آخرین عناوین

يکشنبه 11 مرداد 1394-0:33 کد خبر:14584

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

خسارت 150 میلیارد تومانی سیل اخیر در مازندران / مدیرانی که فقط در حوادث پای کار هستند

خشک‌سالی دو ماه گذشته مازندران و بارش ناگهانی، سیلی به راه انداخت که بنا به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران در برآورد اولیه 150 میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت؛ خساراتی که جبران آن به آسانی ممکن نیست.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، سیل اخیر بعد از دو ماه خشک‌سالی در مازندران رخ داد که خسارت‌های بسیاری در بخش کشاورزی، راه و سایر تاسیسات زیربنایی به‌ویژه در شهرستان سوادکوه به جای گذاشت که به طور حتم این خسارت‌ها به آسانی قابل جبران نیست.

اگر مردم رفتارشان با رودخانه‌ها متناسب باشد، بسیاری از مشکلات در زمان سیل حل می‌شود.

در صورتی‌ که حریم رودخانه‌ها آزاد باشد، سیل به‌راحتی عبور می‌کند و خسارات کمتری به همراه دارد بنابراین همه باید کمک کنند قبل از وقوع سیل، رفتار با محیط‌‌زیست درست باشد در غیر این صورت باید شاهد تکرار این حوادث تلخ در مازندران باشیم، با همه این موضوعات پیشگیری از وقوع سیل در استان مستلزم همکاری مردم و تمامی دستگاه‌هاست.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده مازندران اظهار کرد: 21 شهرستان مازندران درگیر سیل شدند که در حال حاضر وضعیت کل شهرستان‌های استان مطلوب است و از حالت بحرانی خارج شدند.

علی‌اصغر احمدی با بیان اینکه مشکلات تمامی تاسیسات زیربنایی، راه، برق و آب رفع شد، افزود: خسارت اولیه به مبلغ 150 میلیارد تومان برآورد شده که به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری ارسال شده که منتظر این هستیم که خسارت‌های اولیه اعلام شده در هیئت دولت مصوب و تخصیص اعتبار شود تا بتوانیم اقدامات اساسی انجام دهیم.

*ساخت دیوار ساحلی در حاشیه رودخانه زیراب

وی بیان کرد: کانون اصلی سیل اخیر شهرستان سوادکوه بوده که تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت آب منطقه‌ای، گاز، شهرداری و سایر پای کار آمدند.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران اظهار داشت: در حال حاضر شرکت آب منطقه‌ای مازندران مشغول ساخت دیوار ساحلی در حاشیه رودخانه شهر زیراب سوادکوه است که این امر به دلیل اضطرار موضوع و حفاظت از منازل مسکونی حاشیه رودخانه‌ها در صورت وقوع دوباره سیل صورت می‌گیرد.

احمدی با اشاره به اینکه در گام نخست به‌صورت موقت دپوهای شنی در حاشیه منازل مسکونی که وجود داشت ایجاد و رودخانه‌ها در بستر مناسبی هدایت شد، گفت: نیاز اولیه ما ساخت دیوارهای حفاظتی است که در حال حاضر شرکت آب منطقه‌ای مازندران و شهرداری زیراب مشغول هستند و نوید خوبی برای ماست.

وی با اعلام اینکه تمام راه‌های روستایی در سطح مازندران باز است، اضافه کرد: در حال حاضر حداقل‌ها برقرار است و همچنین مشکل برق روستاهای بالادست سوادکوه نیز حل شده‌ است.

*بخش عمده خسارت‌ها در بخش کشاورزی بود

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از خسارت‌های ما در بخش کشاورزی بود، افزود: بخشی از اراضی کشاورزی که در استرس کم‌آبی بوده، به صورت موقت از این وضعیت خارج شدند و همچنین سردهنه‌های کشاورزی در حال ترمیم بوده که رفع کامل مشکلات مستلزم زمان بیشتری است.

*ضرورت پرهیز از ساخت‌وساز در مسیر رودخانه‌های مازندران

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه ایران از جمله کشورهای بلاخیز دنیا است که شاهد حوادث غیرمترقبه در این کشور هستیم، اظهار کرد: در این بحث موضوعی که می‌توان مدیریت کرد این است که مردم کمک کنند در مسیر رودخانه‌ها ساخت‌وساز صورت نگیرد.

کمال علی‌پور با اشاره به اینکه وزارت نیرو لازم است موضوع سامان‌دهی رودخانه‌ها در دستور کار قرار دهد، اضافه کرد: در سال‌های اخیر یا لایروبی رودخانه‌ها انجام نشده و اگر انجام شده برداشت‌های غیرمجاز یا مجوزهای بی‌رویه در سواحل رودخانه‌ها بوده‌ است که در صورت لایروبی و سامان‌دهی رودخانه‌ها و ساخت دیوارهای حایل در شهرها شاهد این خسارت نبودیم.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سعی ما در این حادثه بر این بوده، که نگاه مسئولان را به سمت این حوادث غیرمترقبه بیشتر کنیم تا اعتبارات بیشتری برای استانداردسازی شهرهای حاشیه رودخانه لحاظ کرده و با استفاده از این اعتبار جلوی حوادث این‌چنینی گرفته شود.

*اختصاص 42 میلیارد تومان برای پیشگیری

علی‌پور یادآور شد: سال گذشته در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ارائه شد که در مجلس مصوب شده که تنها برای مازندران با توجه به موضوع سیل‌های مکرر در امسال 42 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم.

وی با اعلام اینکه سه موضوع قبل، حین و بعد در حوادث وجود دارد که مدیران مازندران تنها در هنگام حوادث پای کار هستند، خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که مجموعه استان قبل از حوادث، پیش‌‌بینی‌ها را انجام داده و اعتبارات را لحاظ کنند و اعتبارات برای حوادث برای اقدامات پیش‌گیرانه را انجام دهند تا شاهد وقوع دوباره این‌گونه حوادث در استان نباشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است لازم است هم مسئولان و مردم به این موضوع توجه داشته باشند تا شاهد تکرار حوادث تلخ و ناگوار در استان نباشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :