آخرین عناوین

سه شنبه 10 آذر 1394-9:21 کد خبر:17083

حماسه حسینی، الگوی بزرگ انسانیت:

عاشورا نماد مجاهدت ، ثبات قدم و پیروزی

کربلا بعد از ۱۴ قرن نکات و درس های ارزنده ای برای ما به ارمغان آورده،عاشورا نماد مجاهدت، ثبات قدم و پیروزی است.


به گزارش خزرتیترخبر، دوشنبه ۹ آذر مراسم زیارت عاشورا به همت واحد حراست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با حضور احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، ایمانی رییس حراست کل استان مازندران و جمعی از کارکنان این ادارات برگزار شد.

در این مراسم ضمن سوگواری برای حضرت امام حسین علیه السلام و آل طاهرینش، صادقی واعظ استاد حوزه و دانشگاه طی بیاناتی پیرامون ارزش و جایگاه اهل بیت علیهم السلام گفت:در آستانه اربعین حسینی قرار داریم و از خدا می خواهم ما را در زمره ی عزاداران آن حضرت قرار دهد و اجر این سوگواری ها را فرج حضرت مهدی تقدیر کند.

وی افزود:کربلا بعد از14 قرن نکات و درس های ارزنده ای برای ما به ارمغان آورده، ابعاد و اهداف قیام آن حضرت محصور به آن زمان و مکان نبوده و به تمام بشریت پیامی عمیق ارسال کرده است.

صادقی واعظ گفت: گاندی مصلح هند که به استعمارگری ها پایان داد در پایان عمرش نامه ای به دخترش نوشت و الگوپذیری خود از تاریخ کربلا و نهضت حسینی را عنوان کرد، امام خمینی نیز در بیانات خود فرمود این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

صادقی واعظ گفت: نخستین درس کربلا ثابت قدم بودن در راه و مقاومت در مسیر اسلام است که در زیارت عاشورا دوبار به آن اشاره شده که حاکی از اهمیت این موضوع دارد.

وی از سستی و ضعف نشان دادن درراه به عنوان مقدمات شکست یاد کرد و اذعان کرد: انسان هایی که سست عنصر باشند نمی توانند به سرمنزل مقصود برسند ولی ایستادگی در برابر تحریم ها، سختی ها، زحمت ها و ... تنها با روحیات مقاومتی میسر خواهد بود و نتیجه ی آن نیز پیروزی و سربلندی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حادثه کربلا و انعکاس گسترده ی مجاهدت های لشکر اسلام، گفت: ثبات قدم در راه اسلام به سرافرازی منجر می شود و انسان را عاقبت بخیر می کند ولی پافشاری در مسیر باطل منجر به مقابله با امام عصر می شود.

صادقی واعظ ضمن اشاره به درس های کربلا و حوادث شگرف این حماسه ی عظیم، قضاوت در حق انسان ها از روی ظاهرشان را کار ناروایی دانست و گفت:ما خدا نیستیم و حق قضاوت های عجولانه نداریم، چرا که منجر به تضییع حقوق دیگران خواهیم شد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اسلام برای آبروی مومن اهمیت زیادی قائل شده است ، پس ما نیز نباید بدون تحقیق و بدون آگاهی به کسی تهمت بزنیم و آبرویی را بی جهت بی آبرو کنیم، ما باید زاویه دید خودمان را تغییر دهیم و مثبت نگری را تقویت کنیم، انسان های منفی نگر چیزی جز افسردگی در وجودش نفوذ نمی کند.

وی با اشاره به تفاوت نگاه های دشمنان امام حسین علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها ، گفت: حضرت زینب سلام الله علیها طبق بیان خود در کربلا چیزی جز زیبایی و مثبت نگری و اوج وفاداری ندید ولی دشمنان آن حضرت شکست و خونریزی دیدند که حاصل نگاه رذالت گونه ی آنان است.

صادقی هدف قیام امام حسین علیه السلام را نجات بشریت از جهل و گمراهی عنوان کرد که از دل آن مقاومت ، ایثار، هدایت، عشق به خدا، وفای به عهد، امر به معروف و نهی از منکر و جمیع سجایای اخلاقی و اعتقادی قابل مشاهده است.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران گفت:همه ما در این امر متفق القول هستیم که  امام راحل یک اسلام‌شناس حقیقی بودند که اسلام را به‌خوبی معرفی کرده و در این زمینه علاوه بر اینکه خود یک مبلغ بزرگ دینی بودند، آثار دینی فاخر را تأیید و توصیه کردند.

وی افزود: امام خمینی (ره) تمام آثار شهید مطهری را که برگرفته از دین اسلام بوده را نیز تأیید و خواندن کتاب حماسه حسینی (ع) را به همگان توصیه کرده‌اند.

جاودانی گفت: همایش و مسابقه ای با عنوان حماسه حسینی را تدارک خواهیم داد و به پنج نفر از برگزیدگان مسابقه حماسه حسینی ، کمک هزینه سفر به کربلای معلی  از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تعلق خواهد گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: ما باید بخش های مختلف و ابعاد گوناگون حماسه امام حسین علیه السلام را به نحو احسنت به اقصی نقاط عالم منعکس کنیم، این قیام الهی الگویی بزرگ برای  انسانیت است.

این مسئول فرهنگی وهنری استان، بر لزوم تبیین نهضت عاشورا برای نسل جوان و نوجوان تاکید کرد و افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از فعالیت های اعتقادی در گسترش فرهنگ حسینی، امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ غنی قرآن و عترت از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :