آخرین عناوین

دوشنبه 2 آذر 1394-23:27 کد خبر:17052

همزمان با روز جهاني GIS رونمايي شد:

پايان فاز اول اجرای نخستين مميزي در ساری

شهردارساري از پايان فاز اول نخستين مميزي در تاريخ اين شهر خبر داد و گفت: اتفاق بزرگ و مهمی در استان رخ داده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مركز امور رسانه شهرداري ساري، مهدي عبوري در نشستی طي سخناني با تشريح اهميت مميزي املاك براي شهر وشهرداري گفت: تا پيش از اين سه بار پروژه مميزي در ساري كليدخورده شد اما با كمال تأسف هر سه بار در نيمه راه متوقف ماند اما اين بار با اراده اي قوي و حمايت بي شائبه اي كه از سوي شوراي شهر انجام گرديد موفق شديم اولين مميزي املاك براساس GIS را در فاز اول به پايان برسانيم.

 وي با تجليل از مجري پروژه مهندس عظيمي مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و آمار شهرداري،مهندس باسره رييس اداره املاك و مميزي شهرداري ؛ دكتر رحماني مشاور خود در اين و شركتي كه اين پروژه را محقق مي سازد گفت: اعلام اتمام فاز اول اين پروژه در روز جهاني GIS را به فال نيك گرفته و آرزومنديم با همان قوت و قدرتي كه فاز نخست را در منطقه يك شهرداري به اتمام رسانديم در دو منطقه ديگر هم آنرا به پايان برسانيم.

 شهردار ساري آنگاه با اشاره به اهميت اجراي اين پروژه براي شهرداري،ويژگيهاي مميزي را مورد توجه قرارداد و گفت : هم شهرداري و هم شوراي شهر براي مديريت بهينه نيازمند داشتن اطلاعات كامل از تمامي داشته هاي يك شهر مي باشد تا بتوانند براساس آن برنامه ريزي كنند.

من باب نمونه بايد بدانيم اين شهر چه تعداد ساختمان تجاري و مسكوني دارد؛ چه تعداد آنها در حال بهره برداري و چه تعداد از بهره برداري فاصله دارند.

 بايد بدانيم املاك شهر چه شرايطي دارند و آنچه احداث شده است تا چه اندازه مطابق مجوزهايي مي باشد كه كرده اند يا بايد بدانيم در شهر حتي چه تعداد درخت ؛ كوچه يا تابلو و صندوق صدقات موجود است.

 وي با بيان اين مطلب كه تاكنون برخي از شهرداري هاي كلانشهرها نمايندگاني فرستادند تا از آنچه ما انجام داديم اطلاعات لازم را كسب كرده و از تجارب ما بهره بگيرند خاطرنشان كرد: ما اين اتفاق بزرگ را مرهون حمايت هاي شوراي شهر و جديت و تلاش بي وقفه همكارانم در فاوا،مميزي املاك و ديگر بخش هاي شهرداري مي باشيم.

چرا كه در يك فضاي صميمي كه سرشار از همدلي و وفاق است توانستيم كار بزرگي انجام دهيم.

 اين گزارش حاكيست در ابتداي اين نشست مهندس علي باسره رييس اداره مميزي و املاك شهرداري ساري در سخناني گفت : همانطور كه مستحضريد هدف از اين نشست ؛ بهره برداري از فاز اول يكي از مهمترين پروژه هاي مديريت شهري مركز  مازندران،يعني شناسايي و مميزي املاك بر پايه GIS و براي اولين بار است در ايران،كه با رويكرد مكان محور بر پايه سيستم اطلاعات جغرافيايي انجام مي شود.

 امروزه مديريت امور شهرها از نظر وسعت و كثرت جمعيت،بدون دسترسي سريع به منابع اطلاعاتي دقيق و صحيح امكانپذير نيست.

شهر در معني كنوني خود صرفاً از تجمع انسانها در محل فيزيكي معيني براي مشاركت در امور به وجود نمي آيد،بلكه از مجموعه وسيعي از پهنه هاي سكونت،خدمات وسيع و پيچيده به عنوان به عنوان خدمات شهري نوين را الزام آور نموده است.

برنامه ريزي براي توسعه شهرها و توزيع و توسعه خدمات شهري به امري تخصصي و پيچيده تبديل شده است كه برپايه اطلاعاتي وسيع و همه جانبه قابليت اجرا داشته و در صورت عدم وجود آن اطلاعات،توسعه فيزيكي و بدون برنامه ريزي شهرها،غير ممكن خواهد بود.

در حال حاضر منظور از توسعه شهرها،صرفاً توسعه وسعت آن نيست،بلكه عمدتاً توسعه خدمات شهري براساس برنامه ريزي هاي فني و اصولي است كه مهمترين ابزار دسترسي به آن ايجاد پايگاههاي اطلاعاتي با شيوه هاي جديد علمي براي تجديد و بروز رساني اطلاعات و دسترسي به آنهاست.

 براي دستيابي به چنين پايگاههاي اطلاعاتي،جمع آوري اطلاعات به عنوان اولين قدم و ذخيره و نگهداري آن به عنوان قدم دوم تدوين شيوه هاي سريع و صحيح دستيابي و استفاده آن به عنوان قدم نهايي مطرح است.

اجراي مميزي شهرها و دستيابي به پايگاه اطلاعاتي بوجود آمده و قدم نهايي يعني استفاده از اطلاعات وسيع و پر حجم از طريق تدوين شيوه هاي دسترسي و انتقال آن به محيط هاي كامپيوتر برداشته مي شود.

 همانطور كه مستحضريد مطابق ماده ۹ قانون نوسازي،شهرداري هاي مشمول ماده ۲ همين قانون مكلفند هر ۵ سال يكبار تجديد نمايند و اطلاعات جمع آوري شده ملاك عمل محاسبات عوارض نوسازي قرار مي گيرد و اين اطلاعات علاوه بر تشكيل شناسنامه املاك شهري در رسيدن به يك درآمد پايدار و مستمر، زمينه را براي پياده سازي اطلاعات جغرافيايي فراهم مي نمايد.

 شهرداري ساري طبق آخرين تقسيمات شهري در ديماه ۱۳۸۹ به سه منطقه تقسيم گرديده كه حدوداً محدوده قانوني شهر ۳۰۰۰ هكتار است و جمعاً داراي ۳۳ محله مي باشد و كل محلات آن شامل ۱۲۷۸ بلوك مي باشد.

منطقه يك شهرداري با مساحتي حدود ۱۰۰۰ هكتار به عنوان فاز اول پروژه بزرگ مميزي شهر ساري در نظر گرفته شده است به شكر خداي متعال و مديريت توانمند شهردار محترم و رهنمودهاي معاونت هاي محترم شهرسازي و اداري مالي و حمايت اعضاي محترم شوراي اسلامي شهر،با افتخار اعلام مي كنم در مورخه ۱۰/۸/۹۴ كليه عمليات ( اعم از برداشت فيزيكي املاك در محدوه قانوني شهر) و انجام بهينه سازي يعني (تطبيق فرم هاي برداشتي با پرونده هاي موجود شهرداري ) به پايان رسيده و تحويل شهرداري محترم منطقه گرديد.

 ضمناً شهرداري منطقه يك داراي۱۱ محله و ۴۷۴ بلوك مي باشد كه مطابق آخرين آمار بدست آمده:

تعداد ۵۴۲۲۸ واحد و از اين تعداد ۷۲۵۰ واحد مسكوني،۳۵۴۰۳ واحد مسكوني آپارتماني،۳۶۶۳ واحد تجاري،۷۱۰۸ واحد تجاري آپارتمان و ۸۰۴ واحد اداري و غيره در اين منطقه شناسايي شده است.

 ضمناً آخرين دوره مميزي موفق در منطقه يك مربوط به ۱۶ سال پيش يعني سال ۱۳۷۸ مي باشد.

 همچنين براي اولين بار در شهرداري هاي كشور اطلاعات مكان مند عوارض شبكه دسترسي بهمراه اقلام توصيفي آن بصورت يكجاو در يك ديتا بيس جمع آوري و تدوين شده است بطوريكه از سطل زباله، آنتن مخابراتي و ياحتي بيلبوردهاي سطح شهر در آن مي گنجد و اين اطلاعات در منطقه يك شامل ۵۳۶۸۴ عارضه مي باشد.

 يكي ديگر از دستاوردهاي مهم اين پروژه مغايرت هاي املاك مي باشد كه شامل ۳۲۰۰ مغايرت واحد ملكي مي باشد كه پتانسيل عظيم و پنهان درآمدي براي شهر مي باشد.

 ضمن اينكه اين پروژه ها با دقت و سرعت در ساير مناطق توسط مجري طرح يعني سازمان محترم فاوا و شركت محترم مشاور در حال اجرا است به نحويكه حدود ۷۰ درصد از برداشت فيزيكي كل پروژه اجرا شده است.

 اينجانب از طرف خودم و همكارانم در پايان فاز اول اين پروژه ازهمت بلند شهردار محترم در اجراي اين پروژه در ساري بعنوان اولين شهر ايران كه پروژه مميزي را بارويكرد مكان محور برپايه سيستم اطلاعات جغرافيايي انجام نموده تشكر مي نمايم .

همچنين از حمايت هاي بي دريغ اعضاي محترم شوراي اسلامي شهر، معاونين ومشاورين محترم كه با جديت و دلسوزي اين طرح نوين را با استفاده از خرد جمعي هدايت نموده اند كمال تشكر را دارم وهمينطور از شما بزرگواران كه قبول زحمت فرموديد نيز سپاسگزارم.

 بنابراين گزارش در پايان اين نشست هريك از اعضاي شوراي اسلامي شهر ساري ساري با تجليل از اجراي اين پروژه عظيم و زيربنايي پرسش هاي خود را مطرح كردند و از سوي موسسه مجري طرح پاسخ هاي لازم را دريافت كردند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :