آخرین عناوین

پنجشنبه 3 دی 1394-15:34 کد خبر:18220

سخنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

سایه ترس بر سر خانواده ها / ضعف اطلاع رسانی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

یک ماهی می شود که هر روز شاهد انتشار انواع شایعات در مورد گسترش سریع آنفولانزای خوکی در مازندران هستیم، اما در این میان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ،هم در بحث پیشگیری و هم اطلاع رسانی نتوانسته رضایت مردم را جلب کند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، یک ماهی می شود که هر روز شاهد انتشار انواع شایعات در مورد گسترش سریع آنفولانزای خوکی در مازندران و اخبار مربوط به مرگ و میر ناشی از این بیماری مهلک در معابر و محافل خصوصی و عمومی استان هستیم، تقریبا در همه خانواده ها در این باره صحبت می شود و نگرانی از مبتلا شدن اعضای خانواده به ویژه کودکان و افراد کهنسال موجبات اشاعه استرس و محیط توام با دلشوره در فضای جامعه شده است.

در این میان اما دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان متولی بهداشت و درمان استان آنچنان که باید، هم در بحث پیشگیری و هم در بحث اطلاع رسانی نتوانسته است رضایت مردم را جلب کند.

معمولا در چنین شرایطی که اشاعه یک بیماری از کنترل خارج می شود یا سرعت انتقال شایعات از سرعت ارائه خدمات پیشی میگیرد ،دستگاه های متولی و مرتبط با مقوله بهداشت و درمان به جای پنهان کاری و عادی نشان دادن شرایط باید در راستای کیفی کردن خدمات و اطلاع رسانی منظم و درست عمل میکنند تا هم اوضاع و احوال بهداشتی جامعه سر و سامان بیابد و هم اعتماد مردم نسبت به دستگاه مسئول از بین نرود.

 این روزها این توجیه در میان مسئولان بهداشت و درمان رواج دارد که : این ویروسی که الان در حال گسترش است همان ویروس سال های گذشته است و کسانی که "احتمالا" فوت کردند دارای بیماری های زمینه ای بودند.

فارغ از نوع برخورد و ادبیات ابتدایی که در انتشار این نوع اخبار از مراجع رسمی مرتبط با علوم پزشکی مازندران به گوش می رسد ،پائین آوردن سطح مخاطبان و نا آگاه فرض کردن اکثریت مطلق جامعه از دانش عمومی در مورد بیماری ها یکی از اشکالات بزرگ دست اندرکاران است.

به نظر می رسد که جای طفره رفتن از اصل موضوع و کتمان واقعیت های جاری که هم سبب نارضایتی و هم موجب بی اعتمادی می شود،مسئولان باید شفاف و صریح و با ارائه آمار و ارقام واقعی با مردم صحبت کنند تا ضمن حفظ هوشیاری جامعه نسبت به اشاعه احتمالی ویروس اقدام گردد و هم اخبار مراجع غیر رسمی موجب گسترش شایعات نادرست نگردد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :