آخرین عناوین

چهارشنبه 18 شهريور 1394-14:6 کد خبر:15733

دبیر جشنواره کشوری سیاه بازی خبر داد:

مازندران میزبان جشنواره نمایش‌ سیاه‌بازی کشور شد/استقبال بی نظیر از سیاه بازی

دبیر دومین جشنواره سراسری نمایش‌های سنتی سیاه‌بازی مازندران از برگزاری جشنواره سیاه‌بازی کشور از چهارم تا هفتم مهرماه در استان خبر داد.


به گزارش خزرخبر، محمد جونیان در جمع خبرنگاران درباره برگزاری جشنواره سنتی سیاه‌بازی در استان که قرار است از چهارم مهرماه در مازندران برگزار شود، اظهار کرد: هنر سیاه‌بازی در کشور ریشه تاریخی دارد.

وی تصریح کرد: در ایران پس از ظهور اسلام هم نمایش سیاه‌بازی در قهوه‌خانه‌ها و در محلی که ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشت نیز انجام می‌شد.

دبیر دومین جشنواره سراسری نمایش‌های سنتی سیاه‌بازی یکی از اهداف برگزاری این جشنواره را احیای نقش سیاه عنوان کرد و بیان داشت: این شخصیت در حال حاضر به مرور زمان روبه فراموشی بود که تلاش داریم با برگزاری این جشنواره دوباره این هنر به مردم معرفی شود.

جونیان با اعلام اینکه ساری دومین جشنواره سراسری نمایش سیاه‌بازی را میزبانی می‌کند، خاطرنشان کرد: در این جشنواره هنرمندان 16 استان کشور شرکت کردند.

وی اظهار کرد: پس از مطرح کردن فراخوان این جشنواره در اردیبهشت 38 اثر به دبیرخانه ارسال شد که با بررسی انجام شده هشت اثر برای نمایش انتخاب شد که از چهارم تا هفتم مهرماه  در سالن ارشاد مرحوم هراتی ساری به روی صحنه می‌روند.

دبیر دومین جشنواره سراسری نمایش‌های سنتی سیاه‌بازی مازندران تصریح کرد: نمایش‌های سیاه عوضی، مشق عشق، رام کردن زن سرکش، نوروز و پیروز، عروسی حاکم ملایرد با دختر شاه پریان، یارز، یاسر، سیاه‌بازی نمایش ممنوع و مسافری از هند در دو نوبت صبح و عصر بر روی پرده می‌روند.

وی بیان کرد: بسیاری از هنرمندان نامی کشور از برگزاری این جشنواره استقبال کردند و بیش از 100 هنرمند از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند.

جونیان با اشاره به اینکه هنرمندان استان‌های همدان، تهران، زنجان، گلستان، خراسان رضوی در این جشنواره شرکت کردند، گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره در روز هفتم مهرماه بعد از اجرای نمایش مسافری از هند برگزار می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :