آخرین عناوین

شنبه 3 بهمن 1394-0:48 کد خبر:19384

خبرگزاری فارس گزارش می‎دهد:

فقدان شرکت حمل و نقل صادراتی در مازندران / رغبتی برای صادرات وجود ندارد

مازندران قطب کشاورزی کشور به ‌شمار می‌رود اما یک شرکت بین‌المللی حمل و نقل با ماشین‌های مجهز به سیستم سرمایشی ندارد و صادرکنندگان رغبتی برای صادرات ندارند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، تولید مرکبات در کنار تولید برنج حرف نخست اقتصاد کشاورزان خطه شمال کشور را می‌زند و با اعلام وزارت جهاد کشاورزی استان مازندران رتبه نخست تولید مرکبات کشور را دارد.

تولید مرکبات یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد استان مازندران به‌ شمار می‌رود و تعداد بسیاری از مردم این دیار در کنار دامداری، دامپروری و صنعت گردشگری در اراضی کشاورزی مشغول به تولید مرکبات هستند که سهم بسزایی در پاسخگویی به نیاز غذایی مردم دارند.

با اعلام مسئولان، امسال بیش از 4 میلیون و 300 هزار تن تولید مرکبات در کشور پیش‌بینی شده و این مسئله می‌تواند نقطه عطفی برای افزایش صادرات مرکبات به کشورهای همسایه در جهت ارزآوری به کشور و تشویق کشاورزان در امر تولید باشد.

صادرات فعالیتی پیچیده و دارای ظرافت‌های خاص خودش است که برای تحقق این امر موانعی بر سر راه آن وجود دارد که باید شناسایی و راهکارهای مناسب ارائه شود.

عدم بسته‌بندی استاندارد مرکبات، فقدان یک نهاد متولی در امر نظارت بر صادرات، فقدان شرکت بین‌المللی حمل و نقل با ماشین‌های مجهز به سیستم سرمایشی و ده‌ها مشکل دیگر مانع تقویت و توسعه صادرات مرکبات و کوتاه ماندن دست ایران از بازار مصرف کشورهای همسایه شده است.

*فقدان شرکت حمل و نقل صادراتی در مازندران

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران اظهار کرد: زیرساخت‌های صادرات در مازندران فراهم نیست.

سید محمد جعفری تصریح کرد: هر استانی چند شرکت بین‌المللی برای صادرات دارد، اما در مازندران یک شرکت حمل‌ و نقل صادراتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید با رایزنی حق کشاورزان را بگیریم و نگذاریم حق و حقوق آن‌ها پایمال شود، افزود: محصول کشاورز برای فروش آماده است، اما تولید و مصرف با یکدیگر هماهنگی ندارد.

*کاهش اشتیاق تولیدکنندگان مرکبات در مازندران

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه امروز تولیدکنندگان بخش کشاورزی هم در بازار فروش داخل و هم در صادرات و بازرگانی دچار مشکل هستند و حمایت زیادی از این بخش نمی‌شود، ادامه داد: براساس قانون کشاورز حق تغییر‌ کاربری زمین خود را ندارد و درآمدی که کشاورز از تولیدات کشاورزی حاصل می‌کند، قابل مقایسه با سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهد نیست و اشتیاقی برای ادامه فعالیت ندارد.

این مسئول تقویت صادرات مرکبات استان را نیازمند نگاه ویژه دولت به این بخش دانست و گفت: استان مازندران که قطب کشاورزی کشور به‌شمار می‌رود اما یک شرکت بین‌المللی حمل و نقل با ماشین‌های مجهز به سیستم سرمایشی ندارد و چون مرکبات به ‌دلیل فسادپذیری باید سریع‌تر به بازارهای صادراتی هدف برسند و از همین‌ جهت صادرکنندگان ما رغبت صادرات ندارند.

جعفری با بیان اینکه تولید مرکبات در مازندران در حوزه حمایت، کمک و یارانه‌ای از سوی دولت نادیده گرفته می‌شود، اضافه کرد: استان مازندران به ‌عنوان قطب کشاورزی کشور شناخته شده که فعالان اقتصادی در تولید، توزیع و صادرات این بخش نیازمند حمایت از سوی دستگاه‌های دولتی هستند.

*جای خالی تسهیلات یارانه‌ای مرکبات مازندران

وی تصریح کرد: تسهیلات یارانه‌ای 6 درصدی برای محصولاتی مانند مرغ، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، شیرخشک و کشمش لحاظ شده، اما جای مرکبات مازندران در اختصاص تسهیلات یارانه‌ای دولت خالی است.

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: انتظار ما بر این بوده که دستگاه‌های متولی استانداری مازندران، صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی در استان پیگیری‌های جدی‌تری نسبت به این موضوع داشته باشند و مرکبات را در کنار سایر محصولات برای اختصاص یارانه در نظر بگیرند.

*افزایش صادرات مرکبات از مازندران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: در مقایسه با سال گذشته صادرات بیشتری از کشور انجام شده است.

محمد محمدپور عمران با بیان اینکه به ‌طور عمده صادرات میوه‌ها و مرکبات از طریق مرزهای زمینی انجام می‌شود، اظهار کرد: منظور از مرز زمینی مرز آستارا است اما از مرزهای دیگری چون اینچه ‌برون نیز صادرات به کشورهای ازبکستان و تاجیکستان داریم.

وی با اشاره به تیره شدن روابط و فضای تحریم بین دو کشور روسیه و ترکیه، ادامه داد: این موضوع و در کنار آن بالا بودن میزان تولید باعث شد که صادرات خوبی انجام دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از انجام صادرات مرکبات مازندران از راه دریا خبر داد و گفت: خطوط منظم کشتیرانی و کانتینرهای یخچال‌دار برای صادرات مرکبات مازندران تهیه شده است.

*تعرفه واردات مرکبات در روسیه مانع صادرات شده است

این مسئول یکی از موانع صادرات مرکبات ایران به روسیه را تعرفه‌های واردات در این کشور برای مرکبات ایران دانست و گفت: به‌نظر می‌رسد با برداشتن این تعرفه انگیزه و میزان صادرات به این کشور نیز افزایش یابد و در حال‌حاضر نیز انگیزه این کشور برای تجارت با ایران بیشتر شده و قرار بر این است که تعرفه‌های وارداتی به این کشور برداشته شود.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه میزان تولید مرکبات مازندران نسبت به کل کشور از آمار قابل توجهی برخوردار بوده، امر صادرات مرکبات نیازمند نگاه ویژه دولت و مسئولان این حوزه است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :