آخرین عناوین

دوشنبه 2 شهريور 1394-18:56 کد خبر:14660

آیا مسئولان دامپزشکی باز هم انکار می کنند؟!!

شیوع بیماری لمپی‌اسکین در مناطق بندپی غربی، بندپی شرقی و بابل‌کنار

بیماری‌ لمپی‌اسکین ضربه سنگینی به دامداری‌ها وارد کرده در صورت تداوم و تکرار این بیماری در هر سال دیری نمی‌پاید که نظاره‌گر نابودی صنعت دامداری به‌صورت کامل باشیم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،بیماری لمپی‌اسکین از حدود سه ماه گذشته در مازندران شیوع یافته و البته در سال گذشته این بیماری بندپی شرقی و مناطق بالادست را درگیر کرده ولی به این شدت نبوده است.

براساس برنامه‌ریزی دامپزشکی واکسیناسیون انجام شده ولی در مهار و کنترل موفق نبوده که باید علت مورد بررسی قرار گیرد.

موضوعی که در این راستا مورد توجه است این است که چرا اطلاع‌رسانی صورت نگرفت وقتی بیماری برای نخستین‌بار در میان روستا شیوع پیدا می‌کند بهتر است از طریق مساجد و دهیاری‌ها اطلاع‌رسانی شود به‌طوری که دام‌دار اطلاع نداشت شیر دام‌آلوده را نباید به گوساله بدهد.

همچنین گرمای هوای امسال، این بیماری را تشدید کرده و درمان این بیماری طولانی مدت بوده و هزینه درمان نیز بسیار بالاست باید توجه شود که دل‌زدگی دام‌دار بسیار مهم است دام‌داری با توجه به قیمت پایین شیر و قیمت بالای علوفه صرفه اقتصادی ندارد.

*درمان بیماری لمپی‌اسکین زمان‌بر است

رئیس شورای اسلامی زعفران‌کلای گتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در حال حاضر 6 راس گاو به بیماری مبتلا شده و حدود 50 راس دام به این بیماری مبتلا شدند.

حمیدرضا زعفرانی افزود: این بیماری به صورتی است که نه می‌توان از شیر گاو و از گوشت آن استفاده کرد و تاکنون دام‌داران هزینه‌های بسیاری کردند ولی هیچ جوابی نگرفتند.

وی با بیان اینکه درمان این بیماری زمان‌بر است افزود: احتمال 20 درصد مرگ و 80 درصد بهبودی وجود دارد.

رئیس شورای زعفران‌کلای گتاب تصریح کرد: پس از گذشت دو ماه از انجام واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی مازندران این بیماری تشدید شده است.

زعفرانی یادآور شد: با توجه به اینکه دام‌داری مهم‌ترین منبع درآمد روستاییان است مسئولان در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

*دامداری تنها درآمد روستاییان این مناطق است

رئیس شورای اسلامی روستای احمدکلای بابل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تاکنون چهار راس گاو تلف شده و بقیه دام‌ها رو به بهبودی هستند.

امین سلمان‌پور اضافه کرد: با توجه به اینکه دام‌داری تنها منبع درامد اغلب روستاییان این مناطق است لازم است مسئولان در این خصوص تدبیری جدی لحاظ کنند.

*با تزریق واکسن هیچ بهبودی حاصل نشد

عضو شورای اسلامی اطاق‌سرای بابل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تلفات دام‌داری به گونه‌ای که قبلا بوده نیست و در هر دام‌داری سه یا چهار دام تلف شدند و مابقی در وضعیت بدی به‌سر می‌برند.

میثم نبی‌زاده با بیان اینکه با تزریق واکسن هیچ بهبودی حاصل نشد، اظهار کرد: دام‌ها در وضعیت خوبی نیستند و با تب خیلی پایین به این بیماری دچار می‌شوند.

*در میزان دارو کمبودی وجود ندارد

یک دامپزشک در گفت‌وگو با خبرنگارفارس با بیان اینکه در میزان دارو کمبودی وجود ندارد، اظهار کرد: در یک ماه اخیر پس از انجام واکسیناسیون بیماری در دوره حدود سه روزه در گله درگیری ایجاد کرده موضوعی که جای سوال دارد ممکن است به این دلیل باشد که بیماری در دوره نهفته بوده است.

رضا حبیبی با اعلام اینکه این بیماری از چالوس شروع شده است، اضافه کرد: در حال حاضر بندپی شرقی و غربی درگیر این بیماری هستند در حالی‌ که اقتصاد مردم به دام‌داری وابسته است.

وی تصریح کرد: یک اشتباه بزرگ این بوده با توجه به درگیری با این بیماری واکسن تب‌برفکی به دام تزریق شده در حالی که نیازی نبود و جلویش گرفته شد.

این دامپزشک با اشاره به اینکه بیماری لمپی‌اسکین تلفات ویران‌کننده‌ای بر اعصاب و روان مردم داشته، گفت: با توجه به دوره طولانی تکلیف مشخص نیست.

*بیماری لمپی‌اسکین مهار و کنترل شد

سرپرست فرمانداری بابل در گفت‌وگو با خبرنگارفارس ، با اشاره به مشاهده بیماری لمپی‌اسکین در مناطق بندپی غربی، بندپی‌شرقی و بابل‌کنار، اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در شورای کشاورزی مناطق صورت گرفت.

محمدتقی عباس‌پور با بیان اینکه دامپزشکی به خوبی عمل کرد،گفت: با همکاری در سطح وسیع کار واکسیناسیون به‌خوبی انجام شد.

وی اضافه کرد: ممکن است در مناطق بالادست بندپی شرقی یک‌سری دام در بالادست کار واکسیناسیون انجام نشده باشد.

سرپرست فرمانداری بابل با اعلام اینکه در حال حاضر بیماری لمپی‌اسکین مهار و کنترل شده‌است، افزود: موارد خیلی محدودی تلفات داشتیم.

به گزارش فارس ، بیماری‌های تب برفکی، لمپی‌اسکین و تب سه روزه ضربه سنگینی به دامداری‌ها وارد کرده در صورتی‌که تداوم و تکرار این بیماری در هر سال دیری نمی‌پاید که نظاره‌گر نابودی صنعت دامداری به‌صورت کامل باشیم.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :