آخرین عناوین

سه شنبه 22 دی 1394-11:23 کد خبر:18321

محرومیت جاده گهرباران از داشتن جاده ایمن و بی تفاوتی مسئولین؟؟!!!

قوز بالا قوز در جاده گهرباران/ لطفا تابلو «خطر مرگ» نصب شود!

جاده گهرباران حال و روز خوشی ندارد، جاده‌ای که با هر بار آسفالت و لکه‌گیری از سوی اداره راه دوباره به قوز بالا قوز تبدیل شده و مشکلات فراوانی در این محور ایجاد کرده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، براساس نظر کارشناسان به‌طور کلی هر تصادف بر اثر چهار عامل یعنی انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط صورت می‌گیرد؛ جاده‌ها و راه‌های کشور ما در بسیاری از مناطق کشور به‌ویژه در مناطق جنگلی و کوهستانی با ایرادهای بسیار جدی ساختاری مواجه هستند که برخی از این مشکلات اصلاح‌پذیر نیست و نیازمند تغییر زیر ساخت‌هاست.

براساس گفته‌های کارشناسان جزای یک اشتباه رانندگی مرگ نیست و جاده باید فرصت جبران اشتباه را به راننده بدهد، اما این مسئله در کشور ما و یا حداقل در بسیاری از جاده‌ها رعایت نشده است و رانندگان در بسیاری از موارد با کوچک‌ترین اشتباه به‌خاطر ناسالم بودن جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

براساس آمار و بررسی میزان عوامل تاثیرگذار در تصادف‌های کشور 52 درصد انسان، 30 درصد مشکلات جاده‌ای و 13 درصد نقص فنی خودروها در تصادفات رانندگی نقش دارند، اما این آمارها در جاده مرگبار گهرباران صدق نمی‌کند و طبق شواهد و مشاهدات عینی هر مخاطبی به این نتیجه می‌رسد که مشکلات جاده‌ای در این محور بیشترین عامل را در ایجاد حوادث رانندگی دارد.

جاده گهرباران شهرستان میاندورود یکی از جاده‌های فرااستانی واقع در مازندران است که هر ماه و یا هر هفته با تصادف‌های متعدد جایی ثابت در صفحه حوادث رسانه‌های استان و کشور برای خود باز کرده است.

*محرومیت جاده گهرباران از داشتن جاده ایمن

جاده‌ای که در امتداد آن حدود 30 روستا قرار دارد و جمعیت ثابت آن به بیش از 40 هزار نفر می‌رسد، اما از داشتن حداقل زیرساخت‌های جاده‌ای محروم است و مردم این دیار در فواصل مختلف سال شاهد از دست دادن خانواده خود در این محور هستند.

نکته تأمل‌برانگیز در این مورد این است که با گذشت چند سال از اثبات خطرناک بودن و آمار بالای تصادفات ناشی از کم‌عرض بودن آن، جاده گهرباران به‌عنوان یک جاده فرعی معرفی و از دریافت ردیف بودجه‌ای محروم شد.

تردد بی‌شمار تریلر و کامیون شرکت‌های فرااستانی حاشیه دریای خزر ناامنی جاده گهرباران را دوچندان کرده و شهروندان میاندورودی همه روزه با رفت و آمد در این محور مرگ را در مقابل چشمان خود می‌بینند.

تعریض جاده گهرباران از خروجی شهر سورک تا چهارراه ورکلا با کش و قوس‌های فراوان در سال‌های گذشته انجام شد اما هنوز یک سال از تعریض و آسفالت این محور نمی‌گذرد که مشکلات زیرساختی و ایمن نبودن جاده نمایان شد.

* کاهش عمر آسفالت جاده گهرباران به کمتر از یک سال

اگر بخواهیم گذری در این محور داشته باشیم، شاهد خرابی و از بین رفتن قسمت‌های بسیاری از جاده گهرباران در نقاط مختلف هستیم که هرچه از زمان می‌گذرد، این خرابی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

این روزها جاده گهرباران شهرستان میاندورود به دستان زنان و مردان پینه‌بسته این منطقه شبیه شده و هر بار بخشی از آن در حال تخریب و از بین رفتن است، جاده‌ای که بیشترین خدمات را به شرکت‌های حاشیه دریای خزر و زمین‌های 3 هزار هکتاری دشت‌ناز ارائه می‌دهد، اما کم‌ترین امکانات را دریافت می‌کند.

 به واقع حق مردم بخش گهرباران شهرستان میاندورود داشتن چنین جاده‌ای پرخطر است؟ آیا کشته شدن سه نفر از اعضای چندین خانواده در فاصله یک ماه، قطع پای کشاورزان، کشته شدن جوانان، مادران و پدران خانواده‌های میاندورودی و کشته شدن مسافران نوروزی و تابستانه در این محور جایی برای تأمل نگذاشته است؟

* «جاده»مهم‌ترین عامل حوادث رانندگی در محور گهرباران

عکس‌های منتشر شده از وضعیت نابسامان زیرساخت جاده گهرباران که تنها گوشه‌ای از مشکلات را بیان می‌کند، گواه این مسئله است که «جاده» در محور گهرباران بیشترین نقش را در حوادث رانندگی دارد.

این روزها جاده گهرباران حال و روز خوشی ندارد، جاده‌ای که با هر بار آسفالت و لکه‌گیری از سوی اداره راه و شهرسازی دوباره به قوز بالا قوز تبدیل شده و مشکلات فراوانی برای رانندگان و روستانشینان حاشیه این محور ایجاد کرده است.

* مسئولان چشم‌بسته...

باید از مسئولان امر پرسید چرا درهنگام اجرای پروژه نظارت دقیقی بر عملکرد کارفرما و عملیات زیرساخت آن انجام نشده است که امروز با گذشت چند ماه از آسفالت آن شاهد چنین نواقصی در آن باشیم؟ آیا مسئولان چشمان خود را بر عملکرد نادرست کارفرما و زیرساخت نامناسب آن بسته‌اند؟

یک شهروند میاندورودی اظهار کرد: چندین سال طول کشید که جاده گهرباران تعریض شود و حالا هنوز یک سال از عمر این آسفالت نگذشته است، شاهد خرابی و ایجاد چاله‌های خطرناک در آن هستیم.

* کاهش مصرف مصالح در آسفالت جاده گهرباران

محمد کشیری با بیان اینکه آسفالت جاده تعریض شده گهرباران هر روز آب می‌رود و نشست می‌کند، افزود: در زمان تعریض و آسفالت به ناظر و کارفرما گفتم این آسفالت استاندارد نیست و باید قطر آن افزایش یابد اما هیچ‌گاه توجه‌ای نشد و از مصالح برای آسفالت کاهش دادند.

وی با بیان اینکه روزانه حدود 300 تریلر نفتکش نیروگاه شهید سلیمی، بندر امیرآباد، شرکت شیر و گوشت مهدشت و ادوات کشاورزی زمین‌های 3 هزار هکتاری دشت‌ناز از جاده گهرباران رفت و آمد می‌کنند، ادامه داد: رفت و آمد بیش از حد تریلرها و عرض کم جاده امنیت جان مردم و رانندگان را تهدید می‌کند.

دیگر شهروند میاندورودی با بیان اینکه جاده گهرباران به محل جولان تریلرهای شرکت‌های ملی حاشیه دریای خزر تبدیل شده، اظهار کرد: شرکت‌های حاشیه دریای خزر از یک جاده روستایی به‌صورت ملی بهره‌برداری می‌کنند اما حاضر نیستند به این محور خدمات ملی ارائه کنند.

قدیر رضایی با بیان اینکه جاده گهرباران به قربانگاه مردم تبدیل شده، افزود: مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید جوابگوی این همه سهل‌انگاری و مرگ هموطنان‌مان در جاده گهرباران باشند.

* نصب تابلو «خطر مرگ» در جاده گهرباران

وی خواستار نصب تابلو «خطر مرگ» در جاده گهرباران شد و گفت: مسئولان اداره راه حداقل تابلو خطر مرگ را در این محور نصب کنند تا رانندگان بدانند در چه جاده‌ای رانندگی می‌کنند و شرایط محیطی و خطر را قبل از مرگ احساس کنند.

فقدان روشنایی و علائم رانندگی را نیز می‌توان به مشکلات این جاده چهل‌تیکه اضافه کرد، نبود قرارگاه پلیس و امکانات راهنمایی و رانندگی نیز یکی دیگر از هزاران نداشته‌های جاده پرتردد و ترانزیتی گهرباران است.

کارشناسان معتقدند که وضعیت هندسی جاده‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل تصادفات جاده‌ای است و رسیدگی به این موضوع خارج از کنترل رانندگان و در حوزه اختیارات و فعالیت‌های وزارت راه است.

براساس این گزارش، جاده گهرباران که از بین زمین‌های 3 هزار هکتاری دشت‌ناز وابسته به بنیاد مستضعفان می‌گذرد با متصل بودن به نیروگاه شهید سلیمی نکا، بندر امیر‌آباد، کارخانه نکاچوب، فرودگاه بین‌المللی دشت‌ناز، شرکت دام‌پروری مهدشت، حیاط وحش دشت‌ناز، پادگان آموزشی ولی‌عصر (عج)، اردوگاه تربیتی امام خامنه‌ای، شرکت فولاد میاندورود، شرکت شیمیایی و ناحیه صنعتی میاندورود هر روز شاهد رفت و آمد بیش از 300 دستگاه تریلر نفت‌کش و یدکش است که هر لحظه برای روستائیان حاضر در حاشیه این جاده خطراتی مرگبار به‌وجود می‌آورند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :