آخرین عناوین

سه شنبه 17 شهريور 1394-11:47 کد خبر:15727

ماجرای بیمارستان جدید آمل از سال ۶۴ تا ۹۴ :

نماینده ای که با دادگاهی کردن پروژه ها را پیش می برد

یکی از پروژه‌های درمانی که از سالیان سال با کش‌وقوس‌های فراوان همراه بوده، پروژه جدید بیمارستان امام خمینی آمل در ابتدای بخش‌ امام‌زاده عبدالله (ع) است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از وارش، پروژه جدید بیمارستان امام خمینی آمل یکی از پروژه‌های درمانی است که از سالیان سال ساخت آن با کش‌وقوس‌های فراوان همراه بود و کمتر کسی از روند سکون آن در دهه‌های 60 و 70 و چگونگی روند پیشرفت آن در سال‌های گذشته خبر دارد.

  بخش بهداشت، درمان و امور اجتماعی از سال‌های گذشته تاکنون در این شهرستان با روند رو به رشد همراه بوده و تعداد بیمارستان‌های دولتی و خصوصی آمل علاوه بر پاسخ‌گویی به نیاز همشهریان، نیازهای مردم برخی از شهرهای هم‌جوار را هم پاسخ می‌دهند.

پروژه جدید بیمارستان امام خمینی آمل که در ابتدای بخش‌ امام‌زاده عبدالله (ع) جای دارد، یکی از پروژه‌های درمانی است که از سالیان سال با کش‌وقوس‌های فراوان همراه بوده و کمتر کسی از روند سکون آن در دهه‌های 60 و 70 و چگونگی روند پیشرفت آن در سال‌های گذشته خبر دارد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی که با تلاش و پیگیری زیاد این پروژه خاموش درمانی در آمل را احیا کرد، از چگونگی رشد فیزیکی و عملیات اجرایی این پروژه ما را طی گفت‌وگویی باخبر کرد که در ادامه مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

* چه عاملی باعث شد تا در آمل نیاز به احداث بیمارستان دولتی احساس شود؟

در بخش درمان در شهرستان آمل اقدامات مثبتی انجام شد همچنین با توجه به اینکه ضریب اشتغال تخت در آمل به‌دلیل مرکزیت قرار داشتن این شهرستان در غرب و مرکز مازندران بالا است و مشکلات ضریب اشتغال تخت معمولا به بیش از 80 درصد می‌رسد نیاز به ساخت بیمارستان در آمل بیشتر از گذشته احساس می‌شد.

با توجه به تصادفاتی که در محورهای منتهی به آمل، به‌ویژه جاده هراز و جاده‌های کناره‌ اتفاق می‌افتد مشکلات بخش درمان چندین برابر می‌شود و هم‌اکنون اگر تعداد مصدومان در تصادفی بیشتر از پنج نفر باشد، مسئولان بیمارستان مجبور می‌شوند در راهرو بیمارستان‌ این شهرستان با گذاشتن تخت دست به معالجه بزنند.

امروزه در آمل بخش دولتی بیمارستان‌های امام‌ رضا (ع)، 17 شهریور و بیمارستان امام علی (ع) که تبدیل به بخش زنان و زایمان و خدمات مختلف شد، خدمت‌رسانی عمده دارند.

* نخستین اقدام احداث بیمارستان امام خمینی (ره) آمل چه سالی بود؟

نخستین اقدام احداث بیمارستان امام خمینی که در دو راهی امامزاده عبدالله (ع) قرار دارد، به سال 1364 بازمی‌گردد.

ششم بهمن سال 1364 قرار شد این بیمارستان ساخته شود و حتی در آن زمان نخست وزیر وقت کلنگ‌ احداث را به زمین زد و قرار بر این شد که کارهای فوندانسیون و امور اولیه آن انجام گیرد تا دولت بودجه لازم را تامین کند.

برای ساخت این بیمارستان در سال 1364 هیئت امنایی تشکیل شد و حاج‌آقا اندواری که بازنشسته آموزش و پرورش بود به‌عنوان رئیس هیئت امنا انتخاب شد البته مردم آمل آن روزها روی کالاهایی همانند قند و شکر که در زمان جنگ به‌صورت کوپنی ارائه می‌شد مبلغی برای ساخت بیمارستان اختصاص می‌دادند که مبلغ قابل توجه 68 میلیون تومان در سال 1364 با توجه به ارزش ریالی آن روزها از کمک‌های مردمی اختصاص یافت و فوندانسیون بیمارستان ساخته شد ولی پس از آن دولت دیگر به تعهداتش عمل نکرد.

* با ورود به مجلس در زمینه ادامه روند ساخت بیمارستان دولتی چه اقدامی داشتید؟

در نیمه دوم سال 1382 که وارد مجلس شورای اسلامی شدم از فرماندار وقت سوابق و اسناد بیمارستان را درخواست کردم و آن زمان مسئولان برای دریافت اسناد به داخل اتاقک موجود در مکان بیمارستان رفته و اسناد را پس از بیرون آوردن از داخل گرد و خاک در اختیارم قرار دادند.

با توجه به سفر رئیس جمهور دولت اصلاحات به شهرستان آمل، طی ماه نخست فعالیت خود به‌عنوان نماینده مجلس نزد رئیس هیئت دولت رفتم و با در جریان گذاشتن موضوع بیمارستان امام خمینی آمل، وی با توجه به حواشی که در سفر به آمل برایش پیش آمد، به صراحت اعلام کرد که ساخت بیمارستان جدید در این شهرستان جزو برنامه‌های دولت نیست.

معتقد بودم که اگر این بیمارستان با کلنگ وزیر بهداشت و درمان وقت کار خود را در دهه 60 آغاز کرد اختیار مالی آن زیر سئوال می‌رفت ولی پس از کلنگ‌زنی نخست وزیر وقت دولت، تعهد مالی برای مسئولان ارشد کشور در این پروژه ایجاد شد.

با توجه به اینکه متوجه شدم ادامه ساخت بیمارستان جدید در آمل از برنامه‌های دولت اصلاحات نیست با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و معاون رئیس جمهور وارد عمل شده و طرح شکایت کردم.

* طرح شکایت در مورد احداث بیمارستان دولتی آمل به کجا کشید؟

با توجه به اختصاص بودجه در سال 83 و توزیع آن که بخشی از بودجه‌های درمان در بخش عمران اختصاص یافت و بین 28 استان کشور توزیع شد و این بودجه به دست پیمانکاران در سراسر کشور رسید.

با ارائه دادخواست به دیوان عدالت کشور اعلام کردم که ما در بودجه درمانی توزیع شده کشور سهم داریم و چون بیمارستان آمل در سال 1364 کلنگ زده شد بنابراین از نظر تاریخ و قدمت جلوتر از دیگر پروژه‌ها است و از لحاظ ضریب اشغال تخت هم از دیگر شهرها پیشی داریم.

چون حق و حقوق‌ها در این بخش اختصاص نیافت توانستیم با در خواست ابطال توزیع، برگشت پول به خزانه را داشته باشیم و پس از کسر سهممان توزیع مجدد انجام شد.

با توجه به اینکه دیوان عالی کشور اعلام کرد که در این بخش حق با مردم آمل است و اعتبار موجود باید به خزانه بازگردد تا از سهم همه شهرهای کشور کاسته شود و به آمل اختصاص یابد، این مهم امر بسیار سنگینی برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود، زیرا بودجه با اختصاص به پیمانکاران برای پروژه‌ها هزینه شده بود و با این وجود با ما از در سازش برآمدند.

انوشیروان محسنی رئیس سازمان بهزیستی کشور که در آن زمان نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود، روند احداث بیمارستانی را در چالوس برعهده داشت که نتوانست در امر ساخت آن موفق باشد و در این زمینه دادخواست داشت که با ما هم‌صدا شد همچنین در جلسه‌ای با حضور امیدوار رضایی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزیر بهداشت و درمان آن زمان، این مسئول اعلام کرد که هم‌اکنون سه مشکل در آمل وجود دارد که باید رفع شود که در این بین به مواردی همانند ساخت بیمارستان جدید، احداث ساختمان جدید مرکز درمانی در خیابان طالقانی و ساخت بیمارستان در جاده هراز برای کاهش تلفات جاده‌ای و رسیدگی زودتر به مصدومانی که خون‌ریزی زیاد دارند، اشاره شد.

هم‌اکنون هم شاهد پایان ساخت مرکز درمانی در خیابان طالقانی و ارتقای سطح درمانی آن به‌همراه اجرای عملیات ساخت بیمارستانی در منطقه وانا بخش لاریجان هستیم و عملیات ساخت بیمارستان واقع در بخش امامزاده عبدالله (ع) هم به کار خود پایان داد.

* عملیات اجرایی و تجهیز بیمارستان امام خمینی (ره) در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

مدت‌ها است که عملیات عمرانی و ساخت این پروژه پایان یافت، فضاسازی‌ها و محوطه‌سازی هم انجام شد ولی اصرار دارم تا این بیمارستان جدیدالتاسیس تجهیز کامل نشد افتتاح نشود زیرا می‌دانم طبق عادت، برای تجهیز وسایل مستهلک و دست‌چندم به بیمارستان اختصاص می‌یابد و در ادامه نارضایتی مردم را در پی دارد.

با پایان عملیات ساخت بیمارستان امام خمینی عجله‌ای برای تجهیز آن ندارم و می‌خواهم این مرکز درمانی برای افتتاح کاملاً تجهیز شود.

با توجه به اینکه امر تجهیز بیمارستان بودجه زیادی می‌خواهد و به اعتباری نزدیک به میزان بودجه ساخت نیازمند است معتقدم تا تجهیز کامل انجام نشود دست به افتتاح نمی‌زنیم.

* پروژه درمانی بیمارستان امام خمینی چه زمانی افتتاح می‌شود؟

هم‌اکنون به‌سرعت عملیات تجهیز بیمارستان امام خمینی در حال انجام است تا برای افتتاح آماده شود همچنین منتظر تجهیز کامل این مجموعه بزرگ درمانی هستیم تا وزیر بهداشت و درمان زمانی را برای افتتاح آن اعلام کند.

با سرعت زیاد در تجهیز کامل آن می‌خواهم این مهم تا قبل از انتخابات آینده نماینده مجلس شورای اسلامی به کار خود پایان دهد و به مرحله بهره‌برداری برسد.

البته در این مجموعه به 253 نیرو کادر متخصص نیازمندیم که از طریق آزمون استخدامی جذب می‌شوند و با توجه به کادر خدماتی و اداری برای افتتاح بیمارستان نیاز به یک‌هزار نیرو داریم تا با ظرفیت کامل شاهد بهره‌برداری آن باشیم همچنین با توجه به مشخص شدن وضعیت استخدامی‌ها دست به جذب نیروها می‌زنیم تا به تدریج عملیات جذب هم پیش رود.

* چند پروژه در آمل وجود دارد که پیشرفت آن با حکم محاکم قضایی پیش رفت؟

علاوه بر پروژه بزرگ درمانی بیمارستان امام خمینی، دو پروژه دیگر این شهرستان با دادگاه و محکمه کار خود را پیش برد، که در این بین می‌توان به احداث سد مخزنی هراز و چهارخطه کردن محور مواصلاتی هراز اشاره کرد.

مهم‌ترین پروژه در این بین بین پروژه بزرگ درمانی بود که با توجه به اعلام تجهیز کامل بیمارستان جدیدالتاسیس، راه‌اندازی آن انجام می‌شود هرچند می‌خواهم این بیمارستان با تجهیزات کامل و نوین وارد میدان شود و با توجه به وجود اورژانس هوایی 155 بتوانیم خدمات گسترده‌ای در زمینه جاده‌ای و سوانح دهیم.

* چه پروژه‌هایی در زمینه درمان برای مردم آمل اجرایی شد؟

هم‌اکنون نزدیک به 60 مرکز بهداشتی و درمانی این شهرستان در روستاها احداث شد و یک‌فروند بالگرد اورژانس هوایی 115 به‌عنوان تنها مرکز اورژانس هوایی کشور با ارزش نزدیک به 13 میلیارد ریال خریداری شد که این بالگرد برای تصادفات محور هراز و سوانح جاده‌ای هم‌جوار در نظر گرفته شده است، این اورژانس هوایی دارای دو خلبان و چهار خدمه بوده که به‌طور شبانه‌روزی مشغول به کار و تلاش هستند هرچند باید بدانیم هزینه نگهداری و سوخت بالگرد پس از هر پرواز بسیار بالا است ولی ارزش جان انسان و نجات آنها از مرگ حتمی قابل مقایسه نیست.

* برای نگهداری و رسیدگی به امور درمانی سالمندان چه اقداماتی انجام دادید؟

سالمندان از اقشار مهم جامعه هستند که در دوران پیری باید بیشتر از گذشته مسئله سلامت، امور بهداشت و درمان آنها مورد توجه قرار گیرد، هرچند مشاهده می‌کنیم برخی از خانواده‌ها در زمینه نگهداری از افراد مسن و بزرگسال خانواده ناتوان هستند و برای این منظور کلنگ سرای سالمندان با عنوان خانه کرامت در این شهرستان به زمین زده شد.

ساخت خانه کرامت برای نگهداری و رسیدگی به مسائل مختلف درمانی، سلامت جسمانی و اجتماعی افراد مسن از نیازهای بزرگ در این شهرستان بود که برای آن اعتبار اولیه پنج میلیارد ریالی در نظر گرفته شد و امیدواریم با حمایت مسئولان دولتی با اختصاص اعتبارات فاز نخست آن تا پایان سال جاری پایان یابد.

20 هزار متر مربع زمین در منطقه ابتدای بخش امامزاده عبدالله (ع) جنب بیمارستان امام خمینی این شهرستان برای ساخت خانه سالمندان اختصاص پیدا کرد و بودجه اولیه آن پس از عملیات کلنگ‌زنی اختصاص یافت البته مراسم کلنگ‌زنی این پروژه اواسط مرداد امسال با حضور انوشیروان محسنی‌بندپی‌ رئیس سازمان بهزیستی برگزار ‌شد و می‌خواهیم با سرعت عملیات فاز نخست این پروژه با بالا بردن طبقه نخست عملیاتی شود.

* چه عاملی باعث ایجاد سرای سالمندان در شهرستان آمل شد؟

اوایل سال 1383 به فکر ایجاد مرکز نگهداری سالمندان در شهرستان بودم و با بیان این موضوع در یکی از صحبت‌ها، برخی افراد به آن اعتراض کردند ولی هم‌اکنون با مهیا شدن شرایط، همه افراد به این نتیجه رسیدند که باید مکانی مجهز و مناسب برای نگهداری و رسیدگی به امور بهداشتی و درمانی سالمندان در نظر گرفته شود.

معتقدم باید ارزش، قداست و بزرگی والدین سالخورده در خانواده‌ها حفظ شود همچنین شاهد هستیم که سالمندان آملی با دوری زیاد راه در مراکزی همانند شهرهای تهران، نوشهر و ساری نگهداری می‌شوند که نیاز است این فضا در شهرستان ایجاد شود و مدیریت ساخت پروژه به یکی از سازمان‌های خیریه مردم‌نهاد شهرستان سپرده شد.

نباید پدران و مادران سالمند این شهرستان در شهرهای دیگر پراکنده شوند، به همین خاطر برنامه‌های ویژه و آینده فازهای بعدی خانه سالمندان این شهرستان که با عنوان خانه کرامت ساخته می‌شود این است تا با ایجاد سوئیت‌های مطلوب فضایی شاد و زیبا برای والدین و فرزندان ایجاد کرده و آنها چند شبانه‌روز را در کنار همدیگر به خوشی سپری کنند.

ارزش و قیمت زمین پروژه ساخت خانه سالمندان آمل به مساحت 2 هکتار، بسیار بالا است و با رشد فیزیکی بنا دولت در هر وهله بیش از 10 میلیارد ریال برای پیشرفت پروژه اختصاص می‌دهد تا در نهایت شاهد افتتاح آن در آینده‌ای نزدیک باشیم و امیدوارم تا پایان سال جاری عملیات ساخت فاز نخست به کار خود پایان دهد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :