آخرین عناوین

شنبه 5 دی 1394-0:43 کد خبر:18229

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

آنفلوانزا H1N1 پدیده غیرمعمولی نیست/ویروس آنفلوانزای خوکی کنترل شد

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از کنترل ویروس آنفلوانزای خوکی H1N1  خبر داد.


به گزارش خزرتیترخبر وبه نقل از فارس، محمدمهدی گویا در جلسه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع مسئولان و معاونان دانشگاه علوم پزشکی (ساری و بابل) و بیمارستان‌های مازندران و گلستان همچنین روسا و مدیران شبکه و معاونان بهداشتی شهرستان‌های تابعه، گزارشی از وضعیت موجود آنفلوانزای خوکی ارائه کردند. 

وی با اشاره به گزارش‎های جهانی و منطقه‌ای درباره این بیماری و مقایسه آن با موارد ابتلا و مرگ در سال گذشته، اظهار کرد: برخلاف شایعات مطرح‌شده از برخی خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی، این بیماری یک پدیده غیرمعمول نبوده و از ارائه‌کنندگان نظام سلامت می‎خواهیم که اطلاع‌رسانی صحیحی در این زمینه انجام دهند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، بیان کرد: نباید با توصیه‌های غیرعلمی جو جامعه را متشنج کرد، زیرا نه‎تنها به این وضعیت کمکی نمی‎کند بلکه سبب بدتر شدن اوضاع می‎شود.

این مسئول با بیان اینکه اگر انتظار اپیدمی را داشتیم باید بیش از 20 درصد جامعه مبتلا می‌شدند، افزود: در بهترین حالت و مطلوب‌ترین نظام سلامت دنیا، 1.2 به‌ازای هر 100 هزار جمعیت احتمال مرگ و میر ناشی از این بیماری وجود دارد، این در حالی‌ است که گزارشات موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور و حتی استان‌های شمالی کشور گویای این مطلب نیست و در وضعیت نامناسبی قرار نداریم.

گویا با تأکید بر ضرورت تجربه و درس گرفتن در برخورد و پاسخ‌دهی مناسب به این بیماری، گفت: باید عملیات «تخفیف» را در دستور کار مقابله با این بیماری قرار دهیم، باید واکسیناسیون کارکنان بهداشتی و گروه‌های در معرض خطر را در موعد مقرر جدی بگیریم.

وی ادامه داد: با آموزش‌های ساده بهداشتی می‎توانیم مانع از گسترش این بیماری شویم، البته این بیماری در مجموع، کنترل شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن قدردانی از اقدامات انجام‌شده در دانشگاه‌های مازندران، بابل و گلستان خواستار توجه مسئولان دانشگاهی، پزشکان و ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتی درمانی به گروه‌های در معرض خطر، اماکن تجمعی، ‌همراهان بیماران مبتلا به آنفلوانزا، عمل به اقدامات مناسب و منطبق بر پروتکل‌های کشوری و جلوگیری از ارائه توصیه‌های غیر اصولی مانند استفاده غیرضروری از ماسک به‌طور عمومی و در همه مکان‌ها شد.

وی در پایان گفت: تجویز بی‌رویه کورتون، داروی ضد ویروس «اسلتامیویر» برای مواردی که اندیکاسیون ندارد نیز مورد توجه پزشکان باشد.

براساس این گزارش، این نشست به‌دلیل افزایش گزارش موارد ابتلا به آنفلوانزا در استان مازندران به‌صورت فوریتی برگزار شد و در ابتدای جلسه نیز روسا و معاونان دانشگاه‌های بابل، ساری و گلستان در زمینه موارد ابتلا، بستری در بیمارستان و موارد فوت و اقدامات پیشگیری و کنترلی انجام‌شده گزارشی را ارائه کردند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :