آخرین عناوین

دوشنبه 4 آبان 1394-17:8 کد خبر:16886

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران:

سازمان مدیریت در اعتبارات اجرایی دنباله‌رو دستگاه‌های اجرایی نیست

سازمان مدیریت دنباله‌رو دستگاه‌های اجرایی نیست/ افتتاح43 درصد پروژه‌های نیمه‌تمام سال آینده / مدیران در سند آمایش به اجماع نرسیده‌اند


به گزارش خزرخبر،امیدعلی پارسا اظهارداشت:احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یکی از خواسته‌های به‌حق مردم بود که صورت گرفت، وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و ‌برنامه‌ریزی به عنوان مشاور امین استاندار عمل می‌کند، افزود: این سازمان با همه توان و کارشناسی، پیشنهادات مختلف را در چارچوب سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور، با استاندار مازندران مطرح کرده و به بحث می‌گذارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با اشاره به اینکه در 67.5 درصد از پروژه‌های استان مبادلات استان انجام شده است، گفت: فقط شش درصد از پروژه‌های امسال، جدید است در حالی که سال گذشته این رقم 15 درصد بود.

این مسئول با تاکید بر اولویت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، تصریح کرد: 43 درصد از پروژه‌های مبادله شده استان تامین اعتبار شده است.

پارسا با بیان اینکه امروز 100 درصد از موافقت‌نامه‌های هزینه‌ای در استان مبادله شده در حالی که سال گذشته این اتفاق نیفتاد، ادامه داد: در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جدید، روسای گروه‌های ما مدیر عملیاتی هستند و با اختیار لازم به انجام امور می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه در شورای برنامه‌ریزی سهم شهرستان‌ها مشخص شد و هیچ چانه‌زنی در این زمینه نداشتیم، خاطرنشان کرد: توزیع اعتبار استان را باید در قالب 60 برنامه عملیاتی در سراسر شهرستان‌ها داشته باشیم و 360 شاخص محاسباتی و عملیاتی به تفکیک 22 شهرستان، مبنای تعیین سهم نهایی شهرستان و بخش است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با بیان اینکه در شورای برنامه‌ریزی تصمیم گرفتیم، اعداد، ارقام و شاخص‌های برنامه پنجم را تغییر نداده و این مسئله را به برنامه ششم محول کنیم، اظهار کرد: شاید سال گذشته اطلاع‌رسانی مناسبی درباره این شاخص‌ها صورت نگرفته و تصور می‌شود، اعتبارات تحت تاثیر لابی و چانه‌زنی خاصی تقسیم شده است.

پارسا با اشاره به اینکه این شفافیت و صراحت و اطلاع‌رسانی منظم از این قضایا را پیگیری می‌کنیم، افزود: سقف اعتبارات به ترتیب گفته شده تعیین شد و در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه الان مطمئن هستیم 43 درصد از پروژه‌های استان در سال آینده به نتیجه می‌رسد، گفت: 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا پروژه‌های نیمه‌تمام به نتیجه برسد، در حالی که بودجه استان و تخصیص این بودجه، مبلغی نیست که بتوان این پروژه‌ها را به اتمام رساند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با اشاره به اینکه تصور می‌کنیم تخصیص بودجه امسال استان تا حدود 350 میلیارد تومان باشد، تصریح کرد: در سراسر کشور به اندازه 20 سال پروژه نیمه‌تمام داریم و با محدودیت شدید باید به سراغ اولویت‌ها برویم.

این مسئول با بیان اینکه مازندران در ستاد راهبری راه‌اندازی سازمان مدیریت استان‌ها عضو است، در نظام درآمد هزینه کشور کار عمیق و بزرگی با محوریت مازندران در حال دنبال شدن است، ادامه داد: مازندران برای اداره کلان کشور، تلاش و همکاری می‌کند و اگر پیشنهاد مازندران به ثمر بنشیند اتفاقات خوشایندی برای کشور رخ می‌دهد.

پارسا با اشاره به اینکه آمایش اصلی‌ترین سند توسعه استان است، خاطرنشان کرد: راهبردهای اصلی این سند در بین مجموعه مدیران استان به اجماع نرسیده و هنوز تصویب نشده است.

وی با بیان اینکه در مهرماه امسال آخرین اصلاحات مورد نظر مدیران، فرمانداران و ... را در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان یک بار دیگر طرح کردم، اظهار کرد: پایداری محیطی، اجتماعی و اقتصادی و سازمان فضایی پایدار چهار محوری است که در این سند دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با اشاره به اینکه جمع‌ کردن آمایش در سراسر کشور سخت است، اما در مازندران این کار سخت‌ترین اقدام است، گفت: سند آمایش در مواردی نتیجه‌گیری مکانی دارد و وقتی صحبت از نقطه جغرافیایی می‌شود، اختلافات، چالش‌ها، چنددستگی‌ها و ... مطرح می‌شود، مثل منطقه آزاد که هنوز طرح آن در استان به اجماع نرسیده بود، چه برسد که در سفر دولت اعلام شود.

وی افزود: سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان متولی اعتبارات استانی است، اما درباره دیگر اعتبارات از وزارتخانه‌ها هم با دستگاه‌ها همکاری می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه ششم استان در دست تهیه است، افزود: پیشنهادی را با دو عنوان خاتمه پروژه‌های نیمه‌تمام و شروع نکردن پروژه‌های جدید به نماینده‌ها اعلام کردیم و در این زمینه با ما همکاری کردند، در حالی که سال انتخابات است و می‌توانستند پروژه‌های جدیدی را کلید بزنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با اشاره به اینکه نرخ تورم شهریور 12.8 و در کشور 13.6 است، گفت: بیکاری مازندران از متوسط کشور کمتر بود، اما در سال 92 این رقم افزایش یافت و در سال گذشته که این نرخ 10.6 و این رقم در مازندران 12.7 درصد بود.

این مسئول با بیان اینکه نرخ بیکاری مازندران در تابستان یک درصد افزایش می‌یابد، تصریح کرد: بیکاری متوسط مازندران هنوز نسبت به نرخ کشور بیشتر است اما نرخ بیکاری سال گذشته در کشور اگرچه افزایش یافته اما هنوز از مازندران پایین‌تر است و روند بیکاری در مازندران به سمت کاهش است.

پارسا با اشاره به اینکه کشور ما از نظر تامین منابع بانک‌محور است، ادامه داد: اوضاع منابع دولتی امسال خوب نیست و درصد عملکرد مالیات کشور کم‌تر از 85 درصد است و در جریان فروش نفت هم قرار داریم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم به دلایل درست اقتصادی، پول بدون پشتوانه چاپ نمی‌کند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل وضعیت بودجه دستگاه‌ها سخت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران درباره اعتبار 200 میلیون تومانی هدیه خبرنگاران، تصریح کرد: از مجموعه اعتباراتی که در اختیار ارشاد قرار دادیم، امیدوار بودیم این هدیه را به خبرنگاران پرداخت کنند و شاید این اعتبار به اولویت دیگری اختصاص یافته است.

این مسئول با بیان اینکه حدود 55 درصد از منابع بانکی کشور در استان تهران است، در حالی که سهم جمعیتی این استان حدود 17 درصد است، افزود: بسیاری از این اعتبارات منابع شرکت‌ها و پول‌های درشت استان ماست که در تهران نگهداری می‌کنند.

پارسا با اشاره به اینکه منابع استان‌ها کم است، ادامه داد: کشاورزی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد خیلی نیازمند به اعتبارات دولتی نیست، نسبت به کشاورزی بی‌توجهی نداریم و می‌دانیم کشاورزی مزیت نسبی مازندران است.

وی در پاسخ سوال مبنی بر وضعیت استقرار انضباط مالی در استان، تصریح کرد: بیش از 85 درصد اعتباراتی که تصویب شد، ارقامی است که کارشناسان ما ارائه دادند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی اکنون می‌دانند برای هر بخش چه اعتباراتی دارند، گفت: کسانی که سیاست‌ها و اهداف را اجرا کردند، تشویق می‌شوند و اگر دستگاهی خارج از موافقت‌نامه‌ای که با ما مبادله کرده عمل کند، اقدام موثر در این زمینه انجام می‌دهیم، به دستگاه‌ها توصیه می‌کنیم طبق موافقت‌نامه عمل کنند، چون سازمان مدیریت در اعتبارات اجرایی، دنباله‌رو دستگاه‌های اجرایی نیست.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :