آخرین عناوین

يکشنبه 3 آبان 1394-10:35 کد خبر:16874

کوروش یوسفی/کارشناس

واردات بي رويه برنج ،خیانت به کشاورزان مازندرانی

واردات بی رویه برنج، آفت جدید اراضی شالیزاری و خیانت به کشاورزان مازندرانی محسوب می شود.


به گزارش خزرخبر،واردات بی رویه همواره یکی از بزرگترین مشکلات تولید کنندگان بخش كشاورزي ايران بوده و برنجکاران نیز از گزند این مشکل بزرگ که تحت عنوان "واردات بی رويه و نابهنگام" ازآن ياد مي شود در امان نبوده اند.

 چند سال است که میزان ورود رسمی و غیررسمی برنج بیش از میزان نیاز و مصرف کشور است و این معضل مشکلات متعددی را برای برنجکاران ایجاد کرده است.

در حالي كه حداكثر نياز در كشورمان به برنج خارجي سالانه 500 هزار تن است،  براساس آمارهاي گمرك ايران در چندسال اخیرسالانه تا دو برابر اين مقدار يعني يك ميليون  و300هزارتن برنج وارد كشور شده است.

اين در شرايطي است كه مسئولان وزارت جهاد كشاورزي از اجرای طرح خودكفايي در توليد برنج  سخن می گویند!آنچه مسلم است  واردات بي رويه برنج به تراژدي غم انگيزي مي ماند كه كشاورزان را خانمان سوز و تغییرکاربری اراضی مرغوب کشاورزی استان را درپی داشته است.

*واردات بی رویه ،آفت جدید اراضی شالیزاری است

کوروش یوسفی با اشاره به اينكه استان مازندران با دارابودن 230هزار هكتار اراضي شاليزاري و توليد يك ميليون و 500هزارتن شلتوك 43درصد از برنج موردنياز كشور را تامين مي كند گفت:واردات نا بهنگام برنج ،  فقدان نظام قيمت گذاري مناسب ، نابساماني در خريد تضميني اين محصول استراتژيك، عدم پوشش بيمه اي مناسب براي كشاورزان  و همچنين گراني نهاده ها از مهمترين چالش هايي است كه در سالهاي اخيركشاورزي مازندران را دستخوش آسيب هاي فراواني ساخته است.

وی با بیان اینکه نیاز مصرفی کشور برای برنج در طول سال حداكثر۵۰۰ هزار تن است، افزود: متأسفانه واردات بیش از نیاز کشور آفتی است که علاوه بر متضرر کردن برنج کاران، زمینه رسیدن به خودکفایی را نیز دور از دسترس کرده است.

وی با تأکید بر يكه تازي عده اي فرصت طلب و رانت خوار در بازار برنج گفت: ظاهرا منافع یک سری افراد خاص اجازه کاهش واردات برنج را به کشور نمی دهد.

وي تصریح کرد: وضعیت کنونی کشاورزی کشور به ویژه برنج ایرانی به گونه ای است که با بی توجهی مسئولان هر روز به ورطه نابودی کشیده می شود.

*واردات بي رويه برنج خيانت است                         

عضو سابق شورای اسلامی شهر ساری با تاکید بر این نکته که افزایش واردات برنج به بهانه کمبود این محصول در داخل نبوده و سود‌بری افراد خاصی دلیل آن به شمار می‌رود، با برشمردن مشکلات پیش‌روی شالی‌کاران استان و در عین حال بی‌توجهی مسئولان به تولیدات ملی، افزود: بررسیها نشان می دهد واردات برنج نه با دلیل کمبود این محصول در کشور بوده و نه به علت کاهش کیفیت آن، بلکه کسب سود بیشتر از این نوع تجارت برخی افراد را به ورود برنج به کشور ترغیب کرده است.

 یوسفی با بیان این مطلب که واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی بویژه برنج نشان از بی‌نظمی در حوزه تجارت داخلی دارد که بدون توجه به تولیدات ملی پای هر نوع محصولی را به کشور باز می‌کند، تصریح کرد: دولت باید نیازواقعی بازار را قبل از اقدام به واردات در دستور کار خود داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که در کشور ما  یک عده  با وارد کردن هر نوع محصول و کالایی به دنبال سود بیشتر هستند، افزود:آینده برنج تولیدی کشاورزان مازندرانی که از نظر کیفیت بی نظیر می باشد با طمع ورزی و سوداگری یک عده افراد خاص درهاله ای از ابهام قرارگرفته است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: نمایندگان مردم مازندران در خانه ملت باید مراتب  اعتراض کشاورزان استان را به گوش مسئولان کشوری رسانده و از حقوق تولیدکنندگان بدرستی دفاع نمایند.

وی تاکید کرد: واردات  غيركارشناسي برنج، خیانت درحق شالی کاران این مرز و بوم است که ماهها برای برداشت محصول خود تلاش می‌کنند.

*واردات برنج در تضاد با اقتصاد مقاومتی است

یوسفی با بیان اینکه واردات بی رویه برنج در تضاد با اقتصاد مقاومتی است گفت: متأسفانه شعار حمایت از تولید ملی برای کشت برنج ایرانی به پشتیبانی از ساخت ویلا‌ تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به تولید برنج سرنوشت همیشگی واردات این محصول را برای کشور رقم می زند، افزود: مسئولان مدعی رشد تولید و حتی صادرات برنج هستند اما به تغییر کاربری شالی‌زارها که نتیجه مستقیم واردات بی رویه برنج است هیچ توجهی ندارند.

وی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به کشاورزی داخلی و اهمیت این حوزه برای تأمین امنیت غذایی جامعه، عنوان کرد: برای تنظیم بازار و کنترل افزایش قیمت برنج ،دولت نباید واردات این محصول را در دستور کار داشته باشد بلکه باید با حمایت از تولید‌کننده و پرداخت یارانه های مورد نیاز هزینه‌های تولید را کاهش دهد تا هم مصرف‌کننده سود ببرد و هم تولید کننده.

* مسئولان باید با تولیدکنندگان صادق باشند

وی تصریح کرد:متاسفانه درحالیکه اين روزها تبليغات انواع برنج‌هاي هندي با نام هاي ايراني در رسانه ها به وفور ديده مي‌شود بررسیها نشان می دهد اين نوع از برنج که فاقد ویژگیهای منحصربفرد برنج ایرانی است، با تبليغات زيبا ذهن بسياري از مصرف كنندگان را به خود جذب كرده است.

وی افزود: اين برنج‌ها كه بنابر تقاضاي واردكنندگان با نام‌هاي تجاري ايراني بسته‌بندي مي‌شوند، ظاهراً هيچ خواصي ندارند و البته بنابر اعلام مراجع علمي كشور براي سلامتي مصرف كنندگان نيز بسيار مضر مي باشند.

یوسفی افزود: بارها و بارها در خصوص مصرف برنج های هندی و پاکستانی از سوی پزشکان هشدار داده شد و در سلامت بسیاری از این برنج ها ایجاد تردید شده است، تا جایی که در سال های گذشته ماجرای برنج های آلوده به سم مهلك آرسنيك به مجلس هم کشیده شد.

وی با تاکید براین که مسئولان باید با تولیدکنندگان صادق باشند گفت: عمق اين تناقضات جايي است كه مسوولان و دولتمردان از يك سو از حمايت همه جانبه از توليد كنندگان داخلي و استراتژي ملي خودكفايي برنج در قالب اقتصاد مقاومتی سخن مي گويند و از سوي ديگر با صدور مجوزهاي متعدد و نابهنگام واردات برنج آن هم برنج هايي با كيفيت بسيار پائين و ناسالم ،خسارات جبران ناپذيري را بر شاليكاران عمدتا خرده پا استان وارد مي سازند كه در سخت ترين شرايط ممكن به توليد بيشتر مي انديشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :