آخرین عناوین

چهارشنبه 23 دی 1394-17:26 کد خبر:18332

تکرار تلخ سناریوی همیشگی کارگران نساجی!!

4 ماه حقوق نگرفتیم/کمرمان خم شد

کارگران نساجی قا‌ئم‌شهر خواستار احقاق حقوق معوقه چهار ماهه خود هستند تا در مقابل فشارهای کمرشکن اقتصادی قد راست کنند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، پیش از ظهر امروز، کارگران شیفت شب کارخانه شماره سه نساجی قائم‌شهر در حالی که همکاران شیفت روزشان پشت دستگاه‌های کارخانه مشغول به کار بودند، وارد فرمانداری این شهرستان شدند تا با مهدی محمدی دیداری داشته باشند.

صدای همهمه و دادخواهی کارگران در سالن اجتماعات فرمانداری به گوش می‌رسید و حضور خبرنگاران نادیده گرفته شد.

در دیداری 45 دقیقه‌ای کارگران از مشکلات و ناگفته‌های کارخانه و مدیران آن برای فرماندار صحبت کردند و راضی یا ناراضی با قول احضار مدیران استانی و مدیرعامل کارخانه برای نشست و تعیین تکلیف بعدی از سوی فرماندار، جلسه را ترک کردند تا به دفتر نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی مراجعه کنند. 

هم‌اکنون 400 نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند که از مهر امسال هیچ حقوق و مزایایی دریافت نکردند و در مظلومانه‌ترین حالت از سوی مدیران شرکت محکوم به سکوت شده‌اند چه در غیر این صورت "قلم پایشان خرد می‌شود" اگر بروند تحصن یا اعتراض کنند.

م.م همچون دیگر همکارانش بالای 10 سال سابقه کار در نساجی دارد، گفت: کارخانه در حال حاضر روزانه از 14 تا 15 هزار متر طولی پارچه در سالن بافندگی و بیش از چهار تن نخ در سالن ریسندگی تولید می‌کند و 400 پرسنل دارد.

وی با اشاره به اینکه در شهریور ماه حقوق یک‌ماه ما را در چهار قسط 200 تا 250 هزار تومانی پرداخت کردند و بعد آن تاریخ تا امروز حقوقی دریافت نکردیم، ادامه داد: انبارهای کارخانه خالی است، همه پارچه‌ها بار تریلی و روانه بازار می‌شوند.

ش.س از دیگر کارگران نساجی با بیان اینکه بیمه سه ماه خرداد، مرداد و شهریور کارگران پرداخت نشد آن هم بیمه ما که به صورت 10 درصدی پرداخت می‌شود و تنها شامل بیمه درمانی است، افزود: مدیرعامل فعلی کارخانه مهدی علم‌بیگی است که با تعیین افراد فاقد صلاحیت مدیریت و ناتوان باعث توقف سالن‌های بافندگی و ریسندگی شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مواد اولیه و پنبه و سوخت کافی نبود و تولید پارچه را با کاهش مواجه کرده بود، ولی در حال حاضر این مشکلات وجود ندارد و کارخانه تولید روزانه بیش از 15 هزار متر دارد، بیان کرد: 18 نفر از کارگران با سابقه را اخراج کردند و این افراد به‌دلیل پرداخت نشدن بیمه، نمی‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

این کارگر کارخانه نساجی در قائم‌شهر ادامه داد: اخراج این افراد زمانی صورت گرفت که به دستور مدیرعامل کمیته‌ای به نام تعدیل نیرو تشکیل شد و با این کمیته غیرقانونی، 18 کارگر اخراج شدند.

وی ادامه داد: با ادامه روند پرداخت نشدن مطالبات، تا شب عید، 6 ماه حقوق و عیدی و پاداش از ما دریغ می‌شود.

ر.ن که از سوی همکارانش تایید می‌شد، بیان کرد: مگر می‌شود چهار ماه حقوق نگرفت، مگر زن و فرزندان ما حق حیات ندارند، مگر می‌شود زیر بار سنگین فشار اقتصادی کمرمان نشکند، «سیر چه‌خبر از گرسنه دارد».

یکی دیگر از کارگران به یک طنز تلخ که برایش اتفاق افتاد، اشاره کرد:«فقیری در خانه‌مان را زد همسرم که از سماجت آن زن عصبانی شده بود سرش را از پنجره بیرون انداخت و گفت: برو ما از تو گرسنه‌تریم، زن گدا به همسرم گفت: مگر زن کارگر نساجی هستی.»

د.ی که جزء 18 کارگر اخراجی است و از دریافت بیمه بیکاری هم محروم است، بیان کرد: به دادگستری شکایت کردم و حکم تامین اموال برایم صادر شد تا در صورت عدم پرداخت حقوق در ظرف 10 روز، از وسائل شرکت به اندازه 4 میلیون تومان تامین اموال شود.

ز.ب هم گفت: با تولید و کارکرد فعلی، کارخانه قادر به تامین حقوق پرسنل و خط تولید در حال پرشدن است.

وی تاکید کرد: ما مشکل تولید نداریم با راه‌اندازی سالن رنگ‌ریزی خط تولید کامل می‌شود، ما کاری به شخص نداریم کار همکاران من خروجی خودشان باشد، کافی است، زمان مدیریت میرجعفری و ابراهیمی، بهترین دوران کارگران نساجی بود و کارگران در محیطی آرام و بی‌تنش به کار تولید مشغول بودند نه در زمان فعلی که کسی جرات حرف زدن ندارد.

براساس این گزارش، خروجی نشست کارگران با فرماندار قائم‌شهر این شد که تا پایان هفته جاری، چهار نماینده از سوی کارگران تعیین شود و با فراخواندن علم بیگی، مدیران استانی، وضعیت کارگران مشخص شود و در صورت عدم پایبندی علم‌بیگی به تعهداتش و ادامه این روند، تعیین تکلیف نهایی اتخاذ شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :