آخرین عناوین

چهارشنبه 28 مرداد 1394-11:37 کد خبر:14641

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

پریشان خاطری خانواده‌ها از رویای مانکن شدن بانوان ایرانی

متأسفانه این باور غلط در جامعه وجود دارد که قرص‌های لاغرکننده، بدون نیاز به رژیم غذایی، رویای لاغری را در افراد به واقعیت تبدیل می‌کند، اما همین امر باعث افزایش اعتیاد در این قشر مهم جامعه شده است.


به گزارش  خزرخبر و به نقل از فارس، در دنیای امروز مصرف قرص‌های لاغری به‌اصطلاح برای مانکن شدن به‌ویژه در میان بانوان بسیار شایع شده‌ است.

متأسفانه این باور غلط در جامعه وجود دارد که قرص‌های لاغرکننده، بدون نیاز به رژیم غذایی، رویای لاغری را در افراد به واقعیت تبدیل می‌کنند در صورتی‌که نه تنها لاغر نمی‌شوند بلکه مصرف این داروها در درازمدت عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

جالب اینجاست که این قرص‌ها یا از طریق ماهواره یا در عطاری‌ها، سوپرمارکت‌ها، باشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها و سایر اماکن تبلیغ و به فروش می‌رسد که باید افراد جای سوال به وجود آورد.

* قرص‌های لاغری حاوی مواد محرک و ضداشتهاء هستند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره با بیان اینکه قرص‌های لاغری عمدتاً حاوی مواد محرک و ضداشتهاء هستند، می‌گوید: براساس ارزیابی انجام شده میزان مبلغ ارزش افزوده سالانه این قرص‌ها در بازار ایران حدود 40 میلیون دلار است.

محمد آزادبخت با اشاره به اینکه این قرص‌ها شامل انواع قرص‌های لاغری، جوانی، جنسی و ترک اعتیاد بوده که از ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند، اضافه می‌کند: 99 درصد این قرص‌ها تقلبی هستند.

وی بیان می‌کند: این قرص‌ها حاوی داروهای شبه آمفتامینی هستند که سبب افزایش تحرک و فعالیت بدن شده و از این طریق سبب کاهش وزن می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح می‌کند: این داروها به‌شدت خطرناک بوده و غیر از اینکه می‌توانند سبب اعتیاد شوند، می‌توانند بر کارکرد اعضای بدن از جمله قلب و عروق، مغز و کبد عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشند.

آزادبخت با اعلام اینکه معروف‌ترین قرص لاغری در تبلیغات هربال اسلیمینگ است، می‌افزاید: این قرص به‌عنوان داروی گیاهی ادعا می‌شود که گیاهی نیست بیشتر برای لاغری تبلیغ می‌شود ولی این ادعا کاملاً کذب بوده و بیشتر حاوی ترکیبات شیمیایی است.

وی یادآور می‌شود: فراورده‌هایی از جمله شیشه و اکس سبب ایجاد توهم می‌شوند از این گروه هستند که این فراورده‌ها عوارض جبران‌ناپذیری برای افراد به همراه دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار می‌کند: گروه دوم از ترکیبات در قرص‌های لاغری استفاده می‌شوند اشتهاء را از بین برده و از این طریق فرد غذای کمتری استفاده کرده و منجر به کاهش وزن می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه معروف‌ترین تجویز قرص‌های لاغری ریداکتیو حاوی فیبوترامین است، می‌گوید: این دارو از طریق بی‌اشتهایی مفرط سبب کاهش وزن می‌شود ولی مشکلات عروقی، افزایش فشار خون و ضربان قلب و به‌ویژه سکته‌های قلبی و مغزی را به دنبال دارد.

آزادبخت اضافه می‌کند: کشورهای اروپا و امریکا این دارو را از فهرست داروها لغو کردند و در سال 90 از فهرست داروهای ایران به‌طور کامل حذف شد.

وی تصریح می‌کند: مصرف قرص‌های لاغری بدون نسخه پزشک عوارض بسیاری برای مصرف‌کنندگان آن به همراه دارد که به‌تناسب نوع قرص و مکانیزم و اثری که دارد عوارض مختلفی را در بدن فرد به جای می‌گذارد.

* مصرف قرص‌های لاغری هیچ توجیهی ندارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأکید بر اینکه به‌طور کلی برای لاغری استفاده از رژیم غذایی و فعالیت موثر است، خاطرنشان می‌کند: استفاده از این داروها هیچ توجیهی ندارد و خطرات بسیاری برای افراد ایجاد می‌کند.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه قرص‌های لاغری با تأثیرات مختلف وارد بدن افراد می‌شوند، اظهار می‌کند: بخشی روی سیستم عصبی تأثیر دارند که این داروها در صورتی که بدون تجویز پزشک مصرف شود باید ایجاد اختلالات عصبی برای خانم‌ها می‌شوند.

سمیه صمدی اضافه می‌کند: قرص‌های دیگری که در بازار موجود است روی سیستم گوارشی تأثیر دارد که در صورتی‌که بدون تجویز پزشک مصرف شوند می‌توانند برای خانم‌ها اختلالات هضم و جذب مواد مغذی و ویتامین‌ها را ایجاد کنند که این موضوع برای دخترانی که مادران آینده جامعه ما هستند، بسیار مهم است.

* رعایت رژیم غذایی، بهترین پیشنهاد برای لاغری افراد

وی با اعلام اینکه بهترین پیشنهاد برای لاغری افراد، رعایت رژیم لاغری استاندارد زیر نظر مشاور تغذیه و رژیم درمانی است، اظهار می‌کند: رژیم افراد باید زیرنظر فرد متخصص برنامه‌ریزی شود، پس باید سعی شود از استفاده از رژیم‌های غیراستاندارد پرهیز شود.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه یک رژیم لاغری مناسب می‌تواند حداقل در ماه چهار کیلو وزن را کاهش دهد و این وزن کاهش یافته را برای فرد حفظ کند، افزود: در صورتی‌که با ترک قرص‌های لاغری وزن بدن دوباره بر‌می‌گردد که این موضوع علاوه بر اینکه از نظر مالی به ضرر فرد است به دلیل اینکه هزینه گزافی بابت خرید آن و هم از لحاظ آسیب به بدن فرد است.

براساس این گزارش، نباید فراموش شود که راه اصلی برای لاغرشدن، ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب است و افراد بدون اگاهی نباید به مصرف قرص‌های لاغری پناه ببرند که عوارض متعدی برای آنان به همراه دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :