آخرین عناوین

يکشنبه 26 مهر 1394-9:10 کد خبر:16848

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار داشت:

گردشگری، زمینه ساز رونق اقتصادی و متضمن توسعه پایدار مازندران

دلاور بزرگ نیا گفت : بی تردید گردشگری در مازندران ، یکی از جدی ترین محورهای توسعه ای زمینه ساز رونق اقتصادی ، اشتغالزایی و ارتقای داشته های فرهنگی است .


به گزارش خزرخبر و به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، استان مازندران به خاطر برخورداری از جاذبه های طبیعی متنوع اعم از جنگل و دریا و تنوع زیست گیاهی و حیوانی و مهم تر از همه تنوع زیست انسانی و فرهنگی از ظرفیت بی بدیل گردشگری در کشور برخوردار است.

در کنار این جاذبه ها ، وجود آثار تاریخی و باستانی در نقاط مختلف و برخورداری از غنای صنایع دستی ، مازندران را به استانی کم نظیر در کشور تبدیل کرده است که عنوان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری را برای دستگاه متولی این امور با مسما کرده است.

اگر درخواست شود تا هر یک از سه حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در مازندران به دستگاهی جداگانه برای ساماندهی امور تجهیز شود ، درخواست بیجا و بی راهی نیست زیرا هر یک از این حوزه ها در استان به حدی گسترده است که نیازمند متولی خاصی است.

** گردشگری ، صنعت پاک

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این باره گفت : بی تردید گردشگری در مازندران به عنوان صنعت پاک که متضمن توسعه پایدار نیز می شود ، یکی از جدی ترین محورهای توسعه ای زمینه ساز رونق اقتصادی ، اشتغالزایی و ارتقای داشته های فرهنگی و انتقال آن به گردشگران داخلی و خارجی است .

دلاور بزرگ نیا افزود : مازندران سرزمینی برخودار از فرهنگ ، تاریخ و طبیعت مجذوب کننده است و برخورداری از این شرایط ترکیبی موقعیت آن را در سرمایه گذاری در حوزه صنعت گردشگری از بسیاری استان های کشور متمایز کرده است .

وی از تشیع به عنوان میراث معنوی مازندران نام برد و این استان را خاستگاه علویان دانست و اظهار داشت : آثار و بناهای تاریخی پیش از اسلام و پس از ورود اسلام به ایران در این استان اعم از قلعه ها ، برج ها ، مقبره ها ، خانه های تاریخی ، مساجد تاریخی و دهها اثرتاریخی ارزشمند دیگر از ظرفیت های موجود تاریخی مازندرا ن است .

** ثبت 600 اثر در فهرست آثار ملی و جهانی

بزرگ نیا از ثبت 600 اثر تاریخی مازندران در فهرست آثار ملی و جهانی خبر داد و گفت : در انتظار ثبت قله دماوند ، چشمه باداب سورت ، شهرستان رامسر ،

برج رسکت و تعدادی دیگر آثار در فهرست جهانی هستیم که اینها همه حکایتگر ظرفیت موجود استان در عرصه تاریخ و فرهنگ است

وی از جنگل های باستانی هیرکانی مازندران به عنوان فرصت مناسب برای سرمایه گذاری در محور طبیعت گردی و گردشگری سلامت نام برد و افزود : می بایست با هم افزایی و وحدت نگاه میان میراث فرهنگی و منابع طبیعی ،بهره برداری از پارک های جنگلی با تکیه بر صنعت گردشگری رونق بگیرد

** دریا مهم ترین دلیل سفر به مازندران

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران به برخورداری بیشتر این استان از نوار ساحلی دریای خزر در میان دیگر استان های شمالی کشور اشاره کرد و اظهار داشت : بر اساس نظرخواهی ها و نظرسنجی از گردشگران ، دریا مهم ترین دلیل و بهانه برای سفرشان به مازندران بوده است .

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت دریا برای رونق اقتصادی استان ، افزود : می بایست در حوزه زیر ساختی و تامین شناگاههای مناسب با اولویت زیست محیطی درساحل و فراساحل بیشتر توجه کرد که خوشبختانه بتازگی نگاه به گردشگری دریایی در استان از نگاه صرف به ساحل دریا فراتر رفته است .

بزرگ نیا به علاقه مندی افرادی برای سرمایه گذاری در فراساحل دریای مازندران اشاره کرد و ادامه داد : با ورود این سرمایه گذران ساخت و فعالیت اسکله های تفریحی و گردشگری مارینا ، کشتی های تفریحی ، توریستی درقالب رستوران های دریایی و مسافرتی در حال شکل گیری است .

وی گفت : همچنین موضوع هواپیماهای آب نشین در دریای مازندران نیز توجه سرمایه گذراران را به خود جلب کرده است .

** آببندان ها و رودخانه ها ، ظرفیت ناشناخته

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران از دولت خواست تا در سیاست های خود استفاده از ظرفیت گردشگری سدها ، آب بندان ها و رودخانه ها را بیشتر مورد توجه قرار دهد

وی گفت : البته آب منطقه ای مازندران با به کارگیری مشاورانی برای ارتقای صنعت گردشگری در حوزه سدها تلاش های قابل تقدیری را در دست انجام دارد .

بزرگ نیا از کشاورزی به عنوان محور توسعه و یکی از جاذبه های گردشگری مازندران نام برد و گفت : کشاورزی به عنوان جدی ترین جاذبه گردشگری می تواند مورد توجه و برنامه ریزی دولت در مازندران قرار بگیرد.

وی گردشگری مزرعه ای ، روستاگردی و بوم گردی را تجربه نوینی از گردشگری معرفی کرد و افزود : در دو سال اخیر قدم های خوبی در این زمینه برداشته شد ولی قطعا می تواند در حجم وسیعتری هم مسافران و هم گردشگران را با فرهنگ منطقه بیشتر آشنا کند.

بزرگ نیا از انتخاب جنت رودبار رامسر به عنوان نخستین روستای پایلوت کشور در حوزه بوم گردی به عنوان نمونه ای از ظرفیت مازندران در حوزه گردشگری روستایی و بوم گردی یاد کرد .

گزارش از فاطمه قنبری قادیکلایی

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :