آخرین عناوین

چهارشنبه 13 آبان 1394-17:11 کد خبر:16948

رئیس دادگستری نور بیان کرد:

فعال سازی مراجع شبه قضایی

رئیس دادگستری نور گفت: برای تسریع در رسیدگی به پرونده قضایی و کاهش ورود پرونده به دادگستری باید مراجع شبه قضایی در کشور فعال شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، اسدالله آقایی در جلسه شورای اداری این شهرستان که با حضور رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور و نماینده ویژه ریاست قوه قضائیه در محل دانشگاه علم و صنعت این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: حوزه قضایی نور یکی از وسیع‌ترین و دومین حوزه قضایی استان است که بیش از 67 هزار نفر جمعیت در حوزه قضایی نور و بیش از 42 هزار نفر جمعیت در حوزه قضایی چمستان حضور دارند و با میانگین 50 درصد کادر قضایی مشغول فعالیت است.

وی جرائم شایعه در این حوزه قضایی را سرقت، ایراد ضرب و جرح عمدی، جریحه‌دار شدن عفت عمومی و جرح غیرعمدی در رتبه چهارم عنوان کرد و افزود: آب و هوای خوب، دارا بودن ساحل و دریا، جمعیت شناور، بیکاری و... از دلایل ارتکاب به این جرایم است.

رئیس دادگستری شهرستان نور، برون‌رفت از مشکلات قضایی و کاهش ورود پرونده و اطاله دادرسی‌ها را منوط به فعال شدن مراجع شبه قضایی در کشور دانست و بیان کرد: وجود شورای حل اختلاف یکی از این مراجع است که خوب عمل کرد، اما آنچه که لازم است انجام نمی‌شود، بحث داوری یکی از مهم‌ترین مرجع شبه قضایی است که حدود 50 ماده دارد و یکی از مراجع شبه قضایی مهم و کمک‌رسان به دستگاه قضا محسوب می‌شود که از بیت‌المال هم ارتزاق نمی‌کنند و می‌توانند رافع مشکلات باشند، ولی اراده جدی برای این کار در کشور و قوه قضاییه وجود ندارد.

این مسئول ادامه داد: در جهت حفظ حقوق بیت‌المال، حفظ حریم‌ها، بافت کشاورزی، جلوگیری از ساخت‌وساز و زمین‌خواری که سیاست قوه قضائیه است اقدامات جدی صورت گرفته و ادامه دارد.

آقایی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز و تجاوز به حرائم تصمیم‌گیری و مدیریت کلان کشور باید اصلاح شود، خواستار حمایت از خرید تولیدات کشاورزی، تدبیر برای افزایش تولیدات شد و گفت: با اقدامات جدی اخیر پرونده ورودی برای ساخت‌وساز در حریم‌ها و تجاوزات نداریم و در همان مرحله نخست با هماهنگی دادستان، کلانتری و متولیان امر برخورد می‌شود و تخریب صورت می‌گیرد.

این مسئول قضایی فساد مالی و اداری را آفت دانست و بیان کرد: باید ورود جدی برای مبارزه صورت گیرد.

رئیس دادگستری نور با تاکید بر لزوم ارتقای درجه نیروی انتظامی این شهرستان، اظهار کرد: با توجه به وسعت شهرستان و ماموریت‌ها، درجه انتظامی شهرستان پایین است و موضوع ارتقای درجه درخواست و پیگیری شد و باید ارتقا پیدا کند، این شامل نیرو و لجستیک است.

وی اجرای احکام را یکی از مشکلات دستگاه قضایی شهرستان عنوان کرد و افزود: تکمیل طرح کاداکس در اداره ثبت موضوع مهمی است که در صورت اجرای کامل و شرکت دادن همه املاک در این طرح بسیاری از مشکلات حل می‌شود، اسناد معارض صادر نخواهد شد و مانع ورود پرونده به دستگاه قضایی می‌شود و همچنین با اجرای این طرح 180 هکتار جنگل نیز حفظ می‌شود.

آقایی در پایان گفت: کمبود نیرو و فضای فیزیکی دادگستری از دیگر مشکلات است و از طرفی شعبه حقوقی نیز در حال راه‌اندازی است، بنابراین باید تدبیر لازم برای افزایش فضا و بنای جدید اتخاذ شود و با توجه به اینکه فضای زندان هم بسیار آسیب‌پذیر است، نیازمند جابه‌جایی است و این امر هم به مساعدت مالی و تدبیر لازم نیاز دارد.

امام جمعه شهرستان نور هم در این جلسه اظهار کرد: احداث و راه‌اندازی حوزه علمیه نیاز شهرستان است در حالی که سال‌های گذشته حوزه علمیه در شهرستان وجود داشت و اکنون هم نیاز است راه‌اندازی شود.

حجت‌الاسلام سیدمهدی امیری ارجمند تصریح کرد: امروز تهدید، تهدید نفوذ فرهنگی و از راه جنگ نرم است و حضور حوزه علمیه، علما و طلبه ضمن جلوگیری از نفوذ فرهنگی سبب عدم مراجعه  طالبان علم دین به شهرستان‌های دیگری می‎شود و اگر بخواهیم قدرت و اقتدار معنوی و دینی را تقویت کنیم از راه احداث حوزه علمیه و پذیرش دانشجو اتفاق می‌افتد.

 وی کوه‌خواری، جنگل خواری، دریا خواری و ... سبب نگرانی دانست و گفت: لیکن باید مراقبت کرد، در زمینی با 500 متر که سال‌ها منزل مسکونی بوده در وسط روستا اعلام منابع طبیعی می‌شود، امری غیرمنطقی است و نیازمند روشن شدن وضعیت است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :