آخرین عناوین

چهارشنبه 13 آبان 1394-17:45 کد خبر:16952

معاون رئیس قوه‌قضائیه در فناوری اطلاعات خبر داد:

اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی پرونده‎های قضایی در کشور

معاون رئیس قوه‌قضائیه درفناوری اطلاعات گفت: در صورت ابلاغ الکترونیکی بیش از 70 درصد مشکلات مردم در حوزه قوه‌قضائیه حل می‌شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حمید شهریاری پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری بابلسر در سالن اجتماعات مجتمع رفاهی بانک رفاه این شهرستان با بیان اینکه مرکز آمار و فناوری اطلاعات مرکزی است که با ورود و حضور آیت‌الله آملی‌لاریجانی در قوه‌قضائیه راه‌اندازی شد، اظهار کرد: قبل از وی چنین مرکزی در قوه‌قضائیه وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه در استان‌ها و ستاد مرکزی نیز معاون فناوری نداشتیم و به دلیل فعالیت بنده در 20 سال گذشته در حوزه فناوری اطلاعات کشور، آیت‌الله آملی‌لاریجانی شش ماه بعد از ورود خود به قوه‌قضائیه از من دعوت کرد تا در این قوه مسئولیت فناوری آن را بر عهده بگیرم، افزود: از زمان ورودم ایده‌ای را مطرح کردم و از آن زمان تاکنون که شش سال از آن می‌گذرد، این ایده را دنبال می‌کنم.

معاون رئیس قوه‌قضائیه در فناوری اطلاعات با بیان اینکه اگر بخشی از خدمات فناوری برای خدمت به مردم نباشد، ارزشی ندارد، گفت: فناوری زمانی کارساز است که علاوه بر توسعه خدمات درون سازمانی بتواند به مردم خدمت کند.

شهریاری اضافه کرد: برای رفع این مشکل پیشنهاد دادیم فناوری را در مدل «جی.تو.سی» یعنی حاکمیت به مردم و شهروندان توسعه دهیم و این بدان معناست که فناوری بتواند از روی میز یک مسئول اداری تبدیل به خدمت به مردم شود.

وی با بیان اینکه در گذشته مردم برای انجام کارهای بانکی متحمل زحمات زیادی می‌شدند، گفت: فناوری این فرآیند را تسهیل کرد و امروز مردم می‌توانند با استفاده از گوشی همراه و بسیاری از امور دیگر به راحتی فعالیت‌های بانکی خود را انجام دهند.

شهریاری در ادامه با بیان اینکه با بررسی فرآیند کاری دادرسی متوجه شدیم مردم برای هر پرونده خود ده‌ها سفر شهری انجام می‌دهند، تا بتوانند مشکل خود را حل کنند، اظهار کرد: به طور میانگین سه سفر درون شهری شکل می‌گرفت تا ثبت دادخواستی شکواییه شود که برای رفع این مشکل یک طرح ملی و کلان در قوه‌قضائیه به نام طرح عدالت الکترونیکی شکل گرفت که این طرح را با 50 پروژه در قوه‌قضائیه افتتاح کردیم.

وی با اشاره به طرح سخا (سامانه خدمات الکترونیکی قضایی) افزود: براساس این طرح بخش زیادی از مشکلات حوزه بخش کیفری حل شده است.

شهریاری هدف از اجرای این طرح را ارائه خدمات مطلوب به مردم دانست و تصریح کرد: نظر داریم تا یک‌سال آینده 80 درصد از خواسته‌های قضایی مردم از طریق درگاه سخا به شهروندان ارائه شود.

معاون رئیس قوه‌قضائیه در فناوری اطلاعات با اشاره به ایده سه جانبه‌گرایی که متشکل از مردم، حاکمیت و بخش خصوصی است، بیان کرد: در واقع خواستیم با امکانات بخش خصوصی خدمات حاکمیتی به مردم ارائه دهیم.

این مسئول روند فعالیت دادخواست به‌صورت الکترونیک را با کاهش نقص در ارائه خدمات قوه‌قضائیه دانست و گفت: تاکنون شاهد مشکلاتی در راه‌روهای دادسراها بودیم، اما با استفاده از خدمات‌رسانی بخش خصوصی و راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک روند دادخواست‌ها با کاهش نقص روبرو شده است.

شهریاری با اشاره به راه‌اندازی دفتر خدمات الکترونیکی قضایی مازندران در شهرستان ساری با بیان اینکه این طرح در مراکز استان راه‌اندازی می‌شود، بیان کرد: علاوه بر مراکز استان قرار است در شهرستان‌های بزرگ نیز راه‌اندازی شود.

وی یکی از مهم‌ترین روند خدمات الکترونیک دستگاه قضا را افزایش آگاهی مراجعه‌کنندگان عنوان کرد و افزود: با راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک، اطلاع‌رسانی به طرفین دعوا به‌صورت پیامکی انجام می‌شود.

معاون رئیس قوه‌قضائیه در فناوری اطلاعات با بیان اینکه ارجحیت مجوز این طرح با قضات و کارمندان بازنشسته است، گفت: این طرح علاوه بر ارائه خدمات مطلوب به مردم موجب اشتغال‌زایی جوانان تحصیل‌کرده بیکار نیز می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه ابلاغ‌ها در شش ماه آینده به صورت الکترونیکی صادر می‌شود، گفت: در صورت ابلاغ الکترونیکی بیش از 70 درصد مشکلات مردم در حوزه قوه‌قضائیه حل می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :