آخرین عناوین

چهارشنبه 14 مرداد 1394-17:34 کد خبر:14599

انتقاد مدیرکل ارشاد مازندران از برخی دستگاه ها:

برخورد سلیقه‌‌ای با رسانه‌ها زیبنده نیست/یاد خبرنگاران باید بزرگ داشته شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه برخورد سلیقه‌ای با رسانه‌ها زیبنده نیست، گفت: نباید دستگاه‌ها با برخی ملایم‌تر و با برخی دیگر با شدت برخورد کنند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، احد جاودانی در نخستین میزگرد بررسی چالش‌های حرفه‌ خبرنگاری که به میزبانی دفتر جهاد دانشگاهی مازندران برگزار شد با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی بزرگ مرد عرصه خبر، اظهار کرد: خبرنگاران زیادی طی سال‌های گذشته تاکنون برای توسعه، عمران، آبادانی و ارزش‌های حاکم بر کشور زحمت کشیدند و باید یاد و نام آنها بزرگ داشته شود.

وی افزود: خبرنگاری حرفه‌ای مقدس است هرچند همه باید تلاش داشته باشند تا خبررسان خوبی برای نسل فعلی و نسل‌های آینده باشند و کارنامه خوبی از خود در بین آیندگان کشور برجای بگذارند.

جاودانی با اعلام اینکه رسالت اطلاع‌رسانی بر دوش مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی و خبرنگاران است، ادامه داد: انتخاب هفته تجلیل از رسانه‌ها و فعالان خبری در مازندران گام مهمی در زمینه ارزش دادن معنوی به این قشر پرتلاش است هرچند در این بین شهید شاخص رسانه مازندران نیز معرفی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلام اینکه باید با احساس مسئولیت بیشتر از گذشته به این حرفه مقدس بالید، گفت: رسالت رسانه‌ها نباید فراموش شود و انواع رسانه‌های مکتوب و مجازی در جهت اطلاع‌رسانی صحیح گام بردارند.

این مسئول با اشاره به اینکه در دسته‌بندی رسالت رسانه‌ها سه موضوع مورد توجه است، افزود: نخستین گام در این بین بحث اطلاع‌رسانی است که با پرداختن به موقع آن می‌توان به نتایج مثبتی رسید.

جاودانی فرهنگ‌سازی و آموزش را از دیگر رسالت‌ها عنوان کرد و گفت: باید در راستای فرهنگ صحیح جامعه را با شناخت هنجارها و ناهنجارها آشنا کنیم.

وی اهمیت دادن به رسانه‌ها را مهم دانست و یادآور شد: بعد نظارتی رسانه‌ها از موارد دیگر است زیرا در بعد نظارتی باید رسانه‌ها بیشتر به آن پرداخت کنند که متاسفانه بسیار کم به آن می‌پردازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه اهل افراط و تفریط نباشند هرچند بعد نظارتی رسانه‌ها به‌ عنوان رسالت درست برای اصحاب رسانه‌ها و خبر است که با پرداختن به آن می‌توان کارهای خود را انجام داد و در اسلام در این باره به امر به معروف و نهی از منکر تعبیر می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه چالش‌های رسانه‌ای در کشورهای مختلف فرق می‌کند، ادامه داد: اقتصاد رسانه از چالش‌های موجود کشورمان است البته هم‌اکنون مطبوعات و رسانه‌ها امروزه از نبود درآمد می‌نالند، وضعیت بیمه خبرنگاران مشخص نیست و درآمدزایی ندارد.

جاودانی با اعلام اینکه ترجیح فرهنگ شفاهی به فرهنگ کتبی از دیگر چالش‌ها در رسانه‌ها است، خاطرنشان کرد: مردم کشور این‌ روزها کمتر حاضر به خرید روزنامه‌ها، بررسی و خواندن آن هستند و بیشتر با تلویزیون و ماهواره خبرها را پیگیری می‌کنند.

وی گفت: عدم حرفه‌ای بودن برخی در عرصه خبر از چالش دیگر است زیرا باید مطبوعات و رسانه‌ها حرفه‌ای اداره شوند و با نگاه حرفه‌ای به تیتر و متن خبر توجه شود زیرا این موارد مخاطب را به سوی خود می‌کشاند.

جاودانی برخورد سلیقه‌ای با رسانه‌ها را از دیگر موارد دانست و گفت: نباید دستگاه‌ها با برخی ملایم‌تر و با برخی دیگر با شدت برخورد کنند البته ترجیح نگاه حزبی و سیاسی به رسالت خبرنگاری است و نباید نگاه صرف سیاسی و حزبی در رسانه‌ها حاکم باشد.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها بی‌طرفانه خبر بزنند، گفت: نداشتن صنف قانون‌مند و اجازه‌ای بودن برخی رسانه‌ها باعث عدم پرداخت به رسالت خبری می‌شود و در کنار آن اخلاق رسانه‌ای نیز رعایت نمی‌شود.

جاودانی با بیان اینکه در برخی مطبوعات به اخلاق رسانه توجه نمی‌شود، عنوان کرد: این موضوع باعث تغییر سوء نگاه مردم می‌شود.

وی در مورد نظامند بودن ورود خبرنگاران به حیطه خبر، گفت: شاید برخی احساس کنند که راحت‌ترین کار امروز جامعه عرصه خبر است.

جاودانی با اعلام اینکه تحصیل‌کرده رشته ارتباطات در عرصه خبر مازندران کمتر داریم، ادامه داد: ولی در حوزه رسانه ورودی به این بخش بسیار زیاد شد و این مهم خطرناک است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه همه باید بدانند روزنامه‌نگاری و خبرنگاری یک شغل مقدس و مهم است و رسانه‌ها نباید اجازه دهند هر فردی به عنوان خبرنگار وارد میدان شود، گفت: ورود آسان به عرصه خبر به چالشی تبدیل شده است.

این مسئول با اعلام اینکه در بحث رسانه‌ها همه مسئول هستیم و باید ورود پیدا کنیم، تصریح کرد: مازندران در گذشته خبرنگار زیادی نداشت ولی هم‌اکنون این مازندران با حجم زیاد خبرنگار مواجه است و میزان خبرنگاران مازندران برای کشورمان کافی است.

جاودانی بیان کرد: باید در فعالیت رسانه و چگونگی خبرنگاران جراحی کرد زیرا این بخش نیاز به تشخیص و درمان دارد که زمان‌بر است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :