینه های روی میز خودش اصرار داره و هنوز هم در صدده با حرفهایی که میزنه در داخل اختلاف ایجاد کنه چیزی که رهبر عزیز در نماز عید تکرار کردندو هنوز هم که هنوزه رهبر تاکید بر اعتماد به فکر و نیروی داخلی رو دارند ....
    کو گوش شنواااا... جناب آقای قاسمی به حرفهای آقا در نماز عید فطر و دیدار با مسئولین تامل بیشتری و روی کلمات نوشته های خودتون هم دقت بیشتری بفرمایید که فردای قیامت بتونید پاسخگو باشید ... الله اعلم ... ما هم منتظر نتیجه نهایی هستیم ...