آخرین عناوین

چهارشنبه 30 دی 1394-10:32 کد خبر:19367

حرمت تاریخ مازندران را نگه داریم:

گنجینه بابل حق الناس است / سخنی با اوقاف مازندران

مدتی است که شنیدن یک خبر عجیب مردم مازندران به ویژه دوستداران فرهنگ و تاریخ این دیار را در شوک فرو برده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش،اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بابل طی پیگیری های قضایی انجام گرفته مبنی بر تخلیه یک ساختمان قدیمی و زیبا در شهر بابل ،در صدد تثبیت مالکیت این مکان و تغییر دادن کاربری آن است.

"گنجینه بابل" در تاریخ ۸/۵/۱۳۵۴ خورشیدی با شماره ثبت ۱۵۲۶ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته است اما با پی گیری های مجدانه اداره اوقاف ظاهرا مراجع قضایی حکم به واگذاری آن داده اند و اداره مزبور نسبت به دستور ضرب‌الاجلی تخلیه آن تا پنجم بهمن ماه سال جاری احکام لازم را دریافت کرده اند.

از یک طرف باید توجه کرد اینکه چنین حکمی از طرف مرجع قضایی صادر شده است نشان می دهد که مالک این ساختمان گرانبها از نظر قانونی حق داشته است اعلان شکایت کند و توانسته است تا مالکیت خود را نیز به اثبات برساند اما از سوی دیگر باید در نظر داشت که این گنجینه سالهاست که در ذهن مردم بابل و مردم مازندران به عنوان موزه مردم شناسی تثبیت شده است و هر گونه تغییر کاربری آن تبعات فرهنگی و اجتماعی خاص خود را دارد.

اداره کل اوقاف مازندران باید هر چه زودتر به ماجرا ورود پیدا کند و با جلسات هماهنگی با شورا و شهرداری بابل و همچنین مسئولان استانی و فرمانداری شهرستان نسبت به پیدا کردن یک راه حل منطقی و مرضی الطرفین اقدام مقتضی صورت پذیرد.

ما به هیچ وجه نمی خواهیم کاری بر خلاف قانون و مصالح کشور و مردم صورت پذیرد تنها بر این نکته پا فشاری میکنیم که با احترام به حق مالکیت اداره اوقاف بر این مکان مهم شهرستان بابل،راهکاری ارائه شود تا از تخلیه و تبدیل وضعیت "گنجینه" جلوگیری به عمل آید.

ضرورت حفظ و احیای اماکن تاریخی که بخشی از هویت هر منطقه ای هستند این مسئولیت را بر دوش تک تک ما می گذارد تا نسبت به امورات فرهنگی استان حساسیت لازم را به خرج دهیم.

در مورد این موزه حتی اگر یک ساختمان جدید و مدرن هم احداث و واگذار شود نخواهد توانست جای گنجینه فعلی را بگیرد، این ساختمان قدیمی بخشی از خاطرات وهویت مردم شده است و این امیدواری وجود دارد.

همانگونه که ذکر شد با حفظ حرمت و احترام به قانون و تایید حقوق اداره اوقاف ،ساختمان گنجینه همچنان به عنوان موزه مردم شناسی شهرستان بابل حفظ شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :