آخرین عناوین

دوشنبه 11 آبان 1394-11:31 کد خبر:16922

توهین و تحقیر نسبت به صبر و صداقت مردم??!!!

حق تردد 20 هزار تومانی یا باج‌گیری؟!/ اندر مصائب آزاد راه

رئیس شورای اسلامی شهر مرزن‌آباد گفت: پیشنهاد فرماندار عملاً با واژه‌ای به‌ نام باج‌گیری مصداق پیدا می‌کند و این توهین و تحقیر نسبت به صبر و صداقت مردم است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، جاده چالوس تنها به چند استان کشور که درآن واقع شده است تعلق ندارد، بلکه به‌دلیل جاذبه توریستی و چشم‌انداز خارق‌العاده آن یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری کشور محسوب می‌شود،در پی مطرح کردن «صدور کارت تردد جاده سبز» برای خودروهای عبوری جاده چالوس در روزهای تعطیل از سوی فرماندار کرج با مخالفت‌ها و زمزمه‌هایی در این زمینه روبه‌رو شدیم که در ادامه به تشریح آن می‌پردازیم.

* ناعادلانه بودن اجرای طرح کارت تردد 

مهدی خطیبی جوانی که مدتی در شهر تهران مشغول به‌کار شده است و بدون شک تحمل دوری از خانواده برای مدت طولانی برایش سخت است، در این مورد به فارس، گفت: با توجه به اینکه چند ماهی است با وجود میل باطنی خویش انتخاب شغل در پایتخت را بر همراهی با اعضای خانواده ترجیح دادم، حال بر خود وظیفه می‌دانم حداقل در روزهای پایانی هفته به‌دیدار خانواده‌ام که وابستگی شدید به آنها دارم، بروم.

وی تصریح کرد: با شنیدن طرح فرماندار کرج درباره پرداخت حق تردد آن‌هم به‌مبلغ 20‌ هزار تومان متعجب شدم و با حساب و کتاب سرانگشتی دریافتم که بهتر است کار را رها کرده و در شهرستان خود با حقوق حداقلی بسازم، چون در این‌صورت مجبور نیستم بخشی از حقوق ماهانه خود را صرف ایاب و ذهاب آن‌هم به‌منظور صله‌رحم و تکریم از والدینی که در قرآن و اسلام مورد تاکید قرار گرفته است، بپردازم.

خطیبی خواستار بررسی این پیشنهاد از سوی مسئولان استان مازندران و به‌ویژه غرب استان شد و گفت: در صورت تایید این‌طرح بدون شک اجحاف بزرگی در حق مردم مازندران و این منطقه صورت می‌گیرد که چندین سال مشقت حاصل از ترافیک، گرانی، مشکلات اخلاقی و اجتماعی و ... مسافران و گردشگران را به‌جان خریدند به این امید که فرداهایی بهتر در انتظارشان باشد.

مهسا امیری دانشجوی یکی از دانشگاه‌های دولتی تهران که ورودی مهر امسال است، نیز با گله‌مندی از این شرایط اظهار کرد: با وجود اینکه در رشته مورد علاقه خویش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس قبول شدم اما به‌دلیل هزینه سنگین آن و عدم استطاعت مالی والدین خود بار سختی رفت‌وآمد به پایتخت را به‌دوش کشیدم تا شرمنده خانواده‌ام نشوم.

وی اضافه کرد: هر پدری که نعمت دختردار شدن را تجربه کرده باشد می‌داند که دور شدن از آغوش خانواده بسیار سخت و طاقت‌فرسا است، بنابراین می‌طلبد که برای جبران مافات دختر خانواده در روزهای آخر هفته به‌دیدار خانواده‌اش رفته تا با ملاقات آنها تحمل فراق از شهر و دیار برایش آسان شود.

امیری نیز پیشنهاد طرح صدور کارت تردد را از سوی فرماندار کرج ناعادلانه خواند و تصریح کرد: برای فردی مانند من که به‌دلیل عدم توانایی مالی خانواده‌ام اقدام به ادامه تحصیل در دانشگاه سراسری گرفتم، هزینه پرداخت 20 هزار تومان در هفته بسیار سخت بوده و از فرماندار کرج تقاضا داریم که از این طرح خود صرف نظر کرده و از مسئولان استان مازندران نیز می‌خواهیم تا حامی ما جوانانی که جویای علم و دانش هستیم و تمام تلاش ما این است که والدین و جامعه ما ثمره محصولات خویش را با رسیدن به درجات علمی دیده و آن‌را لمس کنند، باشند.

* پرداخت هزینه تردد در مقابل درمان بیماری

علیرضا کاردرقدسی پدری که با شغل کارگری صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارد تا شرافت و عزت خود را با نگرفتن دست نیاز به‌ سوی دیگران حفظ کند، در اثر ناملایمت‌‌های روزگار تسلیم تقدیر و سرنوشت شد و هستی پنج ساله خویش را برای مداوای بیماری سرطان خون به تهران می‌برد نیز با ناراحتی از شنیدن این خبر ، گفت: روزی که با شنیدن جواب آزمایش دختر پنج ساله‌ام از سوی دکتر به بیماری وی آگاه شدم درد فقر و نداری خویش را فراموش کرده و به همسرم قول دادم که تا پای جان برای فرزندمان هزینه کرده و برای درمان هستی کوچولو هر کاری بتوانم انجام می‌دهم.

وی خاطر‌نشان کرد: با وجود رفت‌وآمدهای مکرر علاوه بر هزینه‌های بالای درمانی، تحمل دوری مسافت و خستگی ناشی از بیمارداری هنوز هم به تقدیر الهی باور داشته و منتظر بهبودی و شفای دختر عزیزمان هستیم.

کاردرقدسی اظهار کرد: نمی‌دانم مصلحت خداوند از چه قرار است اما با این وضعیت بد اقتصادی که تاکنون مجبور شدیم برای پرداخت هزینه‌های درمانی فرزندمان از وام‌های با بهره بالا و قرض کردن از دیگران استفاده کنیم آیا روا است که با تصمیم بی‌حساب و کتاب برخی از آقایان بر آلام ما افزوده شده و پرداخت حق تردد نیز مزید بر علت شود.

وی نیز خواستار پیگیری و مخالفت با این موضع شد و افزود: ما شهروندان چالوسی که برای احداث آزادراه در مدت 25 سال رنج و سختی را با جان و دل لمس کردیم و در ایام تعطیلات نیز با آغوش باز پذیرای گردشگران و مسافران شده و با مشکلاتی که با ورود آنها دامن‌گیر مردم منطقه می‌شود، دست و پنجه نرم می‌کنیم، حال باید برای تردد در این مسیر پول پرداخت کنیم که واقعاً جای تاسف دارد.

* توهین و تحقیر نسبت به صبر و صداقت مردم

محمد میردار شهروند مرزن‌آبادی نیز با تاکید بر نگاه واقع‌بینانه و علمی به مشکلات جاده چالوس، اظهار کرد: جاده چالوس متعلق به دو استان مازندران و البرز است، کسی حق ندارد یک‌طرفه به قاضی رفته و طرحی به اصطلاح من‎درآوردی را در رسانه‌های عمومی مطرح کند.

وی با اعلام اینکه بسیاری خانواده‌های مرزن‌آبادی در پایتخت ساکن هستند، تصریح کرد: اگر جاذبه‌های جاده چالوس و فضای سرسبز و آرام‌بخش غرب مازندران چشم مسافران داخلی و خارجی را خیره کرده و با وجود دوری مسافت و پیچ‌وخم‌های فراوان آنان را ناخود‌آگاه به این مسیر و منطقه هدایت می‌کند، پس قلب کسی که در این شهر و دیار به‌دنیا آمده و نبضش با این آب و هوا می‌زند ناخواسته او را وادار به سفر هفتگی به زادگاهش می‌کند، نه اینکه مجبور شود در شهر غربت محبوس شود.

میردار اضافه کرد: پرداخت مبلغی به‌عنوان حق تردد در جاده‌ای که متعلق به مردم این منطقه است، در واقع توهینی به صداقت و صمیمیتی است که در استان مازندران و به‌ویژه غرب استان وجود دارد و مردمان را از سراسر کشور به این منطقه می‌کشاند.

وی با بیان اینکه می‌توان با راهکارهای منطقی برای محافظت از زیبایی‌های جاده چالوس و ماندگاری آن چاره‌ای اندیشید، گفت: درست است که ظرفیت تردد در جاده چالوس محدود بوده و با وجود ترافیک شدید در روزهای تعطیل سال مشکلات فراوانی گریبان‌گیر مردم می‌شود اما از فرماندار کرج می‌خواهیم به‌جای اتخاذ چنین تدابیری از بودجه‌های ملی برای تأمین و ترمیم مشکلات پیش‌رو استفاده کند نه اینکه با پیشنهاد و طرح پرداخت 20 هزار تومان در جاده چالوس آنها را مورد توهین و تحقیر قرار دهد.

* دریافت حق تردد قانونی نیست

فرماندار چالوس نیز دریافت 20‌ هزار تومان حق تردد در جاده چالوس را ناعادلانه خواند و گفت: اگر قرار باشد تصمیمی برای جاده چالوس گرفته شود، باید با نظر مسئولان دو استان مازندران و البرز باشد.

محمد‌ناصر زندی در گفت‌وگو با فارس، به مشکلات مبتلا به جاده چالوس اشاره و اظهار کرد: دریافت حق تردد از خودروهایی که در مسیر جاده چالوس رفت‌وآمد می‌کنند، از سوی فرماندار کرج قانونی نیست.

وی تصریح کرد: مردم مرزن‌آباد و اهالی روستاهای بالادست در زمان یک‌طرفه شدن جاده در خانه‌های خود محبوس شده و راه عبور و مرور بر آنها بسته است و اکنون شایسته نیست که برای تردد در این جاده مبالغی نیز بپردازند.

فرماندار چالوس تاکید کرد: عدم امدادرسانی به‌موقع به حادثه‌دیدگان در جاده چالوس، ممانعت از عبور و مرور کامیون‌های حمل بار و دیگر مشکلات در این مسیر به‌خوبی گواه این مطلب است که پرداختن حق تردد اجحافی در حق مردم منطقه است.

این مسئول خاطر‌نشان کرد: اگرچه برای نگهداری، ترمیم و بازسازی جاده چالوس هزینه می‌شود، اما دریافت مبلغ راه‌حل مناسبی برای رفع مشکل نیست.

زندی با اعلام مخالفت در صورت اجرایی شدن طرح دریافت 20‌ هزار تومان حق تردد در جاده چالوس، متذکر شد: امیدوارم این طرح به‌عنوان یک پیشنهاد باشد، زیرا در صورت عملی شدن حتماً با مسئولان ملی مکاتبه می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح کارشناسی‌شده نیست، تصریح کرد: چنانچه قرار باشد تصمیمی در این زمینه گرفته شود، باید با حضور مسئولان دو استان بوده و با تجزیه و تحلیل‌های کارشناسی‌شده راهکار منطقی برای این مشکل مشخص شود.

فرماندار چالوس تاکید کرد: امیدوارم مسئولانی که این طرح را رسانه‌ای کردند بتوانند به‌شکل مناسبی آن‌را اصلاح کنند.

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه جاده چالوس تنها جاده‌ اصلی غرب مازندران است، گفت: با توجه به اینکه مقصد بیشتر خودروهایی که در مسیر جاده چالوس تردد می‌کنند، به چالوس و شهرهای غرب مازندران است، بنابراین درست نیست که مسئولان یک استان دیگر بخواهند با دریافت مبلغ مانع تردد خودروها به یک استان دیگر باشند.

* عدم اختیار جاده چالوس به استان البرز

نماینده مردم شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام اینکه این پیشنهاد کاملاً بی‌پایه و اساس است، اظهار کرد: هر فردی هنگام سخن گفتن و ارائه پیشنهاد باید سعی کند تا حرف‌های نسنجیده نزند که پایه و اساس علمی و منطقی نداشته باشد.

قاسم احمدی‌لاشکی با بیان اینکه این حرف پوچ است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مسیر جاده چالوس در اختیار مسئولان البرز نیست، بنابراین چه کسی به آنها اجازه داده است تا نفری 20 هزار تومان از مردم بگیرند و اجازه تردد به سمت چالوس را به افراد بدهند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان استان البرز نباید طرحی که اجراشدنی نیست را پیشنهاد دهند، متذکر شد: این جاده متعلق به‌مردم است و میهمانان و گردشگران مازندران همواره برای ما عزیز بوده و هستند و به این موضوع اطمینان کامل داشته باشند که جاده چالوس همیشه به‌روی آنها باز است.

نماینده مردم شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: این‌شکل حرف‌ها و رفتارها سبب رنجش مردم و آسیب‌های ذهنی برای آنها می‌شود، بنابراین بهتر است چیزی که شدنی نیست را مطرح نکنند.

* پیشنهاد طرح پرداخت حق تردد در جاده چالوس عاقلانه نیست

امام جمعه مرزن‌آباد نیز با تایید مخالفت‌های فرماندار شهرستان چالوس و دیگر مسئولان اظهار کرد: ما نیز به‌نوبه خود به اجرای این طرح معترض هستیم چرا که به‌دلیل تردد فراوان مردم منطقه به استان‌های اطراف پرداخت هزینه برای عبور و مرور غیرمنصفانه است.

حجت‌الاسلام محمود علیخانی با اشاره به بار عظیمی که در طول سال با حضور مسافران و گردشگران به غرب مازندران بر دوش مردم مرزن‌آباد است، بیان کرد: اولاً که با اجرای این طرح به‌شدت مخالف هستیم و ثانیاً اگر قرار باشد این پیشنهاد در جاده چالوس اجرا شود، پس قطعاً باید در دیگر شهرهای توریست‌پذیر کشور نیز پذیرفته شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد طرح پرداخت حق تردد در جاده چالوس عاقلانه نیست، زیرا قطعاً فتح بابی برای دیگر استان‌های کشور نیز می‌شود که به‌دلیل وجود مشکلات اقتصادی موجود بسیاری از خانواده‌ها با سختی روبه‌رو می‌شوند.

امام جمعه مرزن‌آباد در پایان با اشاره به اینکه مردم این منطقه برای پرداخت عوارض در قطعه چهارم آزادراه هنوز با مشکلاتی روبه‌رو هستند، گفت: مردم منطقه ما به قدر کافی دغدغه دارند بنابراین لزومی ندارد برای تردد در جاده‌ای قدیمی آن‌هم بدون ارائه هیچ‌گونه خدماتی هزینه کنند و این موضوع باید به‌دقت بررسی و مردود شود.

* پرداخت حق تردد مصداق باج‌گیری

رئیس شورای اسلامی شهر مرزن‌آباد نیز در این‌مورد به فارس، گفت: پیشنهاد طرح پرداخت حق تردد برای شهروند چالوسی که از کرج به‌ سمت مرزن‌آباد می‌آید آن‌هم به مبلغ 20 هزار تومان در حقیقت هزینه هنگفتی است که به مردم ما تحمیل می‌شود.

علی‌سام‌دلیری با بیان اینکه خدمات درستی در این مسیر ارائه نمی‌شود، افزود: وضعیت بد و خطرناک جاده چالوس، تصادفات فراوان، ریزش کوه‌ها و یک‌طرفه شدن جاده در ایام تعطیلی سال همه گواه بر این است که پرداخت حق تردد در این جاده پیشنهادی غیرمنصفانه و دور از ذهن است.

وی با اشاره به نزدیکی و مجاورت دو استان تهران و البرز خاطر‌نشان کرد: با توجه به اینکه این دو استان همسایه هستند بنابراین سبب شده است تا هم مازندرانی‌ها به استان البرز برای زندگی بروند و هم مردم البرز استان مازندران را برای زندگی خویش انتخاب کنند که با این شرایط خواسته یا ناخواسته حداقل هفته‌ای یکبار برای دیدن خانواده‌ها‌ی‌شان باید از این مسیر عبور کنند پس دور از انصاف است که با هر تردد مبالغی نیز پرداخت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مرزن‌آباد به گردشگرپذیر بودن غرب استان مازندران اشاره کرد و افزود: مسئولان دو استان مازندران و البرز باید در این حوزه ورود پیدا کنند چرا که پیشنهاد فرماندار کرج عملاً با واژه‌ای به‌نام باج‌گیری مصداق پیدا می‌کند و با این وضعیت اقتصادی مردم هزینه سنگینی بر آنها تحمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مسافر و توریست برای استان مازندران و به‌ویژه غرب مازندران جز مسائل اخلاقی، زباله، ترافیک و سلب آسایش عایدی ندارد بنابراین با وجود تحمل این‌ همه سختی پرداخت 20‌ هزار تومان حق تردد اصلاً توجیه اخلاقی و قانونی ندارد.

* تلخ‌کامی؛ پاسخ صبر مردم

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی چالوس نیز در این مورد گفت: با توجه به اینکه جاده چالوس تنها جاده اصلی مواصلاتی به غرب استان مازندران است بنابراین پیشنهاد طرحی برای پرداخت حق ورود در این جاده تصمیم ناعادلانه‌ای است.

رضا باقری اجرای این طرح را مانعی برای ورود خودروها به مناطق محل زندگی خود عنوان کرد و افزود: از فرماندار کرج انتظار نداشتیم که بدون مشورت با مسئولان استان مازندران و به‌ویژه غرب مازندران به‌صورت انفرادی این تصمیم را گرفته و آن را در رسانه‌های ملی مطرح کند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر شهروندان غرب مازندران و به‌ویژه شهرستان چالوس در استان البرز، تهران و دیگر استان‌های مجاور سکونت دارند، تاکید کرد: پرداخت حق تردد برای افرادی که برای دید و بازدید از بیشتر اعضای خانواده و آشنایان خود مجبورند هفتگی در این جاده تردد کنند واقعاً دور از انصاف است.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی چالوس با اشاره به مشکلاتی که مردم شهرستان چالوس و روستاهای حاشیه آزادراه تهران شمال از روزهای آغازین احداث این مسیر تا به امروز با آن روبه‌رو هستند، گفت: درست نیست که جواب صبر مردم منطقه و شیرینی و حلاوت تحمل سختی‌ها را با این‌گونه طرح‌ها و پیشنهادات آن‌هم طرحی که به‌صورت خودمختار گرفته شده است با مواردی مانند پرداخت حق ورود در جاده چالوس و یا پرداخت عوارض در مسیر قطعه چهارم آزادراه تهران شمال در کام مردم تلخ کرد.

* توجه ویژه به زیرساخت‌های جاده چالوس

یک‌طرفه شدن محور کرج به چالوس در تعطیلات آخر هفته، محدودیت‌ در تردد ساکنان این منطقه، دشواری در خدمات امدادرسانی در زمان وقوع حوادث، بی‌توجهی به زیرساخت‌ها، مشکلات و معضلاتی در تهیه زیرساخت‌هایی در حوزه‌های مختلف بهداشتی، درمانی، رفاهی، خدمات امدادی از قبیل اورژانس و آتش‌نشانی برای روستاهای مسیر جاده، ایجاد اورژانس تخصصی هوایی زمینی در مرزن‌آباد از مهم‌ترین دغدغه‌ها و درخواست‌های مردم استان مازندران است که به‌ویژه در ایام پیک ورود مسافر و گردشگر ضروری به‌نظر می‌رسد.

اینکه بر اساس پیشنهاد فرماندار کرج باید برای حفظ زیبایی‌ها و ماندگاری جاده چالوس برای نسل آینده تلاش شود جای بحثی نیست چرا که حجم تردد علاوه بر مشکلات ترافیکی، گسترش روزافزون آلودگی‌های زیست‌محیطی در حاشیه رودخانه چالوس و عدم دسترسی به امکانات اولیه را برای ساکنان منطقه فراهم می‌کند.

اما آقای فرماندار کرج با توجه به سابقه شما در وزارت کشور و تجربه‌های شما در زمینه‌های مختلف مدیریتی آیا تنها راه برون‌رفت از این معضلات پرداخت حق تردد در مسیر جاده چالوس است و اگر چنان‌چه یک‌درصد هم پیشنهاد شما مقبول و مورد تایید باشد، آیا روا است که با برشمردن دلایل بالا که تنها بخشی از مشکلات بوده و به‌عنوان قطره‌ای در دریا محسوب می‌شود، هم‌وطنان خود را به پرداخت هزینه‌هایی که بدون شک هیچ‌کس رضایت ندارد، تحمیل کنیم و استفاده از این طبیعت زیبا و خدادادی را به افرادی‌که توانایی مالی دارند محدود کنیم.

* اختصاص منابع ملی به‌جای فشار بر مردم

با توجه به اینکه جاده چالوس چهارمین جاده زیبای دنیا محسوب می‌شود، پس چه خوب است که به‌جای محروم کردن مردم از این موهبت الهی راهکارهایی را اتخاذ کنیم که هم تردد مردم در این مسیر به‌آسانی و رایگان انجام شود و هم مشکلاتی که دغدغه مسئولان دو استان مازندران و البرز و مسئولان کشوری در این مورد است را با استفاده از بودجه‌های ملی و تخصیص اعتبارات از دیگر منابع میسر کنیم تا جاده چالوس با تمام زیبایی‌هایش برای همیشه در ذهن‌ها بدرخشد.

آری توجه بیشترمسئولان به این جاده زیبای طبیعی جهان و رعایت قوانین و احترام به‌حقوق دیگران و در مجموع نهادینه کردن فرهنگ استفاده از جاده‌های مواصلاتی از سوی دستگاه‌های متولی سبب می‌شود تا نبض حیات این جاده به‌خوبی بزند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :