آخرین عناوین

شنبه 30 آبان 1394-19:21 کد خبر:17035

در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی عنوان شد:

مخالفت استاندار با جابه‌جایی کارخانه آرین‌سینا/ کارخانه آرین‌سینا مشکلات زیست‌محیطی دارد

استاندار مازندران گفت:اینکه کارخانه آرین‌سینا از جاده فرح‌آباد برود کاملا مخالفم، نباید سرمایه‌گذار از منطقه خارج شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، ربیع فلاح‌جلودار بعد از ظهر امروز در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی مازندران اظهار کرد: دبیرخانه این کارگروه باید در طول زمان پیگیر مباحث امنیت غذایی باشد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون دوره سبززدایی و رنگ‌آمیزی مرکبات تمام شده، افزود: سبززدایی زمانی انجام می‌شود که میوه تکمیل نشده باشد و برای سلامت مصرف‌کننده ضرر دارد.

استاندار مازندران با بیان اینکه واکس میوه برای نگهداری در انبارهای کشاورزان باید مشخص شود، ادامه داد: میزان تولید میوه در سال جاری در استان مازندران زیاد است و باید تدبیری نسبت به حفظ امنیت غذایی آن‌ها اندیشیده شود.

این مسئول تاکید کرد: کشاورزان از واکس نگهداری میوه برای نگهداری بیشتر مرکبات استفاده می‌کنند و باید نسبت به این مسئله توجه شود.

فلاح با بیان اینکه سبززدایی مرکبات کار شایسته‌ای نیست و در برخی از مواقع سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند، افزود: کشاورزان در انبارهای شخصی اقدام به نگهداری مرکبات می‌کنند که سازمان جهاد کشاورزی باید نظارت کند.

وی با بیان اینکه همکاران با دست خود برای استان مسائل جدیدی ایجاد نکنند، تصریح کرد: شاید یک نقطه از دریا مشکل داشته باشد اما همه نقطه‌ها مشکلی ندارد و نباید در رسانه‌ها گفته شود شنا در دریای خزر سلامت را تهدید می‌کند.

استاندار مازندران تصریح کرد: شاید یک نوع بیماری‌ بر روی یک نوع ماهی به‌و‌جود آمده باشد که ربطی به همه ماهیان ندارد و رسانه‌ها نباید بزرگ‌نمایی کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه یک‌سری افراد مصاحبه‌های آن‌چنانی می‌کنند که برای کشور مفید نیست، بیان کرد: محیط‌زیست مازندران باید موشکافانه رصد شود.

فلاح با مخالفت از انتقال کارخانه آرین‌سینا، بیان کرد: اینکه کارخانه آرین‌سینا از جاده فرح‌آباد برود کاملا مخالف هستم و لطفا کس دیگر این حرف را تکرار نکند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی از سوی این کارخانه در استان انجام و اشتغال ایجاد شده، ادامه داد: نباید سرمایه‌گذار را از منطقه خارج کنیم تا مشکلات دیگری ایجاد شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه باید وضعیت فاضلاب‌ها و پس‌آب‌های شهرک‌های صنعتی پیگیری شود، تصریح کرد: وضعیت بعضی از مشکلات کارخانه آرین‌سینا قابل حل است.

وی از وجود 400 بهره‌بردار در اراضی کشاورزی مازندران خبر داد و گفت: نباید به برنج مازندرانی انگ آلودگی زده شود.

ناصر مهرداری افزود: کارخانه آرین‌سینا مشکلات زیست‌محیطی برای منطقه ایجاد کرده و محیط زیست از ابتدا مخالف احداث کارخانه آرین‌سینا در جاده فرح‌آباد بود.

وی هشدار داد: اگر مشکلات زیست‌محیطی کارخانه آرین‌سینا برطرف نشود سلامت مردم منطقه به‌خطر می‌افتد و با وجود این معضل شاهد مشکلات بسیاری می‌شویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه در گذشته به‌دنبال جابه‌جایی بودیم، اما در حال حاضر این امر امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: با پیگیری‌های مکرر به‌دنبال ساماندهی موارد زیست محیطی کارخانه آرین‌سینا هستیم و تا انجام آن کوتاهی نمی‌کنیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه طرح‌های زیست‌محیطی ما در کارخانه آرین‌سینا انجام نشود اقدامات قانونی انجام می‌دهیم، گفت: اقدامات مثبتی برای حفظ محیط زیست در این کارخانه انجام داده شد و ما نظارت می‌کنیم تا به‌صورت کامل اجرا شود.

*نباید موجب انتقال کارخانه آرین‌سینا شویم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز اظهار کرد: شرکت آرین‌سینا با سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی در استان مازندران اشتغالزایی کرد و ما نباید موجب انتقال آن شویم.

محمد محمدپور عمران با بیان اینکه شرکت آرین‌سینا در محیط شهرک صنعتی قرار دارد و باید برای پسآب‌های این کارخانه چاره علمی اندیشیده شود، افزود: کارخانه آرین‌سینا به هر منطقه دیگری انتقال داده شود همین آلودگی‌ها را دارد اما باید جلوی این آلودگی‌ها را در جای خود گرفت.

وی بر شناسنامه‌دار کردن شالیکوبی‌ها در استان تاکید کرد و ادامه داد: باید برای اتحادیه شالیکاران و برنج‌فروشان ایجاد حساس‌سازی کرد تا نسبت به شناسنامه‌دار کردن اقدام کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران با بیان اینکه مراکز بسته‌بندی برنج باید شناسنامه‌دار شوند، تصریح کرد: در برخی از موارد شاید دارندگان شالیکوبی‌ها و بسته‌بندی کنندگان برنج برای شناسنامه‌دار کردند اقدام نکنند که ما باید با مباحث تعزیری و جریمه اقدام کنیم.

محمدپور با تاکید بر اینکه باید با بسته‌بندی کنندگان برنج که صلاحیت کار ندارند برخورد جدی شود، گفت: امنیت غذایی مردم و ظرفیت بازار مصرف باید مورد توجه قرار گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :