آخرین عناوین

يکشنبه 11 مرداد 1394-1:6 کد خبر:14586

مدیرکل انتقال خون مازندران خبر داد:

انتقال خون مازندران نیازمند گروه خونی منفی است/مازندران دارای امکانات پیشرفته آزمایشات خونی

مدیرکل انتقال خون مازندران با اعلام اینکه واردکننده خون نیستیم، گفت: انتقال خون مازندران نیازمند گروه خونی منفی است.


به گزارش خزرخبر، اسماعیل پوریانی به مناسبت هفته انتقال خون در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از پنجم تا یازدهم مردادماه به هفته انتقال خون اختصاص یافت، اظهار کرد: شعار جهانی انتقال خون «برای نجات جانم از تو سپاسگزارم» نام‌گذاری شد.

وی با اشاره به اینکه امسال چهل و یکمین سال تاسیس انتقال خون در کشور را جشن می‌گیریم، افزود: مازندران چهار هزار و 500 بیمار خاص دارد که دو هزار و 800 نفر نیازمند خون تالاسمی و 400 نفر نیز هموفیلی هستند.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اعلام اینکه به‌طور ثابت 100 هزار واحد خون در سال مصرف مازندران است، بیان کرد: تصادفات جاده‌ای، جراحی قلب باز و بیماران خاص بیشترین مصرف‌کنندگان خون در مازندران هستند.

پوریانی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 180 هزار واحد و فرآورده‌های خونی در مازندران توزیع شد، گفت: در چهار ماه اخیر 54 هزار و 374 نفر از مردم مازندران به پایگاه‌های انتقال خون برای اهدا مراجعه کردند که 45 هزار و 338 نفر موفق به اهدا خون شدند که از این تعداد 26 هزار نفر مستمری خون بوده و 1266 نفر را بانوان تشکیل دادند.

وی افزود: در نهم مردادماه امسال 500 مراجعه‌کننده برای اهدا خون داشتیم که از این تعداد 418 نفر موفق به اهدا شدند.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اعلام اینکه 40 میلیون واحد اهدا خون در کشور انجام شد، تصریح کرد: سهم مازندران دو میلیون و 400 هزار واحد خونی بود.

این مسئول با بیان اینکه مازندران از بدو تاسیس سازمان انتقال خون در کشور تا سال 91 واردکننده خون از استان‌های دیگر بود، خاطرنشان کرد: با فرهنگ‌سازی خوبی که از سوی رسانه‌ها انجام شد تاکنون هیچ‌گونه واردات خون به استان نداشتیم.

پوریانی با اعلام اینکه به جهت مصرف خون دومین مصرف‌کننده خون به نسبت جمعیت در کشور هستیم، افزود: شاخص اهدا خون در کشور 27 در هزار است که این نرم در مازندران به 43 در هزار رسید که در این بخش رتبه دوم کشوری را کسب کردیم.

وی ادامه داد: شاخص مستمر اهدا خون در کشور 52 درصد است که این میزان در مازندران به 60 درصد رسیده است.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اعلام اینکه خدمات انتقال خون به نیازمندان 100 درصد رایگان است، گفت: بیمارستان‌ها به‌لحاظ آزمایش و تزریقی که انجام می‌دهند از بیمار هزینه دریافت می‌کنند اما آنچه برای انتقال خون بسیار با ارزش است اهدا گروه‌های خونی منفی است.

پوریانی با اشاره به اینکه کشور ما رتبه برتر را در گروه‌های خونی نادر دارد، اظهار کرد: 12 نفر از گروه‌های خونی نادر در مازندران شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه بانوان مازندرانی که شرایط اهدا خون دارند به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند، تصریح کرد: کمترین اهدا خون از سوی بانوان است با اهدا خون قرص‌هایی داده می‌شود که کمبودها را اصلاح و جبران می‌کند.

پوریانی با اشاره به اینکه از آزمایشگاه‌های انتقال خون مازندران هم‌گام با کشورهای اروپایی پیشرفته است، خاطرنشان کرد: آزمایش‌های هپاتیت، ایدز و غیره بدون دخالت دست انجام می‌شود.

وی افزود: از هر واحد خونی فرآورده‌های خونی مانند پلاسما، پلاکت، گلبول قرمز فشرده و کرایو استحصال می‌شود.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به اینکه پروژه انتقال خون شهرستان ساری با پیشرفت فیزیکی 97 درصد مواجه است، گفت: سال گذشته یک میلیارد تومان از اعتبارات استانی به این پروژه عمرانی اختصاص یافت که تا پایان امسال به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :