آخرین عناوین

سه شنبه 22 دی 1394-10:27 کد خبر:18319

انتقاد از مسئولان!!

سیل ویرانگر زیراب و دریغ دولت از یک ‎ریال کمک

خسارات سیل تیرماه به زیرساخت‌های شهری زیراب، 20 میلیارد تومان برآورد شد،اما مسئولان ملی و استانی یک ریال هم به شهرداری زیراب اختصاص ندادند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، سیل ویرانگر تیر‌ماه سال 94 که باعث تخریب چندین واحد ساختمانی، پل‌ها و معابر اطراف رودخانه تلار در شهر زیراب شد، با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد که دستور بازداشت شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر زیراب توسط دادستانی صادر شد.

اداره آب منطقه‌ای نیز نسبت به دادن مجوز ساخت و ساز در اطراف رودخانه تلار توسط شهرداری معترض شد اما شهرداری بحث ممانعت با لایروبی توسط آب منطقه‌ای را پیش کشید.

تشکیل کارگروه کارشناسی برای بررسی علل و عوامل سیل اخیر، از اقدامات مناسبی بود که نبود ارائه گزارش مستند و شفاف با وجود پیگیری‌های خبرنگار فارس، این اقدام مناسب را ابتر گذاشت و هنوز درباره سیل و تخریب‌های آن اما و اگر‌هایی وجود دارد و این سوالات بدون جواب خطر تکرار خسارات سیل را در آینده دو‌چندان می‌کند.

این حادثه که می‌توانست به یکی از بزرگترین حوادث غمناک در شهرستان سوادکوه تبدیل شود، اما با لطف الهی بدون خسارت جانی همراه بود.

فرو ریختن هولناک چند آپارتمان در زیراب می‌تواند عبرت مناسبی برای اقدامات آینده باشد تا از خسارات مشابه جلوگیری کند، اما نبود گزارش کارشناسی مناسب بر ابهامات افزوده است.

* نقش ادارات و نهاد‌ها در سیل تیر‌ماه زیراب

آنچه که در اذهان عمومی باقی مانده است، نقش آب منطقه‌ای، شهرداری و شورای اسلامی شهر زیراب، نظام مهندسی، منابع طبیعی، محیط زیست، ستاد بحران، فرمانداری و دادگستری شهرستان در به‌وجود آمدن خسارات سیل تیر‌ماه بوده است.

شهرداری و شورای اسلامی شهر به‌عنوان نزدیک‌تر‌ین حلقه مسئولیت انتخابی به مردم همواره در صف مقدم مطالبه‌گری حضور دارند و مطالب مرتبط و غیر‌مرتبط را می‌شنوند و می‌بینند، البته آنچه که کمتر دیده می‌شود، وظایف شهروندان در وظایف شهروندی و پرداخت عوارض و همکاری لازم با شهرداری در اجرای طرح‌های مختلف توسعه است که در این زمینه راه‌های پیموده نشده زیادی باقی مانده است.

انتظار می‌رود گزارش کارشناسی سیل تیر‌ماه شهر زیراب با دقت مطالعه و کنکاش شود و در صورت وجود سطحی‌نگری در آن، شاهد تشکیل مجدد گروه کارشناسی توسط ستاد بحران شهرستان باشیم تا دوباره خسارات اینچنینی نبینیم.

اقدامات شهرداری زیراب بدون اختصاص بودجه‌های قول داده شده، اقدام شجاعانه‌ای است که نیاز به حمایت بیشتر مسئولان ملی و استانی و پیگیری شهرستانی دارد.

شکایت اخیر صنعت، معدن و تجارت از شهرداری زیراب به‌دلیل لایروبی از رودخانه تلار خاطره ویرانگری سیل تیر‌ماه را به ذهن‌های ما یاد‌آوری می‌کند و مسئولان مرتبط باید با نگاه آینده‌نگرانه در این زمینه اقدام کنند.

* 200 متر دیوار حائل در حاشیه پل تلار زیراب ساخته شد

شهردار زیراب در بازدید از پل در حال ساخت کوثر خیابان 17 شهریور زیراب، با اشاره به اینکه قول‌های زیادی برای رفع خسارت سیل تیرماه در شهر زیراب داده شد، گفت: خسارات سیل تیر ماه به زیرساخت‌های شهری زیراب، توسط شهرداری و ستاد بحران شهرستان سوادکوه 20 میلیارد تومان برآورد شد.

محمود اعتصامی با بیان اینکه مسئولان ملی و استانی یک ریال هم بابت سیل تیر‌ماه زیراب به شهرداری زیراب اختصاص ندادند، افزود: شهرداری زیراب با انتخاب بسیج سازندگی به‌عنوان پیمانکار، اقدام به ساخت بخشی از دیوار حائل کرده است.

وی از احداث 200متر دیوار حائل در اطراف رودخانه تلار زیراب خبر داد و خاطرنشان کرد: 500 میلیون تومان برای پل کوثر زیراب که در سیل اخیر تخریب شد، هزینه کردیم و این پل ارتباطی در هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

اعتصامی با اشاره به اینکه شهرداری زیراب اقدام به اجرای طرح‌های حفاظتی خود در اطراف رودخانه تلار کرده است، اظهار کرد: به پیمانکاران مختلف بدهکاریم و از مسئولان استان انتظار همکاری داریم.

شهردار زیراب با اشاره به اینکه طبق مصوبه‌ ستاد بحران شهرستان سوادکوه و استان مازندران، شهرداری زیراب برای حفاظت از شهر در برابر سیل دارای اختیارات قانونی بوده، از شکایت اداره صنعت، معدن و تجارت از شهرداری زیراب خبر داد و گفت: شکایت اداره صنعت، معدن و تجارت در دادگستری و سازمان بازرسی استان به‌دلیل لایروبی و جمع‌آوری مصالح مازاد رود‌خانه تلار است و ما طبق مصوبه ستاد بحران اقدام به کرایه ماشین‌آلات سنگین به‌منظور مدیریت حریم رودخانه کردیم که اداره صنعت، معدن و تجارت کار ما را از یک ماه پیش تاکنون تعطیل کرده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :