آخرین عناوین

يکشنبه 6 دی 1394-17:22 کد خبر:18235

حال بد صنعت مرغ‌داری در مازندران:

غروب مشکلات مرغ‌داران مازندرانی چه‌وقت فرا می‎رسد؟

دردسرها و مشکلات مرغ‌داران مازندران تمامی ندارد با ادامه این وضعیت شاهد تعطیلی یکی پس از دیگری مرغ‌داری‌های استان خواهیم بود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، طی دو سال گذشته قیمت مرغ با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو بوده، اما با این وجود و مشکلات فراوان مرغ‌داران مازندران دست از تولید برنداشتند.

با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم بازار مرغ اشباع شده و در این وضعیت صنعت طیور به‌شدت متضرر شده که لازم است تدبیری جدی اندیشیده شود.

انگار دردسرها و مشکلات مرغ‌داران مازندران تمامی ندارد با ادامه این وضعیت شاهد تعطیلی یکی پس از دیگری مرغ‌داری‌های استان خواهیم بود.

* بحث صادرات مرغ جدی گرفته شود

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مازندران در این‌باره اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌های ایجادشده و جلوگیری از متضرر شدن مرغ‌داران باید برنامه‌ریزی برای بحث صادرات داشته باشیم.

عطا‌الله حسن‌زاده با بیان اینکه وضعیت موجود نیازمند حمایت‌های دولتی است، افزود: به‌ نوعی یارانه برای رقابت با بازارهای منطقه داشته باشیم که با پیگیری‌های انجام‌ شده در حال تلاش هستیم تا بخشی از مشوق‌های صادراتی را در قالب بسته‌های تشویقی در اختیار بخش تولید قرار دهیم و بتوانیم از ظرفیت‌های موجود به‌صورت بهینه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌ریزی تولید موجب نوساناتی در قیمت مرغ شده است، اضافه کرد: در راستای تنظیم بازار خرید مرغ با قیمت چهار هزار و 100 تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام از 23 آبان‌ماه امسال از مرغ‌داران آغاز شده تا آنان بیشتر از این متضرر نشوند که امیدواریم هرچه زودتر جلوی ضرر و زیان مرغ‌دار گرفته شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مازندران با تأکید بر اینکه امروز اگر براساس نیاز کشور، بحث تولید برنامه‌ریزی نشود، به‌طور حتم شاهد متضرر شدن مرغ‌داران خواهیم بود، خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند صادرات پایدار است، به‌دلیل اینکه با قیمت هم‌خوانی ندارد، قطعاً موضوع صادرات نیز تحت تأثیر این قیمت‌ها قرار می‌گیرد.

حسن‌زاده به اجرای طرح مدیریت تولید با رعایت سهمیه تعیین شده جوجه‌ریزی اشاره و اظهار کرد: این موضوع به این معنا نیست جلوی تولید گرفته شود یا تولید را کاهش دهیم بلکه باید تمام واحدهای تولید فعال در بحث جوجه‌ریزی در سامانه مجوزهای لازم را از تعاونی‌ها دریافت کنند، وقتی آمارها درست و دقیق باشد، مدیران نیز می‌توانند برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشند.

وی اضافه کرد: البته اجرای طرح مدیریت تولید در بحث کاهش سن پرورش و کاهش وزن کشتار برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای گوشت مرغ نیز تأثیرگذار است تا زودتر وارد بازار شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مازندران افزود: حجم انبوه مرغ در بازار و انباشت مرغ در سالن‌های مرغ‌داری موجب شده تا مرغ‌داران بیشتر متضرر شوند.

حسن‌زاده در پایان تصریح کرد: نگاه‎مان این است اگر بخواهیم در بحث صنعت مرغ جلوتر برویم، باید بحث صادرات جدی گرفته شود و در این راستا دولت نیز بحث مشوق‌های صادراتی را در قالب تسهیلات بدون بهره و نهاده‌های ارزان‎قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

* 30 درصد جوجه یک‌روزه در مازندران تولید و روانه بازار می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره اظهار کرد: مازندران دارای وضعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی در سطح کشور بوده و از دیرباز تاکنون شاهد رشد و توسعه صنعت طیور در این استان هستیم.

علیرضا عطایی‌نژاد بیان کرد: در حال حاضر مازندران با دارا بودن دو هزار و 265 واحد مرغ گوشتی، 207 واحد مرغ مادر، هفت واحد اجداد و تنها لاین کشور و خاورمیانه، 27 واحد مرغ تخم‌گذار، 18 واحد کشتارگاه صنعتی طیور، 44 واحد کارخانه خوراک دام و طیور، 44 واحد پرورش مرغ بومی و سایر ماکیان، 15 واحد تولید تجهیزات و لوازم مرغ‌داری به‌عنوان قطب صنعت طیور کشور شناخته می‌شود.

وی با اشاره حدود 30 درصد تولید جوجه یک‌روزه و 11 درصد گوشت سفید مورد نیاز کشور در مازندران تولید و روانه بازار می‌شود، اضافه کرد: مازندران بخش اصلی سرمایه‌گذاری، اشتغال و تولیدات صنعت طیور کشور را به خود اختصاص داده و مقام اول را در بین سایر استان‌ها دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: سالانه حدود 110 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغ‌داری‌های گوشتی استان انجام شده که حاصل آن تولید بیش از 207 هزار تن گوشت سفید مرغ آماده پخت (01) است که 75 هزار تن آن به مصرف شهروندان مازندرانی رسیده و بقیه معادل 64 درصد کل تولید هر سال به سایر استان‌ها به‌ویژه تهران صادر می‌شود.

عطایی‌نژاد یادآور شد: همچنین ارزش این تولیدات بیش از 20 هزار میلیارد ریال بوده که حدود 23 هزار نفر نیز در این صنعت مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: ارزش کل سرمایه‌گذاری انجام‌شده در صنعت طیور مازندران بالغ بر 35 هزار میلیارد ریال است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش جوجه‌ریزی و عرضه زیاد گوشت مرغ به‌دلیل عدم رعایت کامل مدیریت تولید، اظهار کرد: نوپا بودن زنجیره‌ها و در نتیجه عدم صادرات کافی گوشت مرغ، عدم رعایت کامل برنامه زمانی جوجه‌ریزی واحدهای مرغ مادر، افزایش جوجه‌ریزی واحدهای مرغ مادر و در نتیجه افزایش تولید جوجه یک‌روزه گوشتی، توسعه بی‌رویه مرغ‌داری‌ها در سایر استان‌ها که سبب کاهش ارسال مرغ مازاد مازندران به آنها شده، جوجه‌ریزی و فعالیت واحدهای مرغ‌داری غیرمجاز و کاهش تقاضای بازار به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم در شرایط فعلی کشور از مهم‌ترین دلایل نوسان قیمت گوشت مرغ در بازار است.

عطایی‌نژاد با اعلام اینکه در راستای تنظیم بازار گوشت مرغ اقدامات مختلفی انجام شد، افزود: خرید تضمینی گوشت مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام، اجرای طرح مدیریت تولید، تعیین جدول زمانی برای جوجه‌ریزی واحدهای مادر، توسعه زنجیره‌های تولید گوشت مرغ، پیگیری موضوع صادرات به‌ویژه اختصاص مشوق‌های صادراتی و ساماندهی واحدهای غیرمجاز از جمله این اقدامات بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه ما به مرغ‌داران استان کاهش سن پرورش و وزن کشتار مرغ‌ها بوده که لازمه تولید یک محصول استاندارد به‌ویژه در بحث صادرات است.

براساس این گزارش، حکایت ضرر و زیان مرغ‌داران مازندران تمامی ندارد که تنها راه برون‌رفت از این مشکلات بحث صادرات است که برای جلوگیری از زمین‌گیر شدن صنعت طیور لازم است در دستور کار دولت قرار گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :