آخرین عناوین

يکشنبه 27 دی 1394-11:3 کد خبر:18355

دغدغه‌ها و استرس‌های شبانه‌روزی اهالی شهرک نواب چالوس:

تقاطع کمربندی نوشهر و چالوس:جولانگاه مرگ و زندگی

تقاطع کمربندی شهرستان نوشهر و چالوس که در ورودی شهرک شهید نواب صفوی واقع شده است، به انحای مختلف آرامش را از مردم این منطقه گرفته است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، تقاطع کمربندی نوشهر و چالوس که در چندقدمی بیمارستان تأمین اجتماعی رازی شهرستان چالوس واقع شده است هر روز شاهد تصادفات سهمگین و سنگین است و با وجود وعده‌‌های مختلف مسئولان همچنان درگیر ناآرامی‌ است و مردم این منطقه را غمگین می‌کند.

در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری مسئولان شهرستانی برای بررسی مشکلات منطقه شهرک شهید نواب صفوی در مسجد این محل گرد هم آمدند و وعده‌های رنگارنگی دادند که با وجود هشت ماه از آن تاریخ هنوز حتی یک‌مورد آن نیز عملی نشد.

یکی از این وعده‌ها احداث پل زیر‌گذر و یا پل عابر پیاده برای رهایی اهالی منطقه از خطر مرگ ناشی از تصادف بود که هنوز محقق نشد.

در آن جلسه یکی از اهالی شهرک شهید نواب صفوی چالوس نیز به نمایندگی از مردم منطقه به مشکلات موجود در شهرک اشاره کرد و گفت: این شهرک با بیش از 300 خانوار حدود یک‌هزار و 200 نفر جمعیت دارد که به‌دلیل واقع شدن در کمربندی از شهر چالوس جدا افتاده و کمتر مورد توجه قرار دارد.

حجت‌الاسلام عنایت‌الله ذوالقدر ناتمام ماندن لوله‌گذاری فاضلاب شهری را مهم‌ترین مشکل این منطقه عنوان کرد و افزود: مشکل زباله از دیگر معضلاتی است که اهالی شهرک نواب صفوی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چرا که زباله‌های شهر و بخش‌های مختلف چالوس به پشت شهرک که محل دپوی زباله شهرستان چالوس است، منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دفع زباله در این شهرک مشکلات زیست‌محیطی را به‌ویژه در فصل گرما در پی دارد، خواستار رسیدگی جدی به این موضوع هستیم.

ذوالقدر با اشاره به اینکه با توجه به قرار گرفتن این شهرک در محل کمربندی نوشهر به چالوس، عبور و مرور دانش‌آموزان مختل شده و نیاز به احداث پل عابر در این منطقه کاملا احساس می‌شود، افزود: عدم نصب تابلوی مزین به نام شهید سید‌مجتبی نواب صفوی در ورودی این شهرک و عدم نگهداری صحیح پارک شهدا در بالای شهرک که محلی برای استفاده نابه‌جای برخی از افراد سودجو شده است نیز از دیگر کمبودها و خواسته‌های اهالی این منطقه است.

وی درباره رفع مشکل مربوط به تنها مدرسه شهرک شهید نواب صفوی نیز گفت: با توجه به اینکه اهالی این شهرک از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند و توان پرداخت هزینه‌های جاری مدرسه ابتدایی محل را ندارند، این موضوع سبب شده است تا برخی از خانواده‌هایی که تمکن مالی دارند، فرزندان خود را به مدارس شهرستان بفرستند و در نتیجه به‌دلیل فقدان دانش‌آموز شاهد تعطیلی این مدرسه باشیم، بنابراین خواستار رسیدگی به این مشکل بزرگ نیز هستیم.

* اعلام آمادگی برای احداث زمین ورزشی و پارک محله

رئیس سابق شورای اسلامی شهر چالوس نیز در آن نشست با اشاره به اینکه در صورت واگذاری زمین از سوی اهالی شهرک نواب صفوی و یا منابع طبیعی به شهرداری چالوس ما نیز برای احداث زمین ورزشی و پارک محله آمادگی کامل داریم، گفت: مشکل زیست‌محیطی ناشی از دپوی زباله که آسیب جدی برای شهروندان و اهالی شهرک است، خواسته به‌حق مردم این منطقه است که با اتخاذ تدابیر جدی به‌زودی برای رفع آن اقداماتی صورت می‌گیرد.

طهمورث مختاری به مشکل آسفالت شهرک شهید نواب صفوی اشاره کرد و افزود: در این شهرک به‌دلیل ایجاد شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری کار آسفالت این منطقه به تأخیر افتاد که در صدد هستیم تا به محض پایان یافتن شبکه فاضلاب، پروژه آسفالت محل را در اسرع وقت به اتمام برسانیم.

وی با اعلام آمادگی شورای اسلامی شهر چالوس و شهرداری برای نصب سطل‌های زباله در شهرک شهید نواب صفوی، تصریح کرد: در مورد عدم پارک محله و نبود امکانات ورزشی در این شهر نیز ما آمادگی لازم را داریم تا در صورت واگذاری، انتقال و یا تحویل زمین از سوی اهالی و یا مسئولان منابع طبیعی ما نیز اقدام به ساخت پارک محله و تجهیز آن به امکانات ورزشی کنیم.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر چالوس در پاسخ به یکی دیگر از درخواست‌های اهالی شهرک شهید نواب صفوی مبنی بر نصب تابلوی مزین به نام این شهید در ورودی شهرک، گفت: در صورتی که شورایاران این منطقه طرحی برای طراحی این تابلو دارند، به‌ ما ارائه کنند و در غیر این‌ صورت قول مساعد می‌دهیم تا تابلوی مناسب و در خور شأن این شهید بزرگوار را طراحی کرده و در مدخل ورودی شهرک نصب کنیم.

* اجرای پل عابر پیاده در آینده‌ای نزدیک

شهرداروقت چالوس با اشاره به یکی دیگر از خواسته‌های مردم منطقه برای اجرای پل عابر پیاده در این محل، گفت: با پیگیری‌های مستمر شورایاران منطقه این موضوع در شورای ترافیک مطرح شد و جامعه ورزش شهرستان چالوس مکلف شد تا این پل را که مجوز ساخت آن نیز صادر شده است، ظرف زمانی مقرر به انجام برساند.

ایوب صالحی با اشاره به آسفالت این شهرک، خاطر‌نشان کرد: اجرای طرح آسفالت شهرک شهید نواب صفوی منوط به پایان کار شبکه جمع‌آوری زباله در مدت دو ماه از سوی اداره آب و فاضلاب است.

وی خاطر‌نشان کرد: در صورت عدم اجرای این طرح در مدت زمانی تعیین شده به‌دلیل آغاز فصل سرما و از آنجایی‌که جنس خاک این منطقه رسی بوده و در زمینه جذب آب‌های روزمینی با مشکلاتی مواجه می‌شویم، اگر این پروسه زمانی طولانی شود، ما نیز نمی‌توانیم کاری برای آسفالت انجام دهیم.

* آغاز اجرای لوله‌گذاری شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری

مدیرآب و فاضلاب شهرستان چالوس نیز درباره لوله‌گذاری شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری شهرک نواب صفوی، گفت: از آنجایی که در این زمینه برای این شهرک طرحی توسط مشاور تعریف نشد و بودجه‌ای به این امر اختصاص نیافت، بنابراین اجرای این پروژه در این منطقه ابتر ماند.

صادق سلطانی با اعلام اینکه در حال حاضر اهالی شهرک شهید نواب صفوی در اولویت واگذاری انشعاب جمع‌آوری فاضلاب هستند، خاطر‌نشان کرد: با استفاده از منابع مالی نقاط دیگر پیمانکاری را برای اجرای سریع‌تر شبکه جمع‌آوری فاضلاب این شهرک انتخاب کردیم و تاکنون یک‌کیلومتر از کار شبکه اجرا شد.

وی از اتمام پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب در چهار ‌ماه آینده برای شهرک شهید نواب صفوی خبر داد و افزود: تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا در این دوره زمانی کار شبکه جمع‌آوری فاضلاب را به پایان برسانیم و این‌کار را برای اجرای ترمیم معابر به شهرداری تحویل دهیم.

* شهرکی متروکه در دل شهر

با این تفاسیر شاهد هستیم که هنوز هیچ‌کدام از این وعده‌های شیرین نه‌تنها محقق نشد بلکه برای بسیاری از آنها فکر چاره‌ای هم اندیشیده نشد و ما را بر آن داشت که پای درد و دل یکی از اهالی منطقه که به نمایندگی از ساکنان این شهرک لب به سخن گشود، بنشینیم.

فیض‌الله شمس‌ناتری با اشاره به اینکه شهرک شهید نواب صفوی دارای 40 سال قدمت است، اظهار کرد: با وجود اینکه در این شهرک مجتمع‌های سازمانی برای پرسنل اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان چالوس و کارمندان شهرداری احداث شده است اما گویا به‌عنوان شهرکی متروک و دارای چراغی خاموش برای مسئولان شهرستانی است که به چشم کسی نمی‌آید.

وی با بیان اینکه بیمارستان تأمین اجتماعی رازی چالوس در ورودی این شهرک احداث شد و زمینه ایجاد کمربندی را در این منطقه فراهم کرد، افزود: به‌دلیل رفت و آمدهای فراوان به این شهرک و آمار بالای تصادفات که نگرانی‌های زیادی را برای مردم منطقه در پی داشت، با پی‌گیری‌ها و تلاش‌های مستمر توانستیم مجوز چند سرعت‌گیر را در این منطقه بگیریم تا شاید به‌عنوان مسکنی درد دل ساکنان را آلام بخشیم.

* دغدغه‌ها و استرس‌های شبانه‌روزی اهالی شهرک نواب

شمس‌ناتری با تأکید بر اینکه احداث پل عابر و زیر‌گذر از نیازهای اصلی این شهرک محسوب می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه 300 خانوار در این منطقه ساکن بوده و به‌دلیل قرار گرفتن بیمارستان بزرگ رازی شاهد تردد بسیاری از شهروندان به این شهرک هستیم بنابراین خواستار احداث پل عابر و زیرگذر جهت تسهیل در رفت‌ و آمد بودیم که با وجود پی‌گیری‌های فراوان و وعده‌های توخالی برخی از مسئولان تا کنون این خواسته محقق نشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در صورت بازگشایی رینگ بعدی کنار تونل شهری کمربندی این وضعیت بدتر نیز می‌شود، افزود: با توجه به اینکه عرض این جاده در قسمت ورودی شهرک نواب 16 متر است و جوابگوی تردد این‌ همه وسایل نقلیه نیست بنابراین باید دستگاه‌هایی مانند فرمانداری، شهرداری و اداره راه و شهرسازی به‌ فکر چاره‌ای اساسی برای برون‌رفت از این معضلات باشند.

شورایار منطقه شهرک نواب‌ صفوی چالوس در ادامه با گله‌مندی از اینکه مسئولان این قسمت از شهر را نمی‌بینند و گویا گوشی برای شنیدن مشکلات و یا چشمی برای دیدن این‌همه معضل ندارند اما شهرداری عوارض خود را تمام و کمال از اهالی این منطقه دریافت می‌کند، ادامه داد: یکی دیگر از معضلات این منطقه نیمه‌کاره ماندن لوله‌گذاری شبکه فاضلاب شهری است که با وجود وعده مسئولان امر مبنی بر اتمام آن تا پایان شهریور‌ماه اما هنوز مردم منطقه به‌دلیل بدهکاری به پیمانکار پروژه با مشکل روبه‌رو هستند که این امر در زمان بارندگی و افزایش گل‌ و لای بیشتر مشهود می‌شود.

* ضرورت تقاطع غیرهم‌سطح

فرماندار چالوس با اشاره به احداث پل و تونل شهری انتهای کمربندی که به ورودی شهرک شهید‌ نواب نیز متصل است، اظهار کرد: با اتمام این پروژه‌ها و چهاربانده شدن مسیر پی‌گیر ایجاد تقاطع غیرهم‌سطح خواهیم بود که با توجه به وجود بیمارستان رازی و شهرک نواب یکی از نیازهای ضروری منطقه به‌نظر می‌رسد.

محمد‌ناصر زندی در مورد لوله‌گذاری فاضلاب شهری و آسفالت خیابان اصلی شهرک نواب نیز خاطر‌نشان کرد: تأخیر در انجام کار توسط پیمانکار سبب طولانی شدن اجرای این پروژه شده است و شهرداری منتظر تکمیل لوله‌گذاری از سوی شرکت آب و فاضلاب است که با توجه به اینکه این مسیر محل تردد اصلی ساکنان منطقه است تأخیر بیش از این جایز نیست.

وی با اشاره به موضوع فروش زمین میدان میوه‌ و تره‌بار که در شهرک شهید نواب واقع شده است و کلنگ آن از سال‌ها پیش بر زمین زده شده نیز بیان کرد: بر اساس آخرین مکاتبات قرار شد معاون عمرانی استاندار مازندران جلسه‌ای را با حضور مدیر‌کل راه و شهرسازی و مسئولان شهرستانی برگزار کند تا تصمیم نهایی برای حل مشکل این میدان اتخاذ شود.

فرماندار چالوس با تأکید بر اینکه این زمین در اختیار راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: اگرچه یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی شهرستان چالوس اقدام به خرید این زمین و دخل و تصرف در آن داشت اما با توجه به اینکه بازار میوه‌ و تره‌بار یکی از نیازهای ضروری مردم شهرستان است ما نیز درخواست دادیم تا این زمین در اختیار شهرداری برای احداث میدان میوه و تره‌بار قرار گیرد.

* کم‌رنگ بودن عمل به شعار سال رهبری

سخن این‌جاست که چگونه ممکن است این شهرک که فقط به‌نام شهید نواب صفوی مزین شده است مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته باشد و مردم منطقه علاوه بر لمس مشکلات معیشتی و رفاهی از نزدیک شاهد تصادفاتی مرگ‌بار در دوقدمی خویش باشند.

با وجود اینکه مقام معظم رهبری دولت، ملت، هم‌دلی و هم‌زبانی را شعار سال اعلام کردند اما گویی این شعار در این منطقه بیشتر در حد شعار باقی ماند و عمل در آن کمتر دیده شد.

* رفع کمبود اعتبارات با برنامه‌ریزی دقیق

اگر چه کمبود اعتبارات بخشی از موانع برای برطرف کردن این مشکلات است اما می‌توان با برنامه‌ریزی، تعیین هدف و تعامل برای رسیدن به ارائه خدمات مطلوب گام برداشت، چرا که اگر این اصول مورد توجه قرار گیرد، مشکل اعتباری هم با توجه به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌ها برطرف می‌شود.

براساس این گزارش، قدردانی از زحمات و تلاش‌های مسئولان زمانی محقق می‌شود که روزنه امیدی در دل مردم ایجاد شود و مردم ثمره حتی گوشه‌ای از درخواست‌های به‌حق خود را از نزدیک دیده و لمس کنند که این موضوع با دل‌جویی مسئولان از مردم در مواقع ضروری و هم‌دردی با آنها و این‌که مشکلات عموم را متعلق به‌خود بدانند محقق می‌شود نه اینکه با دید طلب‌کارانه نه‎تنها باری از دوش آنها بر ندارند بلکه باری نیز بر دوش مردم نیز بنهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :