آخرین عناوین

دوشنبه 5 بهمن 1394-15:59 کد خبر:19409

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران بیان کرد:

مرکز اسناد مازندران غم زمین دارد

مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه مازندران، یک‌سال‌ونیم بعد از آغاز به‌ کار هنوز از مکان مناسبی برخوردار نیست و به دنبال زمین می‌گردد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه مازندران هم آغاز به‌کار کرد.

این مرکز در جوار فرمانداری ساری و در ساختمانی که خانه سازمانی فرمانداران است، راه‌اندازی شد تا فعلاً مکانی داشته باشد و بعد ساختمانی تهیه کند و اسناد مرتبط با مازندران را در مخازن استاندارد نگهداری کند و محلی برای آمد و شد پژوهشگران باشد.

اکنون پس از یک‌سال‌ونیم فعالیت مرکز اسناد مازندران، این نهاد هنوز نتوانسته ساختمان مناسبی تهیه کند، در حالی که مسئولان کتابخانه ملی اعلام کرده‌اند در صورت تهیه زمین در مازندران، پروژه احداث این مرکز را بر عهده می‌گیرند.

صبح امروز فرماندار ساری از مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه مازندران بازدید کرد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه مازندران در بازدید فرماندار ساری از مرکز اسناد و کتابخانه مازندران، اظهار کرد: فرماندار ساری شرایط حساس کار فرهنگی را بیشتر از کار عمرانی و سیاسی پیگیری می‌کند.

لطف‌الله محمدنژاد با بیان اینکه مرکز اسناد کشورها از اماکن مهم است، افزود: مرکز اسناد، جایگاه علمی، پژوهشی و خدماتی است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مازندران با اشاره به اینکه در مدت یک‎سال‎ونیم که در این مکان مستقر هستیم علاوه بر تجهیز و تعمیرات این مرکز، سال گذشته همایش ملی تاریخ محلی را برگزار کردیم، گفت: سیاسیون کمتر به فرهنگ توجه می‌کنند در صورتی که طبق فرمایش امام راحل، فرهنگ هویت و موجودیت یک جامعه است.

این مسئول با بیان اینکه مرکز اسناد، جایگاه پرورش اندیشه‌هاست، تصریح کرد: مازندران اندیشمندان بسیاری دارد که به جامعه معرفی نشده‌اند، میرزا محمود تلاوکی با 8 هزار بیت عاشورایی هنوز در مازندران شناخته نشده است.

محمدنژاد با اشاره به اینکه از سال 250 هجری، مازندرانی‌ها تمدن علوی را ایجاد کردند، ادامه داد: گرایش و التزام و مردم مازندران بود که علویان را پذیرفتند نه اینکه به خاطر موقعیت جغرافیایی این اتفاق افتاده باشد.

وی با بیان اینکه اگر مرکز اسناد و کتابخانه ملی را درنیابیم مرکز دیگری نمی‌تواند کار این نهاد را انجام دهد، تصریح کرد: باید فرهنگ‌سازی و تبلیغات کنیم تا اسنادی که در اختیار مردم است در اختیار ما قرار دهند و بتوانیم از این اسناد نگهداری کنیم.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مازندران با اشاره به اینکه از فرماندار ساری تقاضا دارم با تشکیل کارگروه فرهنگی به وضعیت مرکز اسناد مازندران رسیدگی کند تا کلنگ مرکز اسناد مازندران به زمین زده شود، خاطرنشان کرد: مسئولان مرکز اسناد ملی اعلام کرده‌اند زمین تهیه کنید تا این نهاد را در مازندران احداث کنیم.

این مسئول با بیان اینکه از همه مسئولان تقاضا کردم در این زمینه ما را یاری کنند اما هنوز اتفاقی نیفتاده است، تصریح کرد: در این مدت با افراد زیادی صحبت کردیم اما همه درد دل‌های ما را گوش کردند و اقدامی صورت نگرفت.

* هنوز بسیاری از سرمایه‌های فرهنگی خود را نشناخته‌ایم

فرماندار ساری در این دیدار اظهار کرد: با همه ظرفیت‌های علمی و فرهنگی اما حق مرکز اسناد هنوز ادا نشده در حالی که مازندران از اوراق و اسناد تاریخی مهم برخوردار و نیازمند توجه ویژه است.

احمد حسین‌زادگان با اشاره به اینکه کشورهایی هستند که هیچ‌گونه فرهنگ غنی و میراثی ندارند اما برای خود فرهنگ‌سازی می‌کنند، گفت: برخی کشورها با احداث بناهایی، برای خود میراث درست می‌کنند اما کشوری مانند ایران که از این میراث برخوردار است باید در حفظ و حراست از این میراث اقدام گسترده‌تری انجام دهد.

این مسئول با بیان اینکه هنوز بسیاری از سرمایه‌های فرهنگی خود را نشناخته‌ایم، تصریح کرد: میراثی را که داریم هم به آن توجه نمی‌کنیم.

حسین‌زادگان با اشاره به اینکه بیشترین ظلمی که به اسناد می‌شود همان کم‌توجهی و بی‌توجهی به این سرمایه‌ه است، ادامه داد: در فرهنگ‌سازی و ارتباط جوامع بخش‌های فرهنگی و ... با نسل موثر  مانند دانشجویان و دانش‌آموزان که درس خواندن این قشر هم تکلیفی شده و تحقیقی و پژوهشی نیست، به خوبی عمل نکردیم.

وی با بیان اینکه از گذشته و تاریخ، عقب افتادیم، تصریح کرد: کشورهای توسعه‌یافته امروز نسبت به نسل گذشته خود بسیار جلوتر هستند.

فرماندار ساری با اشاره به اینکه ضروری‌ترین مبحث امروز توجه به هویت است، ادامه داد: جامعه امروز ما از بی‌هویتی رنج می‌برد و البته نسل جدید در این زمینه قصوری ندارد بلکه افرادی مقصر هستند که در این زمینه مسئولیت بر عهده دارند و نتوانستند این فرهنگ و تاریخ را به نسل جدید منتقل کنند.

این مسئول با بیان اینکه ساختمان نداشتن مرکز اسناد هم دلیل دیگری بر بی‌توجهی به این مرکز است، خاطرنشان کرد: مازندران همیشه تاریخ جزو استان‌های برتر بوده و از اسناد متعددی در این زمینه برخوردار است.

حسین‌زادگان با اشاره به اینکه در ساری در انتخاب اولویت‌ها دچار اشکال هستیم، اظهار کرد: در انتخاب اولویت‌ها و نوع هزینه‌کردها نیازمند بازنگری هستیم.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است تا نگاه ویژه به مرکز اسناد داشته باشیم، گفت: اگرچه نظام اسلامی توجه ویژه‌ای به جایگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی دارد اما این مرکز در استان به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :